15 - 03 - 2020
امروز توقف میکنیم تا فردا با سرعت بیشتری بدویم
امروز از یکدیگر فاصله میگیریم تا فردا یکدیگر را در آغوش بکشیم. امروز توقف میکنیم تا فردا با سرعت بیشتری بدویم. این بخشی از پیام «جوزپه کونته» نخستوزیر ایتالیا به مردم این کشور در پی قرنطینه سراسری بود.
پس از شیوع ویروس کرونای جدید از ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ م. در شهر ووهان چین، این ویروس از ماه ژانویه ۲۰۲۰ به ایتالیا رسید و در ماه فوریه ۲۰۲۰ در استانهای شمالی فراگیر شد؛ ماه مارس به نیمه نرسیده، علاوه بر استانهای از پیش قرنطینه شده، در سراسر ایتالیا شیوع یافت و شمار مبتلایان تا امروز (۲۳ اسفند) از مرز ۱۵ هزار (۱۵۲۰۰) نفر گذشت و شمار قربانیان به ۱۰۱۶ نفر رسید؛ قرنطینه به سراسر کشور تسری داده شده، جابهجایی تنها با مجوز میسر شده و پس از تعطیلی مدارس و دانشگاهها؛ دیگر واحدها و مراکز عمومی و خصوصی، مگر داروخانهها، سوپرمارکتها و… موقتا تعطیل شده یا به دورکاری گرایش پیدا کردند.
علت اتخاذ این تصمیم در وهله نخست شیوع سریع ویروس در کشور ایتالیا بود که این کشور را در رتبه نخست همهگیری در اروپا و رتبه دوم در جهان قرار داد. علت دیگر پیری جمعیت این کشور بود که در صورت عدم اتخاذ تدابیر قاطع احتمال افزایش شمار قربانیان را به همراه داشت. علت سوم، بروز نشانههایی از عدم درک عمومی از وخامت اوضاع و ضرورت رعایت نکات ایمنی توسط جمعیت آماری قابل اعتنایی از شهروندان ایتالیایی در مواردی نظیر پافشاری بر عادات پیشین مانند گرد هم آمدن در کافهها و رستورانها و دیگر اماکن عمومی سربسته بود که به دلیل بیاعتنایی به قرنطینه برخی شهرها و سفرها و جابهجایی گسترده پیش از شروع ساعات قرنطینه، نمود پیدا کرد و ضرورت اتخاذ تدابیر امنیتی و محدودیتهای بیشتر را به مقامات این کشور گوشزد کرد.
دولت ایتالیا برای شاغلانی که آماده باش هستند (مانند کادر درمانی بیمارستانها) اما فرزندانی دارند که در شرایط تعطیلی مدارس در خانه تنها خواهند ماند، مبلغی معادل ۶۰۰ یورو در ماه جهت استخدام پرستار بچه پیشبینی کرده استدر نهایت، آخرین علت، چشماندازی از راهکارهای کارآمد و ناکارآمد دیگر کشورهای درگیر در این همهگیری جهانی، در مدیریت بحران بود که به ویژه در خصوص کشورهایی با آمار همهگیری و قربانیان بالاتر، نمونههای مدیریت صحیح بحران در کشورهایی مانند چین و کره جنوبی و نمونههای ناکارآمد را به خوبی از یکدیگر قابل تفکیک میکرد.
تشکیل ستاد بحران
در نخستین گام مدیریت این بحران در ایتالیا، کمیتهای متشکل از رییس موسسه عالی بهداشت و درمان، رییس امداد شهری و نخستوزیر ایتالیا تشکیل شد تا تصمیمات را بلافاصله پس از تصویب هیات دولت به صورت قانون منتشر و به تمامی سازمانها و نهادهای دولتی و نظامی ابلاغ کنند. در این ساختار مدیریت بحران، به همان میزان که مشارکت کادر درمانی حائز اهمیت است، نقش رسانهها در اطلاعرسانی، نقش نیروهای نظامی و انتظامی در حفظ حدود الزامات و طراحی سازوکار پوشش ایمن شهروندان در مراحل کسب اطلاعات آزمون ابتلا به بیماری، قرنطینه در منزل، بستری در بیمارستان و… نیز حائز اهمیت است و در نهایت باید ساز و کارهای ایمن رفع مایحتاج عمومی یا بهبود روحیه و تامین امنیت روانی شهروندان در کنار دیگر اقدامات حمایتی که بحران ضروری ساخته نیز در ستاد بحران پیشبینی شود.
تامین منابع مالی
دولت ایتالیا پس از مذاکره با مقامات اتحادیه اروپا و پذیرش تعویق موقت پرداخت بدهیهای این کشور به اتحادیه، بودجهای معادل ۲۵ میلیارد یورو برای مدیریت این بحران و تامین خسارات ناشی از آن تخصیص داد و ۴ میلیارد یورو بودجه نیز جهت تجهیز بیمارستانها و کادر درمانی آنها، در مقابله با همهگیری بیماری پیشبینی کرد.
اطلاعرسانی
تجربه نتایج منفی عدم اطلاعرسانی شفاف در برخی کشورهای درگیر شیوع کرونا در مواردی نظیر توهم فاجعه، رواج شیوههای پیشگیری و درمان غیرعلمی و حتی مرگآور، بیاعتنایی به توصیههای دولتی نظیر پرهیز از سفر، ستاد بحران در ایتالیا را بر آن داشت که از بدو شیوع، پایگاه اطلاعرسانی رسمیای را طراحی و اجرا کند.
این پایگاه آمارها را به تفکیک استان و شهر درخصوص مبتلایان، قرنطینه در منزل، بیماران بستری شده و قربانیان لحظه به لحظه انتشار داده و در خصوص بیماری، پیشگیری از آن، فرآیند آزمون ابتلا و پیگیری روند از راه دور کسب اطلاعات قرنطینه در منزل، بستری و… نیز اطلاعرسانی کرده و مشاوره لازم را ارائه میکند.
نقش رسانهها نیز در اطلاعرسانی مدیریت و برنامهریزی شده، در سطوح روانشناختی، آموزشی و… تاکنون بسیار تاثیرگذار بوده است به نحوی که مشاهدات میدانی اعم از خلوت بودن معابر و اماکن عمومی و پرهیز از تردد غیرضروری، قرنطینه در خانه، رعایت ضروریات پیشگیری و نکات ایمنی، به همراه حفظ نسبی نظم و خونسردی در عرصه عمومی، گویای آن است که رسانهها تا این لحظه به نحوی اطلاعرسانی کردهاند که نه شهروندان با توهم فاجعه، آرامش خود را از دست دادهاند و نه وخامت امر و ضرورت نکات ایمنی را نادیده گرفتهاند.
قرنطینه و قوانین ناظر بر جابهجاییها
با همهگیری بیماری در شهرهای شمالی ایتالیا، تمامی مراکز درمانی و پزشکان دو استان شمالی «لومباردیا» و «وِنِتو» که حدود شش میلیون نفر جمعیت دارند، با اعلام وضعیت قرمز، در حالت آمادهباش کامل قرار گرفتند و با قرنطینه شهرهای این منطقه ورود و خروج به آنها مگر در خصوص حاملهای سوخت، مواد غذایی و دارویی و دیگر مایحتاج اولیه محدود شد.
در ادامه، با همهگیری بیماری در سراسر ایتالیا، کل کشور منطقه قرمز معرفی شد. با اعلام این وضعیت علاوه بر لغو کلیه پروازهای بینالمللی به مقاصد خارج از اتحادیه اروپا و آزمون سلامت از دیگر مسافران در فرودگاه، قانون منع رفت و آمد مگر در موارد ضروری، با ارائه گواهی خوداظهاری با ذکر علت خروج، اعلام مبدا و مقصد، تصویب و سفرهای ماموریتی نیز معلق شد. در خصوص جابهجاییهای درونشهری نیز تعطیلی بسیاری از واحدهای تجاری و صنفی که ارائهدهنده خدمات و کالاهای ضروری نیستند و دفاتر و مراکز دولتی و خصوصی که امکان دورکاری دارند تا حد زیادی جابهجاییهای درونشهری را کاهش داد.
قوانین ناظر بر اماکن عمومی
با گسترش همهگیری بیماری در ایتالیا، محدودیتهایی برای فعالیت اماکن عمومی وضع شد و بسیاری از این اماکن نظیر مدارس و دانشگاهها به همراه کلیه مراکز فرهنگی مانند سالنهای سینما، تئاتر و موزهها، نمایشگاهها و مراکز تفریحی تعطیل شدند و مجوز برگزاری هر گونه گردهمایی و تظاهرات، نشست و همایش و کلیه مسابقات ورزشی در سطح ملی نیز باطل شد. برگزاری مسابقات ورزشی در سطح بینالمللی و المپیک و نیز مراسم عروسی و خاکسپاری تنها بدون حضور عموم اجازه استمرار یافت. برگزاری مراسم مذهبی هم تنها با حفظ یک متر فاصله میان شرکتکنندگان اجازه انجام گرفته و میگیرند و در نهایت، ساعات کار کافهها و رستورانها محدود و هتلها به ویژه در مناطقی که بیماری شیوع بیشتری دارد، برای قرنطینه موارد مشکوک به بیماریِ بینیاز به مراقبتهای ویژه، آمادهسازی شدند.
قوانین ناظر بر سوپرمارکتها
مطابق برنامهریزی ستاد بحران دولت ایتالیا، طی دوره قرنطینه خانگی، سوپرمارکتها دایر بوده و حق انبار و نگهداری مایحتاج عمومی را ندارند. آنها ملزم هستند موجودی انبارهای خود را بدون افزایش قیمت، به مشتریان عرضه کنند و در صورت هرگونه افزایش قیمت نیز با متخلفان برخورد خواهد شد.
نگهداری و عرضه این محصولات باید با رعایت کامل قوانین بهداشتی و ضدعفونی مطابق مقررات وزارت بهداشت انجام شود که در جریان آن مشتریان به تعداد محدود (از یک تا چهار نفر بسته به مساحت سوپرمارکت) و به نوبت امکان ورود به فروشگاهها را داشته و مسوولان در هر فروشگاه باید بر حفظ فاصله به میزان حداقل یک متر میان مشتریان نظارت کنند.
نقش رسانهها نیز در اطلاعرسانی مدیریت و برنامهریزی شده، در سطوح روانشناختی، آموزشی و.. تاکنون بسیار تاثیرگذار بوده است به نحوی که مشاهدات میدانی اعم از خلوت بودن معابر و اماکن عمومی و پرهیز از تردد غیرضروری، قرنطینه در خانه، رعایت ضروریات پیشگیری و نکات ایمنی و… این نکته را اثبات میکند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد