28 - 11 - 2022
افت کیفیت ADSL مخابرات در مرحله هشدار
مخابرات اعلام کرد که با وجود مشکل در تامین پهنای باند، واگذاری ADSL ادامه مییابد. رگولاتوری میگوید: مخابرات بیش از ظرفیت ADSL واگذار و کیفیت سرویس افت کرده و مشترکین ناراضی شدهاند اما واگذاری همچنان ادامه دارد.
در پی اختلاف حساب بین شرکت مخابرات و شرکت زیرساخت، این شرکت فروش اینترنت جدید به شرکت مخابرات را متوقف کرده است.
اگرچه در ابتدا معاون شرکت مخابرات در پاسخ به این سوال که با قطع فروش اینترنت از سوی زیرساخت به شرکت مخابرات، تکلیف مشترکین اینترنت مخابرات چه میشود، گفته بود: «در سرویس اینترنت مشترکین مخابرات خللی وارد نخواهد شد اما مخابرات نمیتواند پورت ADSL جدید واگذار کند» اما چندی بعد شرکت مخابرات اعلام کرد که واگذاری پورت جدیدADSL متوقف نشده است. شرکت مخابرات ایران در اطلاعیهای تاکید کرد: «هر چند در چند ماه اخیر در تامین پهنای باند با مشکلاتی مواجه بودهایم اما واگذاری ADSL در سراسر کشور ادامه دارد. »
به این ترتیب مخابرات هنوز به متقاضیان، سرویسADSL واگذار میکند و واگذاری با توجه به وجود پورتهای خالی ADSL در مراکز انجام میشود.
اما واضح است که سرانجام در نتیجه این اختلاف حساب بین شرکت ارتباطات زیرساخت (به عنوان نماینده دولت) و شرکت مخابرات ایران (شرکت تازه خصوصی شده)، دود به چشم کاربر ADSL خواهد رفت.
در شرایطی که مخابرات از مدتها پیش از کمبود اینترنت گلایه میکند و اکنون با توقف رسمی فروش اینترنت، مواجه شده و با این حال کمپین فروشADSL را ادامه میدهد، دیر یا زود افت کیفیت سرویس صدای اعتراض مشتریان را بلند خواهد کرد. البته معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص تاثیر توقف فروش اینترنت به مخابرات روی کیفیت سرویس ADSL مشترکین میگوید: مشکل پهنای باند برای مشترکین ADSL شرکت مخابرات، جدید نیست و این شرکت در دو سال گذشته، بدون فراهمکردن امکانات لازم برای جذب و افزایش تعداد مشترکین اقدام کرده که این موضوع، به مرور زمان زمینه کاهش کیفیت سرویس و نارضایتی مشترکین را ایجاد کرده است. حسن رضوانی تاکید کرده است که شرکت مخابرات اگر منابع لازم را در اختیار ندارد برای رعایت حقوق مشترکین نباید ADSL جدید واگذار کند.
با توضیحات معاون نظارت و تنظیم مقررات رگولاتوری، این پرسش مطرح میشود که اگر نهاد نظارتی رگولاتوری از بیکیفیتی ADSL مخابرات مطلع بود، چرا پیش از علنی شدن موضوع بدهی مخابرات به زیرساخت برای احقاق حقوق مشترکین به این موضوع رسیدگی نکرد؟
رضوانی حتی پاسخ این سوال را نیز بیان کرده و گفته است: براساس شکایتهای دریافت شده از مشترکین درباره پایینبودن کیفیت سرویس اینترنت پرسرعت شرکت مخابرات، رگولاتوری چند بار به مخابرات اخطار داده که بیتوجهی به این اخطارها باعث شده رگولاتوری براساس قوانین و مفاد پروانه مخابرات به این تخلفات رسیدگی کند.
دانستن این نکته که رگولاتوری بر عملکرد شرکت مخابرات نظارت دارد و بابت تخلفات و عدم رعایت حقوق مشترکین، جرایمی را برای آن در پرونده منظور خواهد کرد، اگرچه دلگرمکننده است اما برای مشترک سودمند نیست.
زیرا برای مشترک ADSL مخابرات که امروز به گفته رگولاتوری به دلیلی واگذاری بیش از ظرفیت، با کندی سرعت اینترنت روبهرو است، سنگین شدن برگه جریمهها در پرونده مخابرات، کیفیت سرویس را بهتر نخواهد کرد. علاوه بر این در حالی که نهاد نظارتی رگولاتوری عنوان میکند که مخابرات بدون فراهم کردن امکانات، بیش از ظرفیت ADSL واگذار کرده و در نتیجه کیفیت سرویس آن افت کرده و مشترکین ناراضی شدهاند، اما در این شرایط نیز ایرادی به واگذاری ADSL از سوی شرکت مخابرات گرفته نمیشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد