4 - 01 - 2020
افزایش تولید سوخت پاک همسو با مقررات جدید
پالایشگاههای نفت جهانی در آمادهسازی برای استانداردهای جدید سوخت دریایی که از اول ژانویه به اجرا گذاشته شد، واحدهای پالایش خود را ارتقا داده و فعالیتهایشان را برای افزایش تولید سوختهای حاوی سولفور اندک افزایش دادند.
مقررات جدید سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) استفاده از سوختهای حاوی بیش از ۵/۰ درصد سولفور را ممنوع میکند در حالی که این سوختها پیش از این حاوی ۵/۳ درصد سولفور بودند. تا پایان دسامبر کشتیها تنها در صورتی میتوانند از سوختهای دارای آلایندگی بیشتر استفاده کنند که به تجهیزات اسکرابر برای پاکسازی آنها مجهز باشند.
صنعت کشتیرانی حدود چهار میلیون بشکه در روز سوختهای بانکر دریایی مصرف میکنند و تغییر مقررات مشمول حال بیش از ۵۰ هزار کشتی بازرگانی در سراسر جهان شده و بازار جدیدی را برای تولیدکنندگان سوخت میگشاید.
چین
تامینکنندگان سوخت دریایی چینی قراردادهای کوتاهمدتی را برای خرید نفت سیاه حاوی سولفور بسیار اندک (VLSFO) از شرکتهایی مانند شل، یونیپر آلمان و شرکت بازرگانی کالای فری پوینت آمریکا امضا کردهاند.
در حالی که پالایشگاههای دولتی چین متعهد شدهاند مجموعا ۱۴ میلیون تن از سوخت را برای سال ۲۰۲۰ تولید کنند که مطابق با مقررات جدید سازمان بینالمللی دریانوردی باشد، پکن هنوز تخفیفهای مالیاتی که پالایشگاههایی مانند سینوپک و پتروچاینا را برای افزایش تولید داخلی VLSFO تشویق میکند، اعلام نکرده است.
شمال آسیا
شرکت «اس کی کمیکالز» تست مخلوط کردن بیودیزل با سوختهای پایه نفت را برای تولید سوخت دریایی دارای سولفور اندک آغاز کرده است.
در «اس کی کمیکالز» که بزرگترین پالایشگاه کرهجنوبی است، مهندسان در شتابند تا یک واحد پالایش جدید را زودتر از برنامه راهاندازی کنند.
واحد «اس کی کمیکالز» تامین گازوییل دریایی را از اکتبر آغاز کرده و در حال احداث یک واحد VRDS است که میتواند ۴۰ هزار بشکه در روز نفت کوره دارای سولفور اندک (LSFO) تولید کند و در مارس یا آوریل راهاندازی میشود. شرکت ژاپنی ایدمیتسو هم تولید LSFO را افزایش داده و همچنین در حال بلندینگ سوخت برای تولید سوخت بانکر منطبق با استانداردهای IMO2020 است.
شرکت هیوندای اویل بانک اعلام کرده که از نوامبر VLSFO خواهد فروخت.
سنگاپور/ جنوبشرقی آسیا
آمار دولتی نشان داد فروش سوخت دریایی دارای سولفور اندک در سنگاپور که هاب سوختگیری است در نوامبر به رکورد ۰۷۶/۲ میلیون تن صعود کرد که بیش از دو برابر رکورد قبلی بود.
شرکت شل نخستین محموله LSFO خود را در سپتامبر از پالایشگاه یولا بوکام بارگیری کرد و شرکت پالایش سنگاپور نخستین محموله VLSFO خود را در اکتبر عرضه کرد.
شرکت شورون که در شرکت پالایش سنگاپور سهم دارد، اعلام کرده که ظرفیت عرضه گازوییل دریایی و VLSFO در آسیا ممکن است در یک تا دو سال آینده دو برابر شود.
شرکت پرتامینای اندونزی در دسامبر اعلام کرد به زودی نخستین محموله سوخت دریایی خود را از پالایشگاه پلاجو ارسال خواهد کرد.
شرکت ویتول هم یک واحد جدید به ظرفیت ۳۰ هزار بشکه در روز در مالزی احداث میکند تا عرضه LSFO را در ماه می سال ۲۰۲۰ آغاز کند.
شرکت ایندین اویل هم عرضه سوخت منطبق با استانداردهای IMO را در هند آغاز کرده است.
خاورمیانه و اروپا
در خاورمیانه شرکت یونیپر انرژی دی ام سی سی واحدهایی را اداره میکند که سالانه ۶/۳ میلیون تن VLSFO تولید میکنند و یک شرکت دیگر درصدد راهاندازی یک پالایشگاه به ظرفیت ۲۵۰ هزار بشکه در روز برای تولید سوخت حاوی سولفور اندک است. شرکت پنینسولا پترولیوم قصد دارد تحویل VLSFO به اروپا و آمریکا را تا پایان سال به ۶۰۰ هزار تن افزایش دهد.
آمریکا
براساس گزارش رویترز، اکثر پالایشگاههای منطقه گلف کاست آمریکا قادر به پالایش گریدهای نفتی سنگین برای تولید سوختهای منطبق با استانداردهای IMO هستند و امسال هزینه زیادی را برای ارتقای تجهیزاتشان صرف کردهاند تا گریدهای سنگین و ارزانتر را پالایش کنند.
ایران
در این میان ایران نیز اعلام کرده است که نفتکوره کمسولفور مورد نیاز کشتیرانی به صورت کامل توسط این منطقه تامین و توزیع شده است.
به گفته مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه مرکزی هماکنون با همت و توان متخصصان داخلی، نفتکوره کم گوگرد در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تولید میشود و با اختصاص خط، مخزن و بازوهای بارگیری جداگانه نسبت به ذخیرهسازی و ارسال سوخت مورد نیاز کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اقدام کرده است.
سعید جمشیدی با اشاره با انتشار برخی اخبار درباره عدم تامین سوخت کمسولفور موردنیاز شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از سوی وزارت نفت در رسانههای خبری در این باره افزود: مشکل اصلی در این زمینه عدم اجرای تعهدات از سوی شرکت پیمانکاری طرف قرارداد شرکت کشتیرانی بوده است.
جمشیدی افزود: از روز پانزدهم آبانماه تاکنون ۲۰ هزار تن نفتکوره از پالایشگاه امامخمینی(ره) شازند دریافت و آن را از طریق لوله به مبادی دریافتی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ارسال کردهایم، اما متاسفانه پیمانکار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود برای حمل فرآورده از مقاصد ارسالی شرکت ملی پخش اقدام نکرده است.
مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه مرکزی ضمن تاکید بر آمادگی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند برای برداشت نفتکوره بیشتر گفت: در چنین شرایطی تلاش کردیم با نگاه ملی و فراسازمانی مدیران ارشد شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با بهرهگیری از امکانات و تجهیزات ناوگان حملونقل فرآورده شرکتهای پیمانکاری طرف قرارداد شرکت ملی پخش به صورت مقطعی نسبت به رفع این مشکل اقدام کنیم و خوشبختانه با همکاری وزارت نفت از طریق حدود ۳۰ نفتکش نسبت به بارگیری و ارسال نفتکوره اقدام شده است.
وی با تاکید بر اینکه میزان تولید نفتکوره کمگوگرد در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند به نیاز مصرفکننده بستگی دارد، تاکید کرد: هماکنون هیچ کمبودی در زمینه تولید و توزیع این سوخت در مجموعه وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی وجود ندارد.
جمشیدی همچنین با اشاره به اینکه هماکنون تکنولوژی بالا و دانش فنی تولید سوخت کمگوگرد در اختیار کشور و مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران قرار دارد، گفت: وزارت نفت به تعهدهای خود در زمینه تولید سوخت کمگوگرد بهمنظور اجرای کنوانسیونهای بینالمللی برای استفاده از سوخت کمگوگرد در کشتیها از ابتدای سال ۲۰۲۰ به طور کامل عمل و تضامین کیفیتی تولید آن را نیز ایجاد کرده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد