افزایش ناوگان هوایی با سیاست آزادسازی نرخ بلیتها

جهان صنعت، عادل نورعلی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: شرکتهای هواپیمایی در طول جنگ ۱۲ روزه تحمیلی رژیم صهیونیستی علیه کشورمان متحمل ضرر و زیان هنگفتی شدند؛ به طوری که حدود یک ماه و نیم پرواز نداشتند و در عمل حدود ۴۰ روز فلج شده بودند؛ لذا باید مورد حمایت قرار بگیرند.
وی در همین زمینه به بسته پیشنهادی ارائه شده از سوی انجمن شرکتهای هواپیمایی به همین منظور اشاره کرد و گفت: تقسیط پرداختها، تقسیط مالیات، تقسیط هزینههای شرکتها، هزینههای فرودگاه و … که در این بسته پیشبینی شده، در صورت تصویب در دولت میتواند راهگشا باشد.
این کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی در ادامه با اشاره به عملیات اربعین امسال، خاطرنشانکرد: درتلاشیم پرشورتر از سالهای گذشته در این عملیات حضور پر رنگ داشته باشیم و ضمن انجام پروازهای منظم، به رعایت کامل حقوق مسافران پرداخته و نظارت بر نرخها نیز داشته باشیم.
وی با اشاره به توقف پروازها در جنگ ۱۲ روزه، عدمالنفع این شرکت بابت باطل شدن بلیتها را ۴۰۰ میلیارد تومان برشمرد و گفت: در مجموع ۷۶هزار و ۲۳۹ بلیت پروازهای داخلی و ۲۵هزار و ۸۶۴ بلیت پروازهای بینالمللی از این شرکت عودت داده سد.
نورعلی اظهارداشت: اکنون عودت بلیت پروازهای باطل شده به مسافران به صورت کامل انجام شده و هیچ دیونی در این زمینه نداریم.
دیروز مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی به استرداد مبالغ بلیت پروازهای باطل شده در ایام جنگ ۱۲ روزه تحمیلی رژیم صهیونی علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: اکثر شرکتها مبالغ بلیتها را مسترد کردند و تنها سه تا چهار ایرلاین باقی مانده است که بخشی از بلیت های آنها استرداد نشده است، اما بهطور مستمر استرداد بلیت ها در جریان است.
وی یادآور شد: از آغاز جنگ در روز ۲۳ خرداد تا ۱۱ تیرماه، جمع درآمد از دست رفته ایرلاینها بیش از ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان (۶.۱ همت) بود که امیدواریم تا پایان مرداد ماه پول همه بلیتهای پروازهای باطل شده مسترد شود.
این عضو انجمن شرکتهای هواپیمایی در ادامه با اشاره به نرخهای مصوب تعیین شده برای پروازها در ایام اربعین، اظهارداشت: شاهد نرخهای نامتعارف (عدم تناسب با درآمدهای مردم) در خارج از ایام اربعین هستیم که تنها راه مقابله با این نرخها افزایش عرضه است.
وی خاطرنشان کرد: موضوع آزادسازی نرخ بلیتها با حمایتهای دولت چهاردهم میسر شد و امروز شاهدیم متاثر از همین مساله تعداد ناوگان هواپیمایی در کشور افزایش یافته است.
نورعلی با اشاره به تعداد ناوگان بیشتر هواپیمایی در کشورهای همسایه با وجود جمعیت کمتر از کشورمان، گفت: معتقدم در کشور دست کم نیازمند ۴۰۰ فروند هواپیما هستیم.
اهمیت تعمیر و نگهداری درست در ناوگان
وی همچنین در پاسخ در خصوص سن ناوگان هواپیمای کشور گفت: سن به طور قطع یک شاخص تاثیرگذار در ناوگان است اما به عنوان اولویت مطرح نیست و آنچه ارزش یک هواپیما را تعیین میکند نحوه تعمیر و نگهداری آن است.
این کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی تاکید کرد: نحوه قانونگذاری در کشور باید به گونهای باشد که ایرلاینها را به سمت آوردن ناوگان بهروز سوق دهد.
وی خاطرنشان کرد: در رایزنی با بانکها و همچنین صندوق توسعه حمل و نقل با حمایتهای سازمان هواپیمایی کشوری، به دنبال نوسازی ناوگان هستیم.
منبع: ایرنا