17 - 09 - 2020
اقتصاد مدرن با ایفای نقش مددکار اقتصادی
نادر احمدبیگی*- در جامعه اقتصادی کشور با مدیریتهای متفاوت و غیرتخصصی که در آن بدون آگاهی نسبت به فرهنگ اجتماعی و اقتصادی و سیاسی اعمال نظرهای غیرتخصصی صورت میگیرد، تفاوتها و اختلافنظرهای غیرعلمی موجب آشفتگی اقتصادی در صنایع و تولیدات وابسته به صنعتها و خدمات میشود. در حالی که مباحث تخصصی باید در فرهنگ اجتماعی و اقتصادی، سیاسی جامعه نهادینه شده باشد، اما حمایت غیرمنطقی دولت باعث شده که بدون اجرای فرآیند فرهنگسازی در جامعه شروع به فعالیت کنند.
به عنوان مثال سازمان بورس و اوراق بهادار با سابقه اندکی که دارد در حال فعالیت است. این سازمان در آذر ماه سال ۱۳۸۴ به عنوان محلی برای وجوه امانی در شورای بورس (سابق) به وجود آماده است. آیا دولتها در گذشته و دولت فعلی برای فرهنگسازی این سازمان کاری انجام دادهاند؟ این همان مدیریت بالادستی غیرتخصصی است. آیا عامه مردم آگاهی کامل از این سازمان دارند و نسبت به نوع فعالیتها و چگونگی ایفای نقش در سرمایهگذاری و اقتصاد جامعه آگاه هستند؟ آیا فرآیند پذیرش یک فعال صنعتی به صورت علمی و تخصصی در سازمان بورس و اوراق بهادار انجام میپذیرد؟ آیا فقط حسابرسی برای ورود به یک سازمان با سابقه اندک مثل سازمان بورس و اوراق بهادار کافی است؟
فقدان چارچوب تحقیقی و پژوهشی در بحث صنایع و تولیدات وابسته به صنعتها و فرآیند تولید آنها از جمله آسیبهای اقتصادی در بازار سرمایه و بورس است. رسالت بورس رشد و توسعه فناوری و تکنولوژی در تمام صنعتها است. در کشور کمپانیهایی که در حال ورشکستگی هستند اهمیت فراوانی برای این سازمان دارد که یکی از جنبههای منفی و غیرتخصصی در حال اجرا در این سازمان است، اما با درصد خیلی کم نسبت به پتانسیلهای فراوان صنعتی، صنایع فعال کمی در سازمان عضو هستند. برای بالا بردن جایگاه اعتماد و اعتبار در این سازمان باید فرهنگسازی علمی صورت گیرد تا بتوانیم شاهد سرمایهگذاریهای ارزشمندی باشیم که به رشد و توسعه اقتصاد کشور منجر خواهد شد. مدیران بالادستی در بازار سرمایه و اقتصاد باید متخصص و جایگاه تحقیق و پژوهش را در درجه اول قرار دهند. متاسفانه اجرای غیرتخصصی و ناآگاهانه در بحث مدیریت سرمایهگذاری و اقتصادی در حال انجام است.در تمام صنایع همین بحث وجود دارد و هیچگاه عادت مدیریت غیرتخصصی از بین نرفته است. مدیریت بالادستی باید راهبرد اصلی برای فرهنگسازی مدیریت علمی و پژوهشی باشد، اما جایگاههای اقتصادی را در جامعه معرفی نکرده و اهمیت آنها را برای رشد و توسعه جامعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فرهنگسازی توضیح نداده تا موجب اشتغالزایی، رشد و توسعه کارآفرینی و رونق اقتصادی شود. لازم به ذکر است برای اینکه جامعه اقتصادی پویا با نگرش نوین داشته باشیم باید از ایفای نقش کارآفرینی نوین (مددکاراقتصادی) که یک اقتصاد مدرن است آگاه باشیم تا آسانترین راهبرد برای پیشرفت کشور در تمام صنایع و خدمات فعال در جامعه و جوامع مختلف با چارچوب ویژه ارائه داده شود. مراحل مدیریتی برای پیشرفت صنایع و خدمات به شرح زیر است: مرحله اول تحقیق و پژوهش و آموزش، مرحله دوم فرهنگسازی با توجه به فرهنگ اجتماعی و اقتصادی و سیاسی آن جامعه، مرحله سوم سرمایهگذاری ارزشمند، مرحله چهارم رشد و توسعه صنایع و تولیدات وابسته، مرحله پنجم گارانتی و وارانتی (خدمات پس از فروش)، کیفیت و برندسازی، مرحله ششم تولید نهایی کالای مصرفی و استخراج شده، مرحله هفتم کیفیت گارانتی خدمات پس از فروش و برندسازی، مرحله هشتم بهرهوری از کالای مصرفی، مرحله نهم تامین خدمات پس از فروش کالای مصرفی و مرحله دهم اشتغالزایی و درآمدزایی از کالای بهرهوری شده.
تفکر و نگرش پیرامون اطراف خود و جامعهای که در آن زندگی میکنیم امری بسیار مهم و حائزاهمیت است. تحقیق و پژوهش به عنوان دو واژه علمی برای رشد و توسعه جوامع مختلف خلق شده که پدیدههای نوین و مدرنی در سایه آنها به وجود خواهد آمد. فرهنگسازی یک واژه مهم برای ارائه یک تفکر مدرن و نوین و خدمات آن است که در جوامع مختلف با توجه به فرهنگ اجتماعی و اقتصادی و سیاسی آن جامعه ایفای نقش میکند و موجب پایهریزی برندسازی میشود. سرمایهگذاری بهای با ارزش و مفیدی است و کسب بهرهوری از رشد و توسعه صنایع و خدمات با توجه به صنایع و تولیدات وابسته به آنها به اقتصاد آن جامعه کمک میکند و موجب یک سرمایهگذاری ارزشمند و علمی میشود. رشد و توسعه یک سرمایهگذاری با ارزش علمی است و با ابزارها و تکنولوژیهایی که به همراه دارد، بهترین و بالاترین کیفیت و خدمات در آن جامعه را به وجود میآورد. این موضوع رقابت با گروههایی که در جامعه فعالیت چشمگیر و تاثیرگذاری دارند را افزایش میدهد و باعث شکوفایی تمام صنایع و خدمات میشود. بنابراین با توجه به فرهنگ اجتماعی و اقتصادی و سیاسی آن جامعه عملکرد قابل توصیفی دارد.
گارانتی و وارانتی (خدمات پس از فروش)، کیفیت و برندسازی کلیدواژههایی هستند که زاده تحقیق و پژوهش و آموزش، فرهنگسازی سرمایهگذاری، رشد و توسعه در صنایع و تولیدات وابسته به صنایع و خدمات هستند و موجبات کارآفرینی، اشتغالزایی و خدمات ارزشمند برای آن جامعه را فراهم میآورند. همچنین پایه اصلی برای تولید کالاهای مصرفی با بهرهوری بالا برای متقاضیان آن جامعه بوده و باعث به وجود آمدن آسایش و آرامش جامعه میشود. تولید کالای مصرفی به موجب تولیدات صنایع وابسته به وجود خواهد آمد که با توجه به رشد و توسعه و فناوری و تکنولوژی روز که از ابزارهای سرمایهگذاری است در جهت تحقیق و پژوهش فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و سیاسی آن جامعه اجرا میشود و به دنبال آن جایگاه مهم و حائزاهمیت عوامل نیرومند فرهنگسازی، سرمایهگذاری، رشد و توسعه صنایع و تولیدات وابسته، گارانتی و وارانتی و خدمات پس از فروش مشخص میشود. کیفیت گارانتی خدمات پس از فروش برندسازی در مواردی که ذکر شد متفاوت از دیدگاههای قابل ارائه در حوزه خدمات است. در مراحل گذشته فناوری، تکنولوژی و سرمایهگذاری با ارزش علمی برای رشد و توسعه حائزاهمیت بسیار برای بررسی کیفیت کالاهای تمام شده مصرفی صنایع بود. در کالای مصرفی با توجه به عوامل قطعات تولید شده، ابتدا کیفیت کالا اهمیت پیدا میکند. پس از آن گارانتی و وارانتی (خدمات پس از فروش) و در آخر برند آن کالا است که نشان میدهد چه فرآیندی برای خلق و تولید کالا طی شده است. کالای مصرفی و بهرهوری برای متقاضی و تولیدکننده یک کالای باارزش و مفید است که آسایش و آرامش بین متعاملین (متقاضی و تولیدکننده) را تضمین میکند چرا که تولیدات صنایع وابسته در آن صنایع و خدمات برگرفته از تحقیق و پژوهش تخصصی با توجه به تعالیم فرهنگ اجتماعی و اقتصادی و سیاسی آن جامعه است.تامین و خدمات پس از فروش کالای مصرفی در گرو همبستگی عوامل تولید یعنی قطعات صنایع وابسته و خدمات وابسته است که برای تامین و خدمات پس از فروش کالای مصرفی تلاش خواهند کرد. به طور کلی در زمان تامین و ارائه خدمات پس از فروش فرهنگسازی صورت میگیرد. فرآیند علمی و پژوهشی موجب رونق بازار عرضه و تقاضا و همچنین کارآفرینی و اشتغالزایی و درآمدزایی میشود و تامین خدمات پس از فروش کالای مصرفی که یک زمان سرمایهگذاری ارزشمندی در یک چرخه علمی تحقیق و پژوهش تولید شده بود، صورت میگیرد.
توجه داشته باشید اقتصاد مدرن با مددکار اقتصادی تعریف سادهای دارد به معنی اینکه اقتصاد در خدمت ملت درآید و برای آسایش و آرامش ملت و سادگی خودش با تعالیم علمی و پژوهشی فرهنگسازی شود. تخصص کارآفرینی نوین (مددکار اقتصادی) نقش مهمی دارد تا بتواند چرخه اقتصادی یک جامعه را به خوبی شکوفا کند و با شناخت کافی از آن جامعه موجب رشد و توسعه اقتصادی شود.
* محقق، پژوهشگر و ایدهپرداز اقتصادی
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد