17 - 05 - 2023
اهمیت تشکیل وزارت بازرگانی برای تجارت خارجی
کشوری که ظرفیتهای ویژه تجاری و ترانزیتی دارد و برای تبدیل شدن به هاب تجارت و ترانزیت منطقه هدفگذاری کرده است، باید وزارتخانه تخصصی در حوزه بازرگانی داشته باشد.
هرویک یاریجانیان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان این مطلب گفت: ایران به عنوان یکی از کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و به واسطه ظرفیتهای حملونقلی و ترانزیتی، پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به هاب تجارت و ترانزیت منطقه را دارد. وی با اشاره به وجود مرزهای خاکی، آبی و هوایی گسترده کشورمان و همچنین وجود مزیتهایی چون جزایر جنوبی و مناطق آزاد تجاری متعدد، توضیح داد: علاوه بر همه فرصتهایی که ایران در حوزه تجارت خارجی دارد، در داخل نیز فعالیت قریب به سه و نیم میلیون واحد صنفی، حوزه بازرگانی را به گستره وسیعی تبدیل کرده که نیازمند مدیریت واحد و متمرکز است. رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان ادامه داد: ادغام وزارت صنعت و معدن با وزارت بازرگانی از ابتدا تصمیمی اشتباه بود که تبعات منفی و آثار مخرب آن را تجربه کردیم و هرچه زودتر این اشتباه اصلاح شود، قطعا هم بخش بازرگانی و هم حوزههای صنعت و معدن آسیب کمتری را متحمل خواهند شد. وی در انتقاد به مخالفان جداسازی وزارت بازرگانی از وزارت صمت، گفت: استدلالهایی که مخالفان تفکیک به آن استناد میکنند، به گونهای است که گویا قرار است وزارت بازرگانی جدیدی که ایجاد میشود، مجموعهای مستقل از دولت باشد و به دست دشمنان کشور اداره خواهد شد.
یاریجانیان در این خصوص توضیح داد: ایشان به گونهای از هجوم واردات و متوقف شدن تولید و تقابل تجارت با تولید سخن میگویند که گویی وزارتخانه جدید قرار است خارج از قوانین کشور و در مسیر تامین منافع دیگر کشورها فعالیت کند، در حالی که قطعا اینطور نیست و این وزارتخانه نیز تابع جمهوری اسلامی، عضوی از بدنه دولت خواهد بود و وزیر بازرگانی نیز توسط رییسجمهوری کشور خودمان معرفی میشود و نمایندگان مردم ایران به ایشان رای خواهند داد. وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز حوزه بازرگانی کشور فعال است و وزارت صمت متولی آن است، اظهار کرد: آنچه قرار است در آینده با تفکیک وزارتخانهها رقم بخورد دشمنی تجارت با تولید نیست، بلکه قرار است حوزه تجارت تخصصیتر مدیریت شود و چهبسا این مدیریت تخصصی برای توسعه صادرات غیرنفتی کشور گام موثری باشد. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: آنچه به عنوان تضاد میان تولید و تجارت مطرح میشود در حوزه مدیریت کلان و سیاستگذاری این بخش است، به گونهای که یک وزارتخانه نمیتواند همزمان برای هر دو حوزه سیاستگذاری کند و وجود برخی تضادها موجب بروز اختلال و اختلاف میشود. وی افزود: همانگونه که وزارت صنعت تصمیمی اتخاذ نمیکند که به تجارت کشور آسیب بزند، وزارت بازرگانی هم در آینده علیه تولید و صنعت داخلی قدم برنمیدارد و سیاستهای تجارت خارجی کشور با لحاظ کردن منافع ملی با تاکید بر حمایت از تولید اتخاذ خواهد شد. یاریجانیان همچنین به افرادی که از کشورهای دیگر مثال میآورند انتقاد کرد و توضیح داد: متاسفانه برخی افراد بدون اینکه به ریشه مسائل توجه کنند و فقط برای اینکه سندی برای مخالفتهای خود ارائه دهند، برخی کشورها را مثال میزنند که وزارت بازرگانی آنها مستقل نیست و مانند شرایط حال حاضر ایران، حوزه بازرگانی با حوزههایی دیگر وزارتخانهای مشترک دارند. رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان عنوان کرد: کشورها بر اساس نیاز، اهمیت و گستردگی یک حوزه، اقدام به ایجاد وزارتخانه میکنند چنانکه کشور برزیل وزارت ماهیگیری و آبزیان دارد، هندوستان وزارت یوگا، ونزوئلا وزارت زندانها، ترکیه وزارت ارتباط با اتحادیه اروپا و نیجریه وزارت حیوانات دارند که اگر در شرایط اقتصادی و اجتماعی این کشورها ریز شویم علت وجود چنین وزارتخانههایی را متوجه میشویم.
یاریجانیان با تاکید براینکه ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی، پیشینه تاریخی و ظرفیتهای اقتصادی، در حوزه بازرگانی دارای مزیتهای قابل توجهی است، افزود: داشتن وزارتخانه بازرگانی تخصصی برای کشوری با این ظرفیتها و اقتصادی که برای گذر از وابستگی به درآمد تکبعدی نفت و توسعه صادرات غیرنفتی برنامهریزی دارد، یکی از واجبترین و بنیادیترین اقدامات است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد