29 - 04 - 2024
افزایش صادرات با استفاده از ظرفیت اتاق بازرگانی
«جهانصنعت»- آخرین آمارهای رسمی گمرک نشان میدهد که صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که در سال گذشته شاهد افزایش نرخ ارز بودیم، به بیان دیگر در حالی که صادرات و نرخ ارز غالبا رابطه مستقیم با یکدیگر دارند، در سال گذشته شاهد این اتفاق در اقتصاد ایران نبودیم.
در حاشیه دومین روز از ششمین دوره نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران (ایران اکسپو) «جهانصنعت» در گفتوگو با علی چاغروند رییس ستاد اکسپو اتاق بازرگانی ایران به بررسی پیشنیازهای توسعه صادرات ایران و همچنین نقش و جایگاه اتاق بازرگانی ایران در این مسیر پرداخت.
تمام اجزای اکوسیستم باید درست کار کند
علی چاغروند در این خصوص گفت: اگه بخواهیم نگاه واقعی به سیستم اقتصاد و تجارت خارجی داشته باشیم باید همانند یک اکوسیستم تمام اجزای آن را در نظر بگیریم. به بیان دیگر، زمانی که در خصوص صادرات صحبت میکنیم حتما باید این موضوع را در نظر بگیریم که آیا استراتژی توسعه صنعتی مناسبی در کشور وجود دارد. به اعتقاد بنده، شرط لازم برای ورود به بازارهای بینالمللی، از یک سو تولید مبتنی بر صادرات و از سوی دیگر، دسترسی به زنجیره ارزش جهانی است. به طور کلی باید پیچیدگی اقتصادی ایران به سطحی برسد که بتوانیم وارد زنجیره ارزش جهانی شویم.
رییس ستاد اکسپو اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: اگر مروری بر مطالعات تطبیقی داشته باشیم، متوجه میشویم که سایر کشورها همانند ترکیه که اقتصادی نزدیک به ایران دارند، از لحاظ پیچیدگی و همچنین دسترسی به شبکه زنجیره ارزش جهانی شرایط بهتری دارند، بنابراین ابتدا باید توجه ویژه به استراتژی توسعه صنعتی و پیچیدگی اقتصادی داشته باشیم و در نهایت باید به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کنیم.چاغروند بیان کرد: در این شرایط که صادرکنندگان با چالشهای متعددی در دسترسی به بازارهای جهانی روبهرو هستند، قوانین و مقررات خلقالساعه منجر شده که مشتریان خود را از دست بدهند. در حقیقت صادرکنندگان با تلاش فراوان و با وجود موانع موجود، سعی میکنند به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کنند، اما ناگهان با یک قانون تمام تلاشهای آنها شکست میخورد.
وی ادامه داد: همه این مباحث مربوط به تولید و بازاریابی میشود. در ابتدا باید تولید باکیفیت در سطح جهانی داشته باشیم تا برند خود را ارائه دهیم و در بازارهای جهانی بتوانیم رقابت کنیم. در گام بعدی و در زنجیره نهایی، نمایشگاهها میتوانند حوزه بازاریابی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان تقویت کنند.
چاغروند تاکید کرد: تمام اجزای این اکوسیستم باید به درستی فعالیت کنند تا رشد نرخ ارز منجر به افزایش صادرات کشور شود.
اهمیت و نقش اتاق بازرگانی در توسعه تجارت خارجی
رییس ستاد اکسپو اتاق بازرگانی ایران درباره حضور قابل توجه اتاق بازرگانی در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ گفت: در قانون اتاق بازرگانی به صراحت اشاره شده که اتاق باید در راستای توسعه تجارت خارجی همانند برگزاری نمایشگاههای صادراتی نقشآفرینی داشته باشد. بر این اساس حضور منسجم و گسترده اتاق بازرگانی در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در راستای تکالیف قانونی بوده که تاکنون انجام نگرفته بود. به نظر من حضور گسترده اتاق بازرگانی در نمایشگاه امسال اتفاق خوبی است.
چاغروند بیان کرد: اتاق بازرگانی دارای شبکه گستردهای از اتاقهای مشترک، اتاقهای استانی و تشکلهای اقتصادی است که سعی کردیم در نمایشگاه امسال حاضر شوند تا بتوانیم با تلاش تمامی ذینفعان و ارکان اتاق به تقویت شبکهسازی و بازاریابی قوی برای ورود درست به بازارهای جهانی دست پیدا کنیم.
وی ادامه داد: به طور مشخص اتاقهای مشترک با اتاق بینالمللی به طور مستقیم مرتبط هستند و تجار سایر کشورها میتوانند ارتباط عمیقی برقرار کنند که در نهایت به نشستهای B2B تجار ایرانی با تجار سایر کشورها میانجامد.
از سوی دیگر، از ظرفیت اتاقهای استانی در مرزهای کشورهای همسایه میتوانیم برای تسهیل در امور گمرکی بهره بگیریم. در نهایت تشکلهای اقتصادی نیز به صورت تخصصی به مسائل میپردازند، بنابراین با کنار قرار دادن این موارد و ظرفیتهای اتاق بازرگانی، شرایطی را مهیا میکنند که بخش خصوصی ایران ارتباط عمیقی را با بخش خصوصی کشورهای هدف برقرار کنند که در نهایت به افزایش پیچیدگی اقتصاد کشور بینجامد.
رییس ستاد اکسپو اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: باید در نظر داشته باشیم که سایر کشورها آزادی اقتصادی بیشتری نسبت به ایران دارند و بخش خصوصی در آنها نقش کلیدی ایفا میکند، بنابراین به نظرم ارتباط موثر با اتاقهای بازرگانی کشورهای هدف، موضوع مهمی است.
ایران اکسپو؛ فرصتی برای تجار ایرانی
چاغروند در خصوص ارزیابی نمایشگاه ایران اکسپو در دو روز ابتدایی بیان کرد: براساس آمارها تا به امروز نسبت به سال قبل رشد خوبی را شاهد هستیم. به عنوان مثال در سال قبل حدود ۱۳۰۰تاجر خارجی در نمایشگاه حاضر شده بودند که امسال این رقم به حدود ۲۰۰۰ رسیده است.
وی ادامه داد: نکتهای که باید در حوزه بازاریابی به آن توجه کنیم این است که تجمع این تعداد تاجر و بازرگان خارجی در یک برنامه چند روزه قطعا فرصت خوبی برای تجار ایرانی محسوب میشود.
ما به عنوان اتاق بازرگانی سعی کردیم با تمام شبکه خود در این نمایشگاه حاضر شویم. از سوی دیگر، دولت هم سعی کرده از مقامات عالی رتبه سایر کشورها دعوت کند. بالغ بر ۱۰ تا ۱۵ تا از اتاقهای بازرگانی در سطح روسا و مقامات عالیرتبه در این نمایشگاه حاضر هستند. تمام این موارد به نظرم میتواند پیامآور اتفاق خوبی باشد. البته فعلا در روز دوم نمیتوانیم قضاوت خوبی داشته باشیم اما این شاخصها به ما نشان میدهد که میتوانیم نگاه مثبتی به نمایشگاه داشته باشیم و انشاءالله دستاورد خوبی به همراه داشته باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد