24 - 11 - 2017
افزایش ایمنی تولید داخلی
گروه صنعت- الزام خودروسازان به رعایت استانداردهای ۸۳گانه صنعت خودرو از دیماه ۹۷ از سوی سازمان استاندارد درحالی صورت گرفته است که این امر نیازمند برنامهریزی دقیق است چه آنکه در غیر این صورت خودروسازان و در نهایت مردم متضرر ماجرا خواهند بود.
درحال حاضر استانداردهای خودرو ۵۱ گانه است. از ابتدای دیماه سال آینده ۱۱ استاندارد جدید در صنعت خودروسازی اجرایی میشود و ۲۲ استاندارد جدید نیز از ابتدای دی ۹۷ در کشور اجرا خواهد شد. بیشتر موارد استانداردهای جدید مربوط به مسایل ایمنی، ترمز پیشرفته اضطراری، ترمزگیری، هشدار تغییر مسیر حرکت خودرو و سیستمهای هشداری خودرو، حفاظت از عابر پیاده، محدوده کننده سرعت و همچنین تجهیزات ضد سرقت میشود.
افزودن استانداردهای جدید که باهدف نزدیکی به استانداردهای بینالمللی است اگرچه بسیار مفید است اما نبود برنامهریزی وعدم نظارت میتواند مشکلساز شود. برخی خودروهای فعلی از ابتدای دی ۹۷ قابلیت مطابقت با استانداردهای جدید را ندارند و نیازمند تغییر پلتفرم هستند. تغییر پلتفرم هم بسیار هزینهبر است و شاید در این زمان اندک میسر نشود. هر چند ارتقای استانداردها از الزامات امروز تولید خودروسازان است اما مسلما اجرای این تصمیمات در هزینه تولید و قیمت تمام شده تولیدات موثر است که باید برای حمایت از حقوق مصرفکنندگان راهکاری در این راستا اتخاذ شود.
ارتقای استانداردها به سطح استانداردهای بینالمللی در شرایط فعلی فراهم نیست
به گفته نماینده قائمشهر در مجلس هرچند ارتقای استانداردها به سطح استانداردهای بینالمللی در شرایط فعلی فراهم نیست البته باید منطقی بود و در کنار خودروسازان برتر دنیا، تلاش کرد تا با حفظ تولید و تعریف استانداردها در داخل، به اشتغال بزرگ ۸۵۰ هزار نفری مشغول در این صنعت ضربه وارد نشود.
متاسفانه همچنان خودروسازان با مسایل بسیاری در مسیر تولید و کاهش هزینهها روبهرو هستند از این رو حرکت در مسیر بهبود و ارتقا تا رفع این موانع و مسایل مستلزم فرصت بیشتری است.
چندی پیش معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد با تشریح جزییات اجرای استانداردهای جدید ۸۳گانه در صنعت خودرو، گفته بود که از ابتدای دی ۹۷ خودروهایی قابلیت تولید در کشور را دارند که مطابق با استانداردهای جدید باشند و تولید خودروهای فاقد این شرایط متوقف خواهد شد.
وحید مرندیمقدم اظهار کرد: از ابتدای دیماه سال آینده ۱۱ استاندارد جدید در صنعت خودروسازی اجرایی میشود و ۲۲ استاندارد جدید نیز از ابتدای دی ۹۷ در کشور اجرا خواهد شد. وی با بیان اینکه قراردادهای جدید خودروسازان نیز با استانداردهای جدید تولید میشوند، افزود: ۵۲ استاندارد فعلی در صنعت خودرو به روزرسانی شده و علاوه بر این ۲۱ استاندارد جدید به تعداد قبلی اضافه شده است.
جلوگیری از ادامه تولید
مرندیمقدم ادامه داد: اگر تولید تعدادی از خودروها از ابتدای دی ۹۷ با استانداردهای جدید همخوانی نداشته باشد از ادامه تولید آنها جلوگیری خواهد شد.
به گفته وی تولید برخی خودروهای فعلی از ابتدای دی ۹۷ قابلیت مطابقت با استانداردهای جدید را ندارند و نیازمند تغییر پلتفرم هستند. معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد تصریح کرد: خودروسازان گفتهاند که تغییر پلتفرم این خودروها هزینهبر است و به نفع آنهاست که تولید این خودروها را کنار بگذارند و خودروهای جدید را طراحی و تولید کنند. وی توضیح داد: بیشتر موارد استانداردهای جدید مربوط به مسایل ایمنی، ترمز پیشرفته اضطراری، ترمزگیری، هشدار تغییر مسیر حرکت خودرو و سیستمهای هشداری خودرو، حفاظت از عابر پیاده، محدودهکننده سرعت و همچنین تجهیزات ضد
سرقت میشود.
مرندیمقدم در پاسخ به این سوال که به این ترتیب تولید پژو ۴۰۵ و پراید باید متوقف شود، گفت: نامی از خودروهایی که تولید آنها باید متوقف شود نمیبرم ولی خودروسازان اگر برایشان تغییر پلتفرم صرفه نداشته باشد باید به سمت تولید خودروهای جدید بروند.
برنامهریزی لازم است
دراین زمینه یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی میگوید: هرگونه اقدام در جهت دستیابی به الزامات مورد نظر در حوزه تولید و استانداردها در صنعت خودرو نیازمند برنامهریزی و تلاش خودروسازان و نظارت جدی دولت و سایر دستگاههای نظارتی است.
عبدالله رضیان اظهار داشت: در شرایطی کنونی بازار تولید، خودروسازان باید محصولاتی را تولید کنند که قابلیت ارتقا به استانداردهای ۸۳گانه را داشته باشند.وی تصریح کرد: در موقعیتی که امروز خودروسازی کشور قرار دارد، میتوان با تمهیدات و برنامهریزی درست شرکتها و نظارت دقیقتر دستگاهها، محصولاتی با استاندارد بالاتر را تولید و به بازار داخل عرضه کرد.رضیان خاطرنشان کرد: البته همزمان با ارتقای سطح تولیدات داخلی باید شرکتها در مسیر بهرهوری گام بردارند تا در این راستا هزینه تولید کاهش یابد و محصولات با قیمت ارزانتری را به بازار مصرف ارائه کنند.
وی با اشاره به زمانبر بودن بهبود جریان تولید در صنعت خودروی کشور تاکید کرد: متاسفانه همچنان خودروسازان با مسایل بسیاری در مسیر تولید و کاهش هزینهها روبهرو هستند از این رو حرکت در مسیر بهبود و ارتقا تا رفع این موانع و مسایل مستلزم فرصت بیشتری است.
نماینده قائمشهر در مجلس دهم با توجه به شروط دولت برای ارتقای استانداردهای تولید خودروسازان داخلی اظهار داشت: هر چند ارتقای استانداردها از الزامات امروز تولید خودروسازان است اما مسلما اجرای این تصمیمات در هزینه تولید و قیمت تمام شده تولیدات موثر است که باید برای حمایت از حقوق مصرفکنندگان راهکاری در این راستا اتخاذ شود.رضیان افزود: هرچند ارتقای استانداردها به سطح استانداردهای بینالمللی در شرایط فعلی فراهم نیست البته باید منطقی بود و در کنار خودروسازان برتر دنیا، تلاش کرد تا با حفظ تولید و تعریف استانداردها در داخل، مراقبت بود تا به اشتغال بزرگ ۸۵۰ هزار نفری مشغول در این صنعت ضربه وارد نشود.
وی با تاکید بر خروج دولت از صنعت خودرو گفت: برای حرکت در مسیر اجرای الزامات، باید زیرساختهای لازم در تولید فراهم و موانع در این جریان برطرف شود تا بتوان به استانداردهای ایمنی و کیفی مناسبی دست یافت که بیشک این مساله با خروج دولت از این صنعت ممکن خواهد شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد