21 - 01 - 2023
اقتصاد دورانی؛ فرصت ۴/۵ تریلیون دلاری
«جهانصنعت»- اقتصاد دورانی به یکی از پرکاربردترین عبارتها در دنیای کسبوکار امروز تبدیل شده و به مجموعه اقدامات مربوط به بازیافت، کاهش دورریز و ایجاد مشاغل جدید پایدار اشاره دارد.
مجمع جهانی اقتصاد داووس با اشاره به آمار شرکت مشاوره اکسنتور میگوید اگر تغییر در کسبوکارها به سوی اقتصاد دورانی پیش رود فرصت عظیم اقتصادی ۵/۴ تریلیون دلاری تا سال ۲۰۳۰ فراهم خواهد شد. به گزارش سازمان بینالمللی کار، اقتصاد دورانی میتواند ۶ میلیون شغل در سراسر جهان ایجاد کند. چون شرکتها میتوانند راههای سنتی درآمدزایی را با «استخراج، تولید، استفاده و ذخیرهسازی» جایگزین کنند. ماهیت دورانی همچنین بهرهوری را هم به همراه میآورد. بنابر پیشبینی شرکت مشاوره اکسنتور، تولیدکنندگان خودرو با استفاده از اقتصاد دورانی میتوانند به صورت بالقوه سود خود را به ۱۵۰ درصد برسانند.
به گزارش یورونیوز، یکی از شرکتهای نامداری که حداکثر تلاش خود را در راه رسیدن به اقتصاد پایدار به کار میبرد، نستله است. این تولیدکننده نسپرسو، سنپلگرینو و کیتکت، بزرگترین شرکت تولیدکننده محصولات غذایی و نوشیدنی در جهان است.
نستله ۱۵۰ ساله، بیش از ۲۵۰ هزار نفر کارمند، صدها کارخانه و محصول در ۱۸۶ کشور دنیا دارد. بنابراین، چگونه میتواند اطمینان حاصل کند که کسبوکاری در این مقیاس به سیاره زمین آسیب نمیرساند؟
جودی راسل، مدیر بینالمللی بستهبندی و پایداری نستله میگوید: «از نظر رویکرد، چشمانداز ما دقیقا این است که بستهبندیهایمان به زباله تبدیل نشوند. از نظر کاهش، ما به دنبال کاهش استفاده از پلاستیک تا سال ۲۰۲۵ به یکسوم هستیم. امروزه نمونههای بسیار خوبی در اتحادیه اروپا در جهت هماهنگسازی وجود دارد که در حال حاضر با طراحی برچسبها و سطلها و همچنین تدوین اهداف مشترک آغاز شده است. چنین نمونههایی از تدوین قوانین به ما نوید میدهد که میتوانیم مشارکت مشتریان و همچنین انطباق بر کسبوکارها را سادهسازی کنیم و بر مهمترین اهداف که ما را درست به نتایج دلخواه میرساند و اطمینان میدهد که هیچ بستهبندیای به زباله ختم نمیشود، تمرکز کنیم.»
رنو: بازیافت در قلب استراتژی
یکی دیگر از شرکتهایی که در خط مقدم دورانیسازی استراتژی اصلی کسبوکار خود است، رنو، غول فرانسوی صنعت خودروسازی است. سالانه ۱۱ میلیون خودرو در اروپا به عمر خود پایان میدهند. با اینکه ۸۵ درصد مواد استفادهشده در ساخت خودرو بازیافتپذیر است، صنعت خودرو همه ساله علاوه بر دورریزها، مقادیر زیادی مواد شیمیایی سمی و فلزات را در محلهای دفن زباله تخلیه میکند.
رنو در کارخانه ریفکتوری خود در حاشیه پاریس مصمم است که این روند را تغییر دهد. به ادعای رنو، این نخستین کارخانه صنعت خودروسازی کاملا منطبق بر اقتصاد دورانی است. این غول خودروسازی اروپایی، این کارخانه را دو سال پیش با امید رسیدن به گردش مالی ۲۰۰ میلیون یورویی در سال ۲۰۲۵ راهاندازی کرد.
بخشی از این پروژه، کارگاهی با توانایی بازسازی ۱۵۰ خودروی کهنه در روز است. از کارهای مکانیکی گرفته تا نقاشی، خودروها در کمتر از یکهفته نو میشوند. سپس از آنها عکس گرفته و مجددا به فروش گذاشته میشوند.
در ساختمانی دیگر از این مجموعه، ۲۰۰ کارگر بیش از ۱۶۰۰ قطعه خودرو را بازسازی میکنند. فرانسوا اورار مدیر پروژه ریفکتوری میگوید: «ما نه تنها قادر به تولید موتور و جعبه دنده از قطعات بازسازیشده موتورهای قدیمی با کیفیت مورد نیاز و همانند قطعات نو هستیم، بلکه این مساله به ما امکان میدهد که در زنجیره ارزش بتوانیم محصولات جایگزین را ۳۰ درصد ارزانتر از محصولات نو به مشتری ارائه کنیم.»
گروه رنو اخیرا با راهاندازی استارتآپی مختص اقتصاد دورانی، تلاش کرده تا زیستبومی پیرامون برند خود به وجود آورد. ناتالی ری، رییس مرکز ریفکتوری گروه رنو میگوید: «ایده میان رنو و استارتآپها شراکت تمام و کمال است. رنو دانش صنعتی و اقتصادی دورانی خود و استارتآپها چابکی و روشهای نوآورانه خود را به اشتراک میگذارند.»
اقتصاد دورانی با استفاده از طراحی
طراحی یکی از اصلیترین راههای بهکارگیری موثر اقتصاد دورانی است. بنیاد الن مکآرتور یک خیریه مستقر در لندن است که به ترویج و توسعه اقتصاد دورانی متعهد است.
جو آیلز، مدیر برنامه طراحی در بنیاد الن مکآرتور میگوید: «هرآنچه پیرامون ماست از غذایی که میخوریم تا لباسی که میپوشیم، ساختمانی که در آن زندگی و کار میکنیم و همچنین سیستمهایی که برای ما غذا یا انرژی یا امکان جابهجایی یا درمان را فراهم میکنند، طراحی شدهاند. وقتی ما طراحی میکنیم، چه بدانیم چه نه، در مورد چیزهایی که قرار است کار کنند تصمیم میگیریم. این موضوع تنها در رابطه با درمان علائم یک اقتصاد یا سیستم ازکارافتاده نیست، بلکه در رابطه با طراحی محصولات، خدمات و سیستمها به صورت دورانی است تا بتوانند قابل به کارگیری مجدد باشند. سوال این است که اولین خط در دستور کار طراحی چیست؟ من معتقدم باید این باشد: آیا این محصول یا سیستم با اقتصاد دورانی مطابقت دارد؟»
نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد
بیش از ۲۵۰۰ رهبر و مدیر بینالمللی گردهم آمدند تا درباره موضوعاتی تحت عنوان همکاری در دنیای بخشبندیشده با هم به گفتوگو بپردازند. برگزاری این رویداد همچنین نشاندهنده بازگشت به روال سابق برپایی در ژانویه پس از همهگیری کروناست. با بالا رفتن قیمت نفت و گاز در سال ۲۰۲۲، فروش تجهیزات حفاری نیز افزایش چشمگیری داشت، در نتیجه این شرکت درآمد عظیمی کسب کرد. شلومبرگر، خاورمیانه را منطقهای دانسته که رشد خود را در چند سال آینده به فاز بعدی میبرد.
این شرکت با وجود خطرات فزاینده رکود اقتصادی، شاهد افزایش شدید رزروها بوده است. هواپیمایی ایالات متحده بالاترین تقاضای مشتریان را در سهسال گذشته داشته است. بازگشایی امکان سفر و بالارفتن ارزش دلار، آمریکاییها را به سفرهای خارج از کشور مخصوصا در فصل تعطیلات ترغیب میکند.
شرکتهای بینالمللی که غذا، لباس و خودروهای مورد استفاده ما را تولید میکنند، مسوولیتهای عظیمی از جمله فراهم کردن غذا برای جهان، ارائه محصولات دلخواه مردم، ایجاد مشاغل جدید و در عین حال حل بحرانهای اقلیمی را برعهده دارند. این یکی از بزرگترین محکهایی است که کسبوکارها تاکنون با آنها روبهرو شدهاند. وقتی میلیونها نفر در هراس نبود غذا، انرژی و امنیت به سر میبرند، رهبران باید بیشتر تلاش کنند تا ناممکنها را ممکن سازند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد