19 - 12 - 2016
الکامپ فرصتی برای وقت گذرانی
«جهان صنعت»- بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی الکامپ برگزار شد و امروز در حالی به کار خود پایان میدهد که باز هم غرفههای بزرگ اپراتورها و شرکتهای خدمات دهنده اینترنتی معروف با استخدام مجریان و برگزاری مسابقه و اهدای جایزه مخاطبان را به سمت خود میکشاندند. الکامپ به جای آنکه یک نمایشگاه تخصصی در حوزه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک باشد، بیشتر شبیه جشن یا به قول فرنگیها کارناوالی ازعروسک، بادکنک و صفهایی برای مسابقه و جایزه است و بالاخره مشخص نشده صنعت الکترونیک و کامپیوتر کشور در کجا قرار دارد و جایگاه آن نسبت به سایر کشورها چیست.
وزیر ارتباطات در مراسم افتتاحیه، محور نمایشگاه الکامپ را شبکه ملی اطلاعات دانست، هر چند رنگ و بوی نمایشگاه ربطی به شبکه ملی اطلاعات نداشت و شرکتکنندگان این نمایشگاه را در حد و اندازه صنعت آیتی ندانسته و آن را فاقد سطح و ماهیت تخصصی دانستند.
مشکلات همیشگی نمایشگاه به قوت خود باقی است
در این میان مشکل پارکینگ و ترافیک نمایشگاه بینالمللی در هوای سرد شمال تهران و اتوبان چمران طبق معمول مشکل قدیمی و فرسایشی نمایشگاه بینالمللی بود. غرفه داران از حضور استارتاپها و اختصاص یک سالن جداگانه به آنها خبر دادند و این امر را اتفاقی مثبت دانستند. البته بر اساس گفته یکی از غرفهداران سالن استارتاپها دارای فضای نامناسبی بود و بوی مشمئزکنندهای میداد. خبرنگار جهان صنعت در حضور دو ساعته خود در نمایشگاه باز هم نتوانست سالن مخصوص استارتاپها را پیدا کند و شرکتهای خارجی که از قرار حضور پررنگی داشتند، را بیابد. حال بر اساس سخنان وزیر ارتباطات چگونه این صنعت میتواند جای صنعت نفت را بگیرد؟
بیست و دومین نمایشگاه الکامپ پنجشنبه گذشته با حضور محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییسجمهور افتتاح شد.
محمود واعظی در مراسم افتتاح بیستودومین نمایشگاه بینالمللی الکامپ با اشاره به افزایش ظرفیتهای ارتباطی در کشور با هدف رونق فضای کسب و کار تاکید کرد: نمایشگاه الکامپ امسال با محوریت شبکه ملی اطلاعات برگزار شده چراکه برای ما رونق فضای کسب و کار بر بستر این شبکه بسیار مهم است.
وی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات از مطالبات مقام معظم رهبری است، گفت: در ابتدای دولت نیز شخص رییس جمهور خواستار اجرا و تحقق مطالبات رهبری در این بخش شدند به نحوی که از ما خواستند هر طور که هست پروژه شبکه ملی اطلاعات در این دولت اجرا و محقق شود.
واعظی با بیان اینکه هم اکنون زیرساخت شبکه ملی اطلاعات آماده و معماری این شبکه تکمیل شده است ، اضافه کرد: زمانی که دولت یازدهم بر سر کار آمد ظرفیت ارتباطات داخلی کشور ۶۲۴ گیگابیت بر ثانیه بود اما هماکنون این ظرفیت به چهار هزار گیگابیت رسیده است.
وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: با برنامهریزیهای صورت گرفته امیدواریم تا پایان امسال این ظرفیت به ۵/۲ برابر افزایش یابد و ظرفیت شبکه اینترنت داخلی به ۱۰ هزار گیگابیت برسد.
وی تاکید کرد: در این راستا جلسات منظمی با مخابرات، اپراتورهای موبایل و اپراتورهای ارتباطی برای به روزرسانی شبکه دسترسی ارتباطی داریم و امیدواریم به زودی فاز دوم شبکه ملی اطلاعات را راهاندازی کنیم.
وی با اشاره به مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات برای رونق کسب و کار و تولید محتوا در کشور گفت: درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت را بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان کاهش دادهایم تا با کاهش نرخ پهنای باند در این فضا کسب و کار رونق گیرد.
واعظی با تاکید بر اینکه حجم بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات دو برابر شده است، تاکید کرد: بر اساس پیشبینیها تا پایان برنامه ششم این بازار به سه برابر افزایش مییابد.وی با اشاره به موضوع ارتباط رسانی به روستاها و مناطق کمتر برخوردار نیز گفت: طبق برنامهریزیهای به عمل آمده تا پایان امسال تمامی روستاهای دارای بیشتر از ۲۰ خانوار به اینترنت مجهز میشوند.واعظی بر همکاری با معاونت علمی فناوری ریاستجمهوری برای ارتقای فضای کسب و کار و حمایت از شرکتهای دانشبنیان و استارت آپها تاکید کرد و گفت: امیدواریم این هدفگذاری منجر به تغییر درآمد کشور از محل نفت به فناوری اطلاعات و ارتباطات شود.ناصر علیسعادت، رییس سازمان نظام صنفی رایانهای نیز در مراسم افتتاحیه الکامپ با بیان اینکه فناوری اطلاعات و ارتباطات تنها صنعتی است که میتواند جایگزین نفت شود، افزود: سازمان نظام صنفی که سال گذشته نیز مسوولیت برگزاری نمایشگاه الکامپ را برعهده داشت وعده داد که این نمایشگاه ظرف سه سال به بزرگترین و معتبرترین نمایشگاه کشور تبدیل شود و امسال علاوه بر ثبت نام ۶۶۰ شرکت داخلی، شرکتهای خارجی، استارتآپها و دولت الکترونیک حضور داشتند و جمع تقاضاها از ۱۰۰۰ بالا رفت.
رییس سازمان نظام صنفی رایانهای همچنین به دیگر اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت: مطابق سال گذشته از شرکتهای نوپا حمایت صورت گرفت و با توجه به اینکه سال گذشته یک سوم سالن ۱۸ به ۸۰ شرکت نوپا اختصاص یافت، امسال که ۵۵۰ تقاضا برای این شرکتها داشتیم کل سالن ۱۸ را به آنها اختصاص دادیم.
سعادت با اشاره به الکامگیمز و حضور شرکتهای بازیسازی در الکامپ امسال اظهار کرد: برای اولین سال الکامگیمز را برای تولیدکنندگان داخلی نرمافزار قرار دادیم همچنین سالن دولت با در اختیار داشتن فضای بیش از ۶۰ درصد و کیفیتی بیشتر از سالهای گذشته در نمایشگاه حضور دارند.
وی با اشاره به حضور شرکتهای خارجی در الکامپ ادامه داد: در بخش خارجی و بینالملل سه پاویون اصلی از کشورهای چین، تایوان و کره جنوبی حضور دارند و یک هیات ۶۰ نفره از مالزی برای بازدید میآید. همچنین ما یک توافقنامه رسمی با سبیت آلمان برای الکامپ امسال منعقد کردهایم.
نارضایتی غرفهداران
رییس سازمان نظام صنفی رایانهای وجود سیستم رجیستری مطابق با استانداردهای بینالمللی از طریق اینترنت و اپلیکیشن موبایل، تهیه فیلم از وقایع نمایشگاه و پخش آن در شبکههای اجتماعی، وجود سرویسدهندههای الکترونیکی حملونقل و ۳۰ دستگاههای اتوبوس رایگان از میدان بزرگ شهر را از دیگر خدمات ارائه شده در نمایشگاه ارائه کرد.
به سراغ غرفهداران که میرویم، بیشتر افراد از سر و صدای مجریها و تبلیغات اپراتورها ناراضی هستند.
نیما پروین، مدیر روابط عمومی واحد فروش و بازاریابی شرکت دانشبنیان « سامانه آریا همراه» در گفتوگو با «جهانصنعت» گفت :نمایشگاه با انتظارات ما فاصله زیادی دارد، این نمایشگاه بزرگترین اتفاق در صنعت آیتی کشور است و ما دستاندرکاران صنعت آیتی انتظار بیشتری داریم. این صنعت حجم عظیمی ار بازار کشور را شامل میشود و الکامپ عملا بزرگترین نمایشگاه آیتی است که در پایتخت برگزار میشود که عملا با انتظارات ما فاصله زیادی دارد.
ماهیت نمایشگاه (B2B ) یا (B2C)؟
وی بزرگترین مشکل نمایشگاه الکامپ را ماهیت آن دانست. به گفته وی نمایشگاه الکامپ باید ماهیت بیتوبی (B2B )- شرکت های آی تی با مخاطب خاص- داشته باشد؛ اما با این حال برگزارکنندگان با نمایشگاه الکامپ همچون بیتوسی(B2C) یا شرکتهایی که مخاطب عام دارند، برخورد میکنند.
وی افزود: این نمایشگاه عملا در تعطیلات برگزار شد و مخاطبان سنخیتی با خدماتی که غرفهها ارائه میدهند، ندارند.
پروین مخاطبان نمایشگاه را جوانان و دانشجویان به جای متخصصین خواند و گفت: علاوه بر اینکه به خاطر بحث بیتوبی و بیتوسی، نمایشگاه مخاطب خاص خودش را پیدا نمیکند با ناهماهنگیهای فراوان نیز روبهرو است. برای مثال قرار بود نمایشگاه تا ساعت ۱۷ ادامه داشته باشد، اما ساعت کاری آن یک ساعت کاهش یافت و ساعت ۱۶ تعطیل میشود. کاهش ساعت کار نمایشگاه و برگزاری در روزهای تعطیل ضرر سختی به ما وارد کرد.
وی مسوول فعالیتهای تبلیغاتی اپراتورها و شرکتهای بیتوبی را برگزارکنندگان نمایشگاه دانست و افزود: نمایشگاه شرکتهای بیتوبی و بیتوسی باید از هم جدا شوند. در نمایشگاه الکامپ شرکتهای دارای مخاطب خاص و عام را کنار هم گذاشتهاند که نتیجهاش همین میشود.پروین در ادامه نمایشگاه الکامپ را در فاصله بسیار دوری نسبت به نمایشگاههای بینالمللی در صنعت آیتی دانست و افزود: الکامپ با نمایشگاه بینالمللی و استانداردهای یک نمایشگاه آیتی فاصله بسیار زیادی دارد. برای مثال کارتهای ورودی کماکان قدیمی هستند و الکترونیکی نشدهاند.
وی در انتها اتفاق مثبت نمایشگاه را وجود نظام صنفی در میان برگزارکنندگان دانست و حضور استارتاپها را از نقاط قوت نمایشگاه خواند.
سطح نمایشگاه پایین آمده
همچنین محمدرضا رضوانی، مدیر محصول شرکت « فناوران سپهر ماهان» نیز در گفتوگو با ما حضور ۳۰۰ شرکت استارتاپ را از اتفاقات مثبت نمایشگاه دانست و گفت: فضای سالنی که به استارتاپها ختصاص داده بودند، مناسب نبود و یکسری مشکلات داشت.
وی جداسازی شرکتهای بیتوبی و بیتوسی را غیرممکن دانست و گفت: در حال حاضر هر نمایشگاهی برگزار شود این شرکتها آنقدر قدرت دارند که درهر شرایطی در آن حضور داشته باشند. سالن بزرگی اجاره کنند و با ارائه سیمکارت مجانی و مسابقات، مخاطبان را به سمت خود بکشند.
وی انتظار شرکتهای فعال در حوزه آیتی از نمایشگاه را اینچنین بیان کرد: انتظار داریم سمینار و نمایشگاهی با حضور مدیران آیتی، مدیران منابع انسانی و اجرایی و متخصصان حوزههای کاری، در بخش بازرگانی، تولیدی، خدماتی، سختافزار و نرمافزار برگزار شود. البته الکامپ قرار است به این هدف برسد اما گسترده بودن آن و وجود طیف عظیمی از شرکتکنندگان مانعی بر سر این موضوع است. در نتیجه سطح نمایشگاه پایین آمده و ماهیت تخصصی خود را از دست میدهد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد