9 - 07 - 2017
امضای قرارداد نهایی برقی کردن راهآهن تهران- مشهد تا دو هفته دیگر
سعید محمدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این خبر که پیشنویس قرارداد برقی کردن راهآهن تهران– مشهد امضا شده است از حملونقل ریلی به معنای مدیریت انرژی برای توسعه پایدار کشور نام برد و از نادیده گرفتن سهم بخش حملونقل ریلی و راهآهن در توسعه انتقاد کرد. سعید محمدزاده در جلسه شورای هماهنگی مدیران کل راهآهن سراسر کشور در سالن جلسات راهآهن جنوب در اهواز با اشاره به توجه و تاکید بر حملونقل ریلی در برنامه ششم توسعه و اهمیت آن در توسعه اقتصادی کشور اظهار کرد: در کشور ما بنا بر این گذاشته شده است که حملونقل ریلی به شکل اساسی توسعه پیدا کند که پرچمدار و طلایهدار این حرکت، سیاستهای ابلاغی رهبری در تدوین برنامههای پنج ساله توسعه است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: پیشنویس برقی کردن راهآهن تهران– مشهد امضا شده است و تا دو هفته آینده قرارداد آن نهایی میشود. سعید محمدزاده افزود: با توجه به اینکه ذائقه مردم در طول سالهای گذشته به سمت استفاده از خودروی شخصی گرایش یافته است؛ راهآهن باید اقدامات اساسی و بنیادین برای تغییر این وضع انجام دهد.
وی تاکید کرد: مدیران ریلی و دستاندرکاران این صنعت باید بهرهوری را اولویت برنامه و سیاستهای خود قرار دهند و این موضوع نیاز به یک اراده قوی دارد. رییس هیاتمدیره و مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: با توجه به افزایش جابهجایی بار در کشور نیازمند ارتقای خدمات مسافری در بخش ریلی هستیم و باید از شعار دادن بپرهیزیم. محمدزاده گفت: ما متولی ریل کشور هستیم و نمیتوانیم در خودرو شخصی بنشینیم و از ریل و توسعه آن صحبت کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: توجه به قطارهای مسافری، ارتقای خدمات ایستگاهی، ناوگان و مساله نظم و انضباط قطارهای مسافری در زمان اوج استفاده، اولویت مهم و اصلی است. وی با تاکید بر اینکه برنامههای عمرانی نباید حرکت رو به رشد راهآهن را در بخش مسافر متوقف کند، بیان کرد: ارتقای کیفیت قطارها باید سرلوحه برنامه شرکتهای حملونقل مسافری قرار گیرد.
وی در ادامه سخنان خود به موضوع حمل بار از کشورهای هند و آسیایی اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم در کریدورهای شمال و جنوب و حمل بارهایی که از هند و کشورهای آسیای جنوب شرقی و اروپا که یکی از مسیرهای عبوری آنان ایران است، راهآهن را وارد کنیم، میتوانیم در بین کشورهای منطقه حرفی برای گفتن و درآمد بالا داشته باشیم.
محمدزاده اضافه کرد: در این حوزه برای توسعه پایدار باید تلاش مضاعف داشته باشیم. وی بیان کرد: در کنار افزایش هزینهها باید درآمد ریلی را گسترش داد زیرا راهآهن یک بنگاه اقتصادی است و هر عملیاتی که منجر به کسب درآمد شود به نفع راهآهن خواهد بود.
مدیرعامل شرکت راهآهن با اشاره به هدف گذاری این شرکت برای دستیابی به حمل ۶۲ میلیون تن بار در سال ۹۶، گفت: چنانچه نتوانیم به این مهم دست یابیم بهطور حتم بودجه مورد نظر راهآهن در سالهای آینده محقق نخواهد شد. وی همچنین بر استفاده از امکانات استانها و اتصال راهآهن و شبکه ریلی به مناطق بار و مراکز تولید تاکید کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد