اهمیت روابطعمومی صنعتی و معدنی در ایران

محمدرضا مقیسه – قبل از هر چیز هفته روابطعمومی را به فعالان سختکوش این حرفه تبریک عرض میکنم. باید بر این نکته تاکید کنم که روابطعمومی دیگر محدود به انتشار بیانیه یا پاسخ به رسانهها نیست و در طول سالیان اخیر بیش از هر رشته دیگری دچار تحول شده است. امروز هوش مصنوعی امکانات متنوعی را در اختیار ما گذاشته است. این امکانات به ما کمک میکند تا رفتار مخاطبان را در شبکههای اجتماعی رصد کنیم، احساسات عمومی را تحلیل و حتی محتوای شخصیسازیشده تولید کنیم. از سوی دیگر شبکههای اجتماعی فضای تولید و گستره توزیع محتوا را متحول کردهاند. آمار نشان میدهد ۶۷درصد از مخاطبان صنعتی ایران، ترجیح میدهند اخبار مورد نظر خود را از طریق پیامرسانها در شبکههای اجتماعی دریافت کنند. ذائقه بخش عمدهای از مخاطبان به سمت محتوای تصویری گرایش دارد، بنابراین ما با تولید محتواهای بصری، ارتباط مستقیمتری با جامعه هدف برقرار میکنیم.
صنعت معدن در ایران با چالشهای مختلفی روبهرو است. ارکان مختلف صنعت هر یک به نوبه خود تلاش میکنند تا در حل این چالشها و مشکلات به بهترین شکل ممکن عمل کنند. روابطعمومیهای فعال در صنعت نیز هماهنگ با سایر بخشها نقش تعیینکنندهای در این میان ایفا میکنند. به نظر من روابطعمومی صنعتی در انجام وظایف خود باید همزمان سه نقش ایفا کند:
شفافسازی فنی و معرفی بیشتر صنعت: مردم ما آنچنان که باید و شاید این صنعت را نمیشناسند و ارتباط لازم را با آن برقرار نکردهاند. برای پیشبرد و توسعه صنعت باید معرفی بهتری از آن به مردم ارائه شود. مثلا در برخی پروژههای معدنی لازم است با تولید مستندهای کوتاه، فرآیند تولید به زبان ساده برای جوامع محلی توضیح داده شود تا نگرانیهای زیستمحیطی کاهش یابد.
جلب اعتماد سرمایهگذاران: گردش صحیح اطلاعات و ارائه آمار و ارقام پیشرفت پروژهها و تولیدات در زمان درست و با استفاده از ابزارهای مناسب میتواند ضمن امیدآفرینی در جامعه، بر جلب اعتماد سرمایهگذاران تاثیر مثبت ایجاد کند. عدم شفافیت اطلاعاتی در صنعت تبعات منفی بسیاری در پی دارد که ذکر نمونههای متعدد آن در این مختصر نمیگنجد. ارتباط با جوامع محلی: همراهی و همدلی جوامع محل بستری ضروری برای پیشبرد اهداف صنعت است. چه بسیار لطماتی که صرفا به دلیل کمتوجهی به این موضوع متوجه پروژهها شده و میشود.
درخصوص رابطه روابطعمومیهای صنعتی با رسانهها باید گفت که این عرصه میتواند تقویتکننده اعتماد عمومی یا تخریبگر تصویر برند باشد. کلید موفقیت، ارتباط پیشگیرانه است. درست این است که به رسانه به عنوان حلقهای از زنجیره تولید و عضوی از خانواده صنعت که وظیفه بسترسازی و گردش اطلاعات را در جامعه به عهده دارد، نگاه شود، نه مجموعهای بیرونی و بیگانه. کمک مادی و معنوی به رسانه برای ارتقای کمی و کیفی آن باید در شمار مسوولیت اجتماعی شرکتها قرار گیرد. تنها با این نوع نگاه میتوان انتظار داشت رسانه در تمامی شرایط به ویژه شرایط بحرانی در کنار صنعت قرار بگیرد و یار و پشتیبان آن در منظر افکار عمومی باشد. براساس آنچه گفته شد رابطه روابطعمومیهای صنعتی با رسانهها هنوز با آنچه باید فاصله زیادی دارد.
* مدیر روابطعمومی هلدینگ سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)