19 - 01 - 2018
الزام نصب برچسب اصالت تجهیزات پزشکی از اول فروردین ۹۷
میزان- مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت: طرح برچسب اصالت تجهیزات پزشکی بعد از چهار سال از اول فروردینماه اجرا میشود.
رضا مسایلی در خصوص برچسب اصالت تجهیزات پزشکی گفت: فاز اول اجرای طرح الصاق برچسب اصالت بر تجهیزات پزشکی با تاخیر چهار ساله، در ابتدای سال ۱۳۹۷ اجرا میشود.
وی افزود: الصاق برچسب اصالت بر تجهیزات پزشکی از جمله ابلاغیههایی است که در سال ۱۳۹۲ بر اساس ماده ۱۳قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مواد ۴ و ۶ شیوهنامه مبارزه با قاچاق تجهیزات و ملزومات پزشکی از سوی ریاست محترم جمهوری تصویب شده بود اما به دلایل درونسازمانی امکان اجرای آن در سالهای اولیه به تاخیر افتاد.
مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بر طبق این قانون کالاهای همه شرکتهای تولید و توزیعکننده تجهیزات و مواد دندانپزشکی، ملزومات آزمایشگاهی، تجهیزات و ملزومات پزشکی خانگی و قابل عرضه، ملزومات پزشکی نازایی و ملزومات پزشکی ارتوپدی باید دارای برچسب اصالت باشند در غیر این صورت قاچاق محسوب میشوند. مسایلی عنوان کرد: اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت به منظور اجرای مصوبه الصاق برچسب اصالت بر تجهیزات پزشکی مکلف است همه کالاهای مورد تایید در سطح عرضه را با شناسه و کد در سامانه این اداره ثبت و نسبت به اجرای این طرح اقدام کند. این در حالی است که کالاهای موجود در انبار بر اساس مکانیسمهای تبیین شده ثبت و در روند تایید قرار میگیرند. مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت اذعان داشت: برچسب اصالت باید مطابق با الزامات و ویژگیهای تعیین شده در دستورالعمل اجرایی نظام ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فرآوردههای سلامت و روی کوچکترین واحد بستهبندی نصب شود و در صورت سطوح بستهبندی بزرگتر، الصاق برچسب دارای شناسه تجمیعی روی سطوح بعدی الزامی است.
وی در ادامه یادآور شد: مسوولیت اصالت برچسبهای الصاقی با شرکت تامینکننده کالا است و این برچسبها باید بهگونهای درج شود که مانع رویت اطلاعات مربوط به تولید وسیله نظیر سازنده، تاریخ تولید، شماره سریال، تاریخ انقضا نشود.
مشاور وزیر بهداشت گفت: الصاق برچسب از طریق شرکتهای مجری یا تامینکننده کالا با رعایت پروتکلها و الزامات مربوطه امکانپذیر است.
به گفته وی، شرکتهای تامینکننده کالا میتوانند از اول فروردین ماه آینده نسبت به فروش کالاهای دارای برچسب اصالت اقدام کنند. برچسب اصالت محصولات موجود در انبار شرکت تامینکننده کالا نیز باید حداکثر تا فروردین ماه دارای تاریخ انقضا باشند. وی افزود: سامانه اصالت با سامانههای مرکزی سازمان، سامانه جامع تجارت و گمرک متصل است؛ بنابراین شرکتهای تامینکننده کالا باید اطلاعات کالاهایی که از سامانه ورود و ترخیص قبلی تایید و وارد شده موجود در انبارها را تا آخر بهمنماه سالجاری جهت کسب برچسب اصالت ثبت کنند تا توسط کارشناسان این اداره تایید شده و در زمان استعلام، برچسب تولید شده توسط شرکت مورد تایید قرار گیرد.
مسایلی خاطرنشان کرد: به منظور اجرای این طرح، کلاسهای آموزشی برای شرکتهای تامینکننده کالا برگزار خواهد شد. در این راستا راهنما، دستورالعمل و پروتکل اجرایی روی سایت اداره کل جهت بهرهبرداری شرکتها قرار گرفته است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد