22 - 05 - 2017
افزایش تولید ادامه دارد
گروه صنعت- پس از چندین سال بیثباتی در عرصه تولید خودرو در ایران، بار دیگر تیراژ تولید خودرو میلیونی شد و با توجه به پیشبینیهای صورت گرفته افزایش تولید این کالای استراتژیک در سالجاری نیز تداوم خواهد داشت .
تولید خودرو در ایران در حالی بار دیگر به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه نزدیک شد که این صنعت در سالهای ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲، در اثر تشدید تحریمها کاهش قابل توجه تولید را تجربه کرد .
پس از آنکه تحریمهای غربی علیه ایران تشدید شد، تولید خودرو در کشور به نصف کاهش یافت و همین امر سبب شد بیش از نیمی از ظرفیت تولید خودرو مورد استفاده قرار نگیرد. نصف شدن تولید خودرو در کشور با افزایش قابل توجه قیمتها در بازار همراه شد و همین مساله خود سبب نارضایتی از کیفیت و قیمت توامان در جامعه شد .
استفاده تام و تمام از ظرفیت تولید خودرو
به نظر میرسد با بازگشت دوباره صنعت خودرو به شرایطی برای استفاده تام و تمام از ظرفیت خودرو، اقتصاد ایران توانسته است توفیقی در تبدیل ظرفیتهای بالقوه به بالفعل به دست آورد.
تولید خودرو در ایران طی سالهای گذشته همواره روندی افزایشی را طی کرد به طوری که از ۸۴۳ هزار دستگاه در سال ۱۳۸۴ به یک میلیون و ۴۱۱ هزار دستگاه در سال ۱۳۹۰ افزایش یافت اما دولت وقت نتوانست از دستاوردهای حاصل شده حراست کند و در نتیجه تشدید تحریمها سبب شد تولید خودرو در سال ۱۳۹۱ به ۷۳۷ هزار دستگاه کاهش یابد .
بر اساس این گزارش اقتصاد ایران در این دوره زمانی با مشکلات و دشواریهای فراوانی روبهرو شد .
نهادهای نظارتی و منابع کارشناسی افزایش تولید خودرو در سالجاری و سالهای آینده را پیشبینی کردهاند اما باید توجه داشت موقعیت صنعت خودرو در شرایط کنونی نسبت به گذشته تغییر کرده است به طوری که افزایش تولید خودرو از محل افزایش تیراژ تولید خودروهای کنونی صورت نمیگیرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل سازمان ایدرو میگوید افزایش تولید خودرو از طریق افزایش تیراژ تولید خودروهایی که بر پایه قراردادهای تازه تولید میشوند، صورت خواهد گرفت و بررسیها نشان میدهد این قراردادها تا پایان سالجاری میتواند به تولید ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو منجر شود .
رشد تولید خودروهایی در کلاس بینالمللی و استانداردهای روز دنیا
به این ترتیب افزایش ظرفیت تولید با رشد تولید خودروهایی در کلاس بینالمللی و استانداردهای روز دنیا میتواند زمینه بهبود وضعیت صنعت خودروسازی و افزایش کیفیت را به همراه داشته باشد. طبق مفاد پیشبینی شده در قراردادهای منعقد شده از سوی بنگاههای خارجی و شرکتهای داخلی مقرر است بخشی از تولیدات جدید در بازارهای صادراتی عرضه شود، به این ترتیب میتوان انتظار ورود خودروسازان ایرانی به بازارهای بینالمللی را داشت .
صنعت خودروی ایران امسال با رشد نزدیک به ۴۰ درصدی تولیدات، یکی از بنیانهای اصلی رشد اقتصادی بیش از هفت درصدی بود.
چندی قبل مرکز پژوهشهای مجلس نیز در گزارش خود درباره عملکرد رشد اقتصادی در سال ۹۵ با اشاره به اثر صنعت خودرو بر این شاخص، تداوم رشد تولید خودرو در سال ۹۶ را پیشبینی کرد.
مرکز پژوهشها در این گزارش پیشبینی کرده تا پایان سالجاری تولید خودرو همراه با رشد ۲۵ درصدی خواهد بود و رشد خودروسازی در سال ۱۳۹۶ نیز تداوم خواهد داشت. بر این اساس در حالی این گزارش با پیشبینی رشد ۲۵ درصدی سالجاری، تداوم رشد خودروسازی در سال آینده را هدف قرار داده است که آمار ۱۱ ماهه تولید خودروهای سواری در سالگذشته گویای آن است که تولید خودرو توانسته رشد ۴۳ درصدی را ثبت کند.
این گزارش شرط تداوم رشد صنعت خودرو در سال ۹۶ را افزایش تقاضا و تغییر در ترکیب محصولات تولیدی دانسته است به طوری که در این گزارش تاکید شده «امکان تداوم رشد خودروسازی در سال ۱۳۹۶ وجود دارد، بهخصوص آنکه به نظر میرسد خودروسازان با علم به این موضوع که مساله فعلی خودروسازی کمبود تقاضاست، در پی احیای آن بخش از کاهش تقاضا هستند که به نوع محصولات مرتبط است. بنابراین تغییر در ترکیب و سهم محصولات تولیدی خودروسازان مبین این موضوع است.»
در شرایطی آینده تولید خودرو در سال ۹۶ طبق پیشبینیهای مرکز پژوهشهای مجلس مثبت ارزیابی میشود که کارشناسان به عملیاتی شدن برخی از قراردادهای خودرویی در سال آینده اشاره میکنند و اینکه عرضه خودروهای جدید در بازار اثر جدی بر افزایش تقاضا و رشد تولید خودرو خواهد داشت. در این میان اما برخی کارشناسان معتقدند الزاماتی برای تداوم رشد تولید خودرو در سال آینده وجود دارد. یکی از این الزامات در نظر گرفتن تقاضای مناسب در بازارهای داخلی و خارجی است. به اعتقاد آنها خودروسازان در صورتی میتوانند با عرضه خودروهای جدید، تقاضا در بازار داخل ایجاد کنند که شرایط مناسبی را برای خرید این خودروها در نظر بگیرند که در این میان مولفه قیمت و تناسب آن با قدرت خرید مشتریان نقش مهمی ایفا میکند. از سوی دیگر یکی از تاکیدات آنها صادرات خودروهای جدید به بازارهای هدف است و اینکه خودروسازان از این طریق بتوانند تیراژ خود را افزایش دهند.
درحال حاضر بازار خودرو حکایت از ثبات قیمتها دارد. دو خودروساز فرانسوی سالهاست حضوری متفاوت در بازار خودرو کشور داشتهاند این در حالی است که شرکت پژو همواره سهم بالاتری نسبت به هموطن خود یعنی رنو در ایران دارد. حال در شرایطی که پساتحریم موجب شده بار دیگر خودروسازان خارجی در بازار ایران حضور پیدا کنند، پیشبینی میشود سهم بازار دو شرکت تغییر کند.
بهدنبال اجرایی شدن برجام و لغو تحریمهای بینالمللی دو شرکت پژو و رنو بار دیگر بهطور جدی در بازار خودرو ایران حضور پیدا کردند؛ حضوری که این بار با استراتژی متفاوتی نسبت به گذشته همراه بود. استراتژی این دو شرکت برای فعالیت دوباره در ایران در دو حوزه تولید و واردات طراحی شد. از آنجا که پژو قرارداد تولید مشترک خود را زودتر امضا کرد، بنابراین در حال حاضر شاهد اجرایی شدن مفاد قرارداد این شرکت هستیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد