17 - 12 - 2022
افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی محصولات ایرانخودرو و سایپا
| گروه صنعت| سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان مجوز افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا را صادر کرد.
بر این اساس ایرانخودرو مجاز به افزایش ۱۰ درصدی و سایپا بهطور میانگین مجاز به بالا بردن قیمتها از ۱۸ تا ۲۰ درصد
خواهد بود.
گروه خودروسازی سایپا افزایش ۱۸ تا ۲۰ درصدی محصولات خود را به نمایندگیهایش ابلاغ کرد. گروه خودروسازی ایرانخودرو نیز به زودی این مصوبه را برای اجرا به نمایندگیهای خود ابلاغ خواهد کرد.
ادامه مذاکرات
قائممقام فروش سایپا با بیان اینکه افزایش قیمت محصولات سایپا با مجوز سازمان حمایت انجام شده است، گفت: برای قیمتگذاری جدید چند محصول سایپا نیز در حال مذاکره با سازمان
حمایت هستیم.
امیرحسین امیری به فارس اظهار داشت: در مورد قیمتگذاری جدید چند محصول سایپا هنوز تکلیف مشخص نشده و برای نرخگذاری جدید در حال مذاکره با سازمان حمایت هستیم.
وی ادامه داد: افزایش ۲ تا ۱۶ میلیون تومانی قیمت محصولات سایپا و همچنین افزایش قیمت محصولات پارسخودرو طبق مصوبه سازمان حمایت صورت
گرفته است.
در ابلاغیه جدید گروه سایپا به نمایندگیهای فروش این شرکت، پراید به عنوان پرتیراژترین خودرو سایپا با افزایش قیمت دو میلیون تومانی همراه شده بهطوری که قیمت هر دستگاه سایپا ۱۱۱ مدل SL که قبلا ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش میرسید به ۱۱ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان رسیده و قیمت نوع SX این خودرو نیز از ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به ۱۱ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان افزایش یافته است.
همچنین قیمت هر دستگاه سایپا ۱۳۱ مدل SL با فرمان معمولی و ایربگ با رشد دو میلیون تومانی، ۱۲ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان و قیمت مدل SX این خودرو با کیسه هوا ۱۲ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان تعیین شده است.
نمایندگیهای سایپا هر دستگاه سایپا ۱۳۲ مدل SX را ۱۲ میلیون و ۶۰ هزار تومان و مدل SL این خودرو با ایربگ را ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عرضه میکنند. قیمت سایپا ۱۳۲ مدل SX با ایربگ نیز ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است.
در عین حال، هر دستگاه تیبا با رشد قیمت حدود سه میلیون تومانی، ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عرضه میشود که قبلا قیمت این خودرو ۱۲ میلیون و ۸۵۸ هزار تومان بوده است.
افزایش قیمت ۷ میلیون تومانی مگان
قیمت محصولات پارسخودرو نیز به عنوان شرکت زیرمجموعه گروه سایپا با افزایش ۴ تا ۱۶ میلیون تومانی همراه شده بهطوری که هر دستگاه مگان با افزایش حدود هفت میلیون تومانی به قیمت ۴۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عرضه میشود. قیمت این خودرو قبلا ۳۷ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان بود.
همچنین قیمت هر دستگاه تندر ۹۰ پارسخودرو با رشد چهار میلیون تومانی از ۱۷ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان به ۲۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسیده است.
هر دستگاه ماکسیما آپشندار دنده اتوماتیک نیز به قیمت ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش میرسد که قبلا قیمتی معادل ۵۸ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان داشته است.
در قیمتگذاری جدید محصولات پارسخودرو قیمت هر دستگاه پیکاب دو کابین از ۴۲ میلیون تومان به ۵۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.
قیمت تیانا نیز با رشد ۵/۷ میلیون تومانی همراه است بهطوری که هر دستگاه از این خودرو ۸۵ میلیون تومان به خریداران عرضه میشود در حالی که قیمت قبلی آن ۸۰ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان بوده است.
قیمت مورانو نیز با رشد ۱۶ میلیون تومانی از ۱۱۱ میلیون تومان به ۱۲۷ میلیون تومان
رسیده است.
در مورد محصولات ایران خودرو نیز باید گفت که تا لحظه مخابره این خبر قیمتهای جدید به نمایندگیهای فروش این شرکت ابلاغ نشده اما قیمت پژو پارس اخیرا از ۲۰ میلیون و ۴۸۱ هزار تومان به ۲۲ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان افزایش یافته است.
بخشنامه سایپا
در بخشنامه ۱۳۱۰۰۰۱۰ گروه خودروسازی سایپا به نمایندگیهای این گروه خودروسازی آمده است: با توجه به تغییر قیمت انواع خودروهای خانواده X100 و تیبا، فهرست جدید قیمت فروش خودروهای تولیدی این شرکت از تاریخ ۱۶ مهرماه ابلاغ میشود.
جدول بالا قیمت جدید خانواده سایپا ۱۳۱ بر اساس بخشنامه جدید گروه خودروسازی سایپا را نشان میدهد.
افزایش هزینههای سربار با کاهش تولید خودروسازان
این در حالی است که رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت که کاهش تولید خودرو طی سالجاری هزینه سربار خودروسازان را افزایش و بهرهوری آنها را کاهش داده است.
غلامرضا شافعی در حاشیه کنفرانس بنگاه اقتصادی پیشرو در افق ایران ۱۴۰۴ در پاسخ به سوالی در مورد افزایش قیمت خودروهای داخلی به بهانه نوسان نرخ ارز با وجود اعدادی که تا حدود ۹۸ درصد بابت داخلیسازی این محصولات مطرح میشود، اظهار داشت: من این عدد را نمیدانم ولی داخلیسازی هر خودرو با خودرو دیگر متفاوت است. یک بحث مربوط به خودروساز است و بحث دیگر مربوط به قطعهسازانی که به این خودروسازان
قطعه میدهند.
وی ادامه داد: تولید برخی قطعات مانند ایربگ ارزبری دارد و تولیدکننده نمیتواند محصول خود را با نرخهای گذشته عرضه کند.
وی در پاسخ به این سوال که با وجود بومیسازی تولید پراید، دلیل افزایش دو میلیون تومانی قیمت این خودرو چیست، تصریح کرد: قیمت خودرو تابعی از عوامل تولید از جمله ارز است البته محصولات سایپا و قطعهسازان این شرکت ارزبری بالایی ندارد و پراید بهطور عمده بومیسازی شده است.
شافعی در پاسخ به این سوال که آیا قیمتهای فعلی خودروهای داخلی را در حد قابل قبولی میدانید، گفت: با فرض اینکه قیمتهای سال گذشته نرخهای حساب شدهای باشد در اینکه باید در نرخهای جدید بازنگری شود، تردیدی نیست.
وی در مورد بهرهوری شرکتهای خودروسازی گفت: متاسفانه امسال ایران خودرو و سایپا کاهش تولید داشتهاند که این مساله باعث افزایش هزینههای سربار آنها میشود در نتیجه هزینه سربار به ازای هر واحد خودرو نرخ بالایی خواهد بود که برای بهبود این وضعیت باید بهرهوری و میزان تولید خودروسازان افزایش یابد.
وی تاکید کرد: برای این کار باید امکانات لازم فراهم شود زیرا نیاز مالی خودروسازان افزایش یافته و گشایش اعتبارها با نرخهای بالاتری انجام میشود.
رییس سازمان گسترش ادامه داد: این نیاز باید از طریق پیشفروش خودرو و نظام بانکی تامین شود و دولت باید بخشی از نرخ بهره را تقبل کند تا امکان رقابت با خودروهای وارداتی را داشته باشیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما در دولتهای قبل در زمینه تولید حضور داشتهاید، آیا دورنمایی که آن زمان برای خودروسازان میدیدید عملی شده است، گفت: گرچه نسبت به خودروسازان بزرگ دنیا فاصله داریم ولی در سال ۷۵ کل تولید خودرو در کشور ۱۲۴ هزار دستگاه بود که این رقم در سال گذشته به ۵/۱ میلیون دستگاه رسید و به نظر میرسد سال گذشته اهداف ما محقق شده ولی امسال با توجه به کاهش تولید به اهداف تعیین شده نرسیدهایم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد