19 - 07 - 2017
امکان ساخت هواپیمای ۲۰نفره در داخل
یک فعال صنفی صنایع هوافضا گفت: اگر در سالهای گذشته به جای مطرح کردن بحث ساخت هواپیمای ۱۵۰ نفره، از ساخت هواپیماهای ۲۰ نفره حمایت میشد، الان ایرتاکسی در فرودگاههای کوچک فعال بود. مسعود قاسمی در گفتوگو با مهر، درباره ساخت هواپیما در داخل گفت: اعتقادی به طراحی و ساخت هواپیمای بزرگ در داخل ندارم و بیشتر اعضای اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران نیز با من همراه هستند. قرار نیست از اول چرخ را اختراع کنیم و با هزینه زیاد بعد از سالها به جایی برسیم که الان دنیا رسیده است. وقتی هواپیما تولید میشود دیگر نیازی به ساخت هواپیما در داخل کشور نیست.رییس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران افزود: از طرف دیگر معتقدم قرار نیست مصرفکننده صرف تولیدات دیگر کشورها باشیم بلکه میتوانیم با انتقال تکنولوژی به داخل و از قطعهسازی شروع کرده و سپس درصدی از تولیدات شرکتهای معروف مانند ایرباس و بویینگ را در داخل انجام دهیم و پس از آن بتوانیم در طولانیمدت به یک هواپیماساز تبدیل شویم. همان کاری که چینیها کردند، ابتدا قطعهساز ایرباس شدند و در حال حاضر هواپیمای ایرباس راتحت لیسانس فرانسه در چین تولید میکنند. ما هم میتوانستیم با قراردادی که با ایرباس برای خرید ۱۰۰ فروند ایرباس داشتیم موضوع انتقال تکنولوژی و تولید قطعه در داخل را قید کنیم.وی با اشاره به شعارهایی که در دولت گذشته مبنی بر ساخت هواپیمای ۱۵۰ نفره در ایران داده میشود، تصریح کرد: این کار عملا نشدنی است ولی میتوانیم با حمایت از صنایع هواپیماسازی داخل که در حال حاضر چند شرکت هواپیمای کوچک تولید میکنند به یک تولیدکننده هواپیما در درازمدت تبدیل شویم. هر چند سازندگان هواپیماهای کوچک نتوانستهاند محصولات خود را بفروشند ولی تعدادی تولیدکننده پرندههای تکموتوره که تکنولوژی آن را از تولیدکننده اصلی به ایران منتقل کرده بودند در فروش محصولات خود موفق بودهاند.
قاسمی با اشاره به شرایط سخت تحریم که همکاری شرکتهای خصوصی تولید قطعه هواپیما با دولت در کشور توانست صنعت هوایی را سرپا نگه دارد، خاطرنشان کرد: در جریان مذاکرات برجام و خرید و هواپیما متاسفانه کرسی بخش خصوصی خالی بود و دولت همه منافع خرید هواپیماهای نو را برای خود میخواست. این در حالی است که پیش از لغو تحریمها بخش خصوصی با تولید یا واردات قطعات موردنیاز در بخشهای تجاری و نظامی توانست این صنعت را از زمینگیر شدن نجات دهد.
قاسمی در پاسخ به پرسشی درخصوص خرید هواپیمایATR و امکان ساخت هواپیماهای کوچک به جای آن اظهار کرد: اگرچه هواپیماهای ATR برای رونق فرودگاههای کشور مناسب است اما امکان ساخت هواپیمای ۱۰ تا ۱۵ نفره را در میان مدت در داخل داشتیم. اگر دولت در سالهای گذشته حمایت میکرد و به جای سرمایهگذاری برای ساخت هواپیماهای ۱۵۰ نفره از تولید هواپیماهای ۱۰، ۱۵ تا ۲۰ نفره در داخل پشتیبانی میکرد امروزه میتوانستیم این هواپیماها را در ایران تولید کنیم و بسیاری از فرودگاههای شهرهای کوچک را با استفاده از ایرتاکسی و هواپیمای بومی رونق میدادیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد