افزایش هزینههای بندری در پی جنگ تجاری چین و آمریکا

جهان صنعت– مدیران صنعت کشتیرانی گفتند که هزینههای جدید اعمال شده چین و آمریکا بر پهلوگیری کشتیها در بنادر تعداد کشتیهای باری موجود برای جابجایی کالا را کاهش داده و تهدیدی برای افزایش هزینههای مصرفکننده در هر دو کشور خواهد بود.
اپراتورهای کشتی کشتیهای مرتبط با چین را از خطوط تجاری آمریکا خارج کرده تا از هزینههای بندری جدید اعمال شده از ۱۴اکتبر اجتناب کنند و کشتیهای مرتبط با آمریکا را از برنامههای چین خارج کرده تا از هزینههای تلافیجویانهای که پکن از همان روز به اجرا درآورد جلوگیری کنند. این راهکارها حتی در زمانی که اپراتورها هنوز در مورد عملکرد چین در تعیین مالکیت یا کنترل آمریکا در ارزیابی هزینهها دچار ابهام هستند ترانزیتها را مختل کرده و فضای بار کشتیها را محدود میکنند. استاماتیس تسانتانیس، مدیرعامل شرکت حملونقل فله خشک هلدینگ دریایی «سینرژی» گفت: فهرست کشتیهای موجود برای پهلوگیری در بنادر چین قطعا در تمام بازارهای حملونقل کوچکتر از قبل است و در نهایت تمام هزینهها به مصرفکننده نهایی منتقل و موجب شده که همه چیز بسیار گرانتر شود. عمر نوکتا، تحلیلگر جفریز در یادداشتی نوشت: شاخص حملونقل کانتینری شانگهای (SCFI) با ۹/۱۲درصد افزایش به بالاترین حد خود در چهارهفته گذشته رسید که ناشی از افزایش نرخها در مسیرهای آبی بوده که آخر هفته گذشته پس از اعلام هزینههای بندری چین شاهد افزایش چشمگیر نرخها بودند. خطوط کشتیرانی کانتینری اصلی از جمله «مرسک»، «هاپاگ-لوید» و «سیامای سیجیام» پیش از این تخصیص خطوط تجاری کشتی را برای اجتناب از هزینههای بندری آمریکا تغییر دادهاند. این هفته «مرسک» و «هاپاگ-لوید»، اعضای اتحاد جمینی به مشتریان خود اعلام کردند که کشتیهای «مرسک کینلوس» و «پوتوماک اکسپرس» آنها از پهلوگیری در نینگبو، تنها بندر چینی که کشتیهای ساخت کرهجنوبی با پرچم آمریکا در آن پهلو میگیرند خودداری خواهند کرد. گرنوت روپلت، مدیرعامل شرکت کشتیرانی «آردمور» که فرآوردههای نفتی پاک، مواد شیمیایی و روغنهای گیاهی را حمل میکند، گفت: این قانون جدید به جابجایی بیشتر کشتیها و جریانهای تجاری منجر خواهد شد و آردمور هیچ پهلوگیری بندری در چین را برنامهریزی نکرده است. هزینههای بندری تلافیجویانه چین برای کشتیهای مرتبط با آمریکا نرخ سفرهای کشتیهای نفتکش بسیار بزرگ (VLCC) به چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان را افزایش داده زیرا عوارض جدید عرضه نفتکشهایی را که میتوان برای جلوگیری از متحمل شدن هزینههای سنگین بندری اجاره کرد، کاهش داده است. نرخ پایه برای کشتیهای نفتکش بسیار بزرگ روز سهشنبه پس از اجرای هزینههای بندری به بالاترین حد خود در دو هفته گذشته رسید و این نرخ در پایان هفته کمی کاهش یافت. شرکت مشاوره انرژی «اسپکتس» پیشبینی خود را برای نرخ کرایه کشتیهای نفتکش بسیار بزرگ در سهماههچهارم۲۰۲۵ افزایش داده و افزود که در صورت تشدید اختلالات خطر افزایش بیشتر وجود دارد. شرکت «گیبسون شیپبروکرز» اعلام کرد: معافیت کشتیهای ساخت چین از هزینههای بندری چین تاثیر بالقوه را تا حدودی کاهش داده هرچند هنوز شاهد تاثیر آن بر تعداد قابلتوجهی از کشتیهای متعلق به آمریکا یا تحت مدیریت آن هستیم. تسانتانیس از شرکت «سینرژی» گفت: در بخش فله خشک که همه چیز را از زغالسنگ و سنگآهن گرفته تا کالاهایی مانند غلات و نمک حمل میکند ۶۰تا۷۰کشتی تحتتاثیر آخرین هزینهها قرار گرفته که حدود یه درصد از ناوگان «کیپسایز» را تشکیل میدهند. او افزود: با توجه به میزان نامتناسب تخلیه بار چین در بخش بزرگترین کشتیهای باری(کیپسایز) این مورد احتمالا تاثیر قابل توجهی بر بازار ما خواهد داشت که در حال حاضر عرضه کشتی نسبتا محدودی را تجربه میکند.
منبع: اینوستینگ