1 - 03 - 2018
اعتلای مهندسی با اصلاح قانون کنترل ساختمان
وزیر راهوشهرسازی در نشست مشترک با اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر این مطلب که مبنای کار وزارت راهوشهرسازی در حوزه مهندسی، مشارکت و همفکری است و اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان با هدف اعتلای مهندسی در دستور کار قرار گرفت، گفت: همواره اعلام کردیم به جای آنکه سازمانهای نظام مهندسی ساختمان از توزیع کار صحبت کنند به ارتقای دانش فنی اقدام نمایند.
به گزارش «جهانصنعت» به نقل از پایگاه خبری وزارت راهوشهرسازی، دکتر عباس آخوندی وزیر راهوشهرسازی در نشست مشترکی که با اعضای سازمان نظاممهندسی ساختمان کشور و همچنین برخی از روسای سازمانهای نظام مهندسی ساختمان در محل آن سازمان داشت به ارائه نکاتی پرداخت.
آخوندی ضمن اظهار خرسندی از حضور در جمع مهندسان در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، گفت: بیش از شش ماه است که آمادگی برای گفتوگو با اعضای شورای مرکزی سازمان را اعلام کردیم و بنده هیچگاه کوچکترین امتناعی از جهت حضور در جلسات مشترک با اعضای شورای مرکزی نداشتهام.
وزیر راهوشهرسازی ادامه داد: همواره از حضور در سازمان نظام مهندسی ساختمان و جمع مهندسان لذت میبرم و با کمال افتخار در تمامی مجامع سازمان و جلساتی که دعوت شدهام حضور یافتم.
آخوندی در پاسخ به برخی از انتقادات در مورد اینکه نظام نامه اخلاق حرفهای مبنای قانونی ندارد، خاطرنشان کرد: اینکه گفته میشود نظام نامه اخلاق حرفهای مبنای قانونی ندارد سخنی نادرست است زیرا که نظامنامه اخلاق حرفهای مبنای قانونی داشته و با تصویب هیات وزیران ابلاغ شده است. همچنین در مورد نظامنامه اخلاق حرفهای مهندسی نه مجلس و نه دیوان عدالت اداری ایرادی را به آن وارد نکردهاند و باید مورد عمل قرار گیرد.
عضو کابینه دولت دوازدهم یادآور شد: بند ۵ نظامنامه اخلاق حرفهای میگوید که باید از تکفل همزمان اموری که منافع متعارض را فراهم میآورد اجتناب کرد و این موردی است که انتظار میرفت سازمانهای نظام مهندسی ساختمان در اجرای آن اقدام کنند زیرا که نظامنامه اخلاق حرفهای مصوبه هیات وزیران را دارد و در سال ۹۴ نیز ابلاغ شده است. وی با طرح این پرسش که شورای مرکزی سازمانهای نظام مهندسی در اجرای بند ۵ نظامنامه اخلاق حرفهای چه اقدامی انجام دادهاند؟ گفت: این ابلاغ دولت و هیات وزیران است و همه در اجرای آن موظف هستند و تکلیف دارند. وزیر راهوشهرسازی در مورد دلایل ورود خود به موضوع بند ۵ نظامنامه اخلاق حرفهای، اینگونه توضیح داد: آییننامه اخلاق حرفهای مهندسی ابلاغ شد و بعد از دو سال شاهد بودم که سازمان نظام مهندسی ساختمان هیچ اقدامی در اینباره انجام نداده است به همین دلیل نیز بنده به عنوان وزیر و نماینده دولت در این مورد اقدام کردم و ابلاغیهای در این راستا صادر و ابلاغ شد.
مقام ارشد وزارت راهوشهرسازی در مورد گلهمندی برخی از اعضای شورای مرکزی و هیاتمدیرههای سازمانهای نظاممهندسی ساختمان برای موضوع عدم مشورت با سازمانها در ابلاغیهها و همچنین اصلاح آییننامه کنترل ساختمان و قانون نظام مهندسی ساختمان نیز به ارائه نکاتی پرداخت و گفت: آییننامه کنترل ساختمان را چند ماه قبل از ارسال به هیات وزیران به شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ارسال کردیم و به مدت ۹ ماه نیز برای دریافت نظرات اعضا بر روی سایت وزارتخانه قرار دادیم اینکه گفته میشود در این موارد مهم با اعضای شورای مرکزی مشورتی انجام نشده است خلاف واقع است.
وی تصریح کرد: بارها اعلام کردیم که همه مهندسان نظرات خود را اعلام کنند. بنابراین آییننامه کنترل ساختمان با مشورت گسترده انجام شد و نه اینکه به یکباره وارد بحث نظام مهندسی ساختمان شده باشد. همه اینها طی فرآیندی طولانی و همراه با مشورت و اعلام مشارکت مهندسان انجام شد.
آخوندی بار دیگر اعلام کرد: آییننامه کنترل ساختمان بدون مشورت و اظهارنظر ارائه نشد. پیشنویس برای همه ارسال شد و برای اخذ نظرات مهندسان، سازمانهای نظام مهندسی و همچنین شهرداریها و سایر صاحبنظران بر روی سایت قرار گرفت.
آخوندی تاکید کرد: مبنای ما نظرخواهی و مشورت است و فرصت نیز برای نظرخواهی برای همگان قائلیم و در تمامی موارد در این مهم اقدام کردهایم.
وزیر راهوشهرسازی یادآور شد: البته نظرات نیز غربال شدند و اخذ نظرات به معنای اعمال تکتک آنها نیست. در مواردی مشابه باز هم نظرخواهی میکنیم زیرا که مبنای کار ما در همه موضوعات و به ویژه جامعه مهندسی، مشارکت و همفکری است.
عضو کابینه دولت دوازدهم در مورد بحثهای ماهوی و قانون نیز به ارائه نکاتی پرداخت و گفت: قانون نظاممهندسی و کنترل ساحتمان برای اعتلای مهندسی در ایران نوشته شد که این موضوع در ماده یک قانون نیز به صراحت آمده است. من این پرسش را دارم که آیا روشی که از سال ۷۴ تا ۹۶ به مدت ۲۲ سالی که از قانون گذشته در کشور اجرا شده، منجر به اعتلای مهندسی شد؟ یا آنکه تنها به توزیع کار بین مهندسان ختم شد؟
وی ادامه داد: آیا از آییننامه کنترل ساختمان و اجرای مفاد آن، دانش جدید، قدرت رقابت بیشتر، ورود تکنولوژی و موضوعاتی از این دست ایجاد شد؟ معتقدم در طی این مدت از قانون نظام مهندسی ساختمان، به عنوان ابزاری برای توزیع کار توسط سازندهها استفاده شد.
آخوندی افزود: در تمامی قانون از لفظ همکاری صحبت شده است تنها جایی از قانون که سازمانهای نظام مهندسی ساختمان را ملزم به اقدام کرده است در بحث آموزش بوده است. ما نیز همواره گفتهایم که چرا سازمانهای نظام مهندسی ساختمان در مورد آموزش اقدام نکردند و اتفاقا نظام مهندسی در ۲۴ سال گذشته اقدام موثری در حوزه آموزشی نداشته است.
وی تصریح کرد: همواره اعلام کردیم به جای آنکه سازمانهای نظام مهندسی ساختمان از توزیع کار صحبت کنند به ارتقای دانش فنی اقدام نمایند.
وزیر راهوشهرسازی با یادآوری تجربههای جهانی به موضوع آموزش به عنوان الزام سازمانهای نظام مهندسی ساختمان تاکید دوباره کرد و گفت: بزرگترین کاری که انجمنهای مهندسی دنیا انجام میدهند و بر آن تاکید دارند موضوع آموزش است و به همین دلیل نیز باید در ایران نیز این موضوع مورد تاکید قرار بگیرد.
وی یادآوری کرد: اصرار داشتم که نمایندگان شورای مرکزی در شورای تدوین مقررات ملی ساختمان اظهارنظر فنی و علمی کنند اما تا این لحظه توسط شورای مرکزی هیچگونه اظهارنظری در مورد هیچ کدام از مباحث مقررات ملی مشاهده نکردیم. انتظار میرفت شورای مرکزی کدهای ملی را پیشنهاد دهد و یا تحقیقی در این باره ارائه کند، چنین اتفاقی نیفتاد. اینکه افراد تکتک و شفاها نظر بدهند که مورد استناد نیست.
آخوندی گفت: اگر میخواهیم نظام مهندسی و همچنین دانش مهندسی ارتقا یابد باید کارهای بیشماری را انجام دهیم. نخست آنکه مهندسی باید توسط صاحب کارش که یا دولت، یا شهرداری، یا مالک است انتخاب شود. پیشتر، افراد با طیب خاطر سراغ استاد معمار میرفتند چون خلق ارزشافزوده میکرد. عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه سخنان خود در نشست مشترک با اعضای شورای مرکزی سازمانهای نظام مهندسی ساختمان گفت: سازمان نظام مهندسی نتوانسته است ملت ایران را اغنا کند که دارد ارزشافزوده خلق میکند. اولین دلیلش نیز سیستم ارجاع است. معتقدم نمیتوان چیزی را به مردم تحمیل کرد. آخوندی با انتقاد از اینکه آییننامه کنترل ساختمان فعلی اجازه نمیدهد مالک خود مهندساش را انتخاب کند، گفت: باید تلاش شود بحثی را بین مردم جا انداخت که با طبیعت آدمی مغایر نباشد.
وی موضوع بعدی موردتاکید خود را رقابت عنوان کرد و گفت: تنها چیزی که در عالم، توسعه ایجاد میکند رقابت است. نمونه بارز آن نیز کشور روسیه است. کسی به روسیه حمله نکرد بلکه روسیه از درون فروریخت. زیرا روسیه کار، ثروت، کالا و همه چیز را توزیع میکرد. بزرگترین انقلاب قرن در سال ۱۹۱۷ روی کار آمد و در ۱۹۹۷ فروریخت.
آخوندی ادامه داد: حالا عدهای میخواهند در سال ۲۰۱۷ عین انقلاب فروریخته شوروی را برپا کنند؛ تجربهای که شکست خورده است.
وزیر راهوشهرسازی در ادامه یادآور شد: ما در آییننامه کنترل ساختمان خیلی ساده صحبت میکنیم و میگوییم که هرکس میتواند مهندس خود را انتخاب کند. و خدمات واقعی مهندسی را از او طلب کند، در کنارش بازرس را داریم که حقوق عمومی را کنترل میکند، اجازه بدهیم مردم و مهندسان کار خود را پیش ببرند و خدمت خوبی ارائه و دریافت شود.
عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: بارها در مطبوعات و در همین اتاق اعلام کردم که ناظر غیر از بازرس است. ناظر و بازرس با هم تفاوت دارند. کسی که میخواهد برای شهرداری کار کند بازرس شهرداری است. نگاه ما در آییننامه کنترل ساختمان اصلاح سیستم است.
آخوندی تاکید کرد: مهندس به معنای ایجادکننده نظم در امور برای حل مسایل است. اگر قرار باشد در یک پروژه به عنوان نمونه ۱۰ نفر مهندس کار کنند مالک باید با یک نفر طرف باشد. مگر میشود برای یک ساختمان ۲۲ امضا یا بیشتر باشد؟ و مالک با تعداد زیادی طرف باشد.
وی گفت: ما در آییننامه میگوییم که مالک با یک نفر قرارداد ببندد.
وزیر راهوشهرسازی ادامه داد: در وضعیت فعلی مواردی وجود دارد که برای نظارت ۶۰ امضا نیاز است. همچنین برای پروژههای بزرگمقیاس بین ۳۰ تا ۱۰۰ امضا باید باشد و در استانهایی که پروژههای بزرگمقیاس دارند جدول امضاهای ضمیمه دارند. با این وضعیت، آیا این مهندسی است و از اینکار مهندسی بیرون میآید؟ معتقدم از این سیستم فعلی، توسعه و ارتقای مهندسی بیرون نمیآید.
آخوندی تصریح کرد: ما مهندسان نظامی میخواهیم که از آن ارتقا و رقابت بیرون بیاید.
عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: اینکه گفته میشود سازمانهای نظام مهندسی ساختمان با دو ابلاغیه اخیر، تحقیر شدهاند اینگونه نیست بلکه سازمانهای نظام مهندسی ساختمان سالهاست با امضافروشی روبهرو شدهاند. متاسفانه در این مساله نیز سازمانها راهحلی پیشنهاد ندادهاند و هیچگاه پاسخگو نبودهاند.
وی تاکید کرد: به دنبال اعاده شأن اجتماعی مهندسان هستم. همواره تاکید دارم که مهندس جدای از سازمان نظام مهندسی است و سازمانهای نظام مهندسی ساختمان تشکیل شدهاند تا امور مهندسان را تنسیق کنند.
آخوندی با تاکید دوباره بر اینکه کار مهندسی باید توسط مهندسان انجام شود، گفت: همانطور که پزشکی توسط پزشکان و نه انجمن صنفی پزشکان، وکالت توسط وکلا و نه کانون وکلا انجام میشود، مهندسی نیز باید توسط مهندسان و نه سازمانهای نظام مهندسی انجام شود.
وی یادآور شد: مشکلی که هم اکنون وجود دارد این است که سازمانهای نظام مهندسی «اصل» و مهندسان «فرع» شدهاند. در حالی که مهندس باید باشد تا سازمان بتواند خدمتی به او ارائه کند. همچنین در حال حاضر تمامی بحثها این است که با دو ابلاغیه اخیر، تمامی درآمد سازمانها کاهش یافته و از هیچ کس نمیشنویم که درآمد مهندسان کاهش داشته است.
وزیر راهوشهرسازی همچنین گفت: تنها جایی که سازمانهای نظام مهندسی ساختمان وظیفه ارجاع دارند ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان است وگرنه سازمان نظام مهندسی، حق ارجاع ندارد.
آخوندی ادامه داد: کنترل مهندسی و صلاحیت مهندسی ساختمان با مهندسان و نه سازمان نظام مهندسی ساختمان است.
عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: مسوولیت کنترل ساختمان با مهندسان و نه سازمانهای نظام مهندسی ساختمان است. مگر رییس سازمان نظام مهندسی یک استان میتواند بگوید که مسوولیت کنترل چندین هزار ساختمان را میپذیرد؟، یا هماکنون در هیاتمدیرههای استانها همه مسوولیت کنترل ساختمان را قبول دارید؟
وی افزود: اگر سازمانها مسوولیت کنترل ساختمان را برعهده داشته باشند با وقوع زلزله و مثلا همین زلزله کرمانشاه، مردم حق دارند از سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمانشاه شکایت کنند که کنترل را درست انجام نداده است؟
آخوندی گفت: بر اساس ماده ۴۲ و نه ماده ۳۳ قانون نظاممهندسی و کنترل ساختمان، آییننامه کنترل ساختمان را نوشتیم. به همین دلیل نیز دفتر حقوق ریاستجمهوری گفت که قانونی است. عدهای بست نشستند تا تفسیری خلاف از آییننامه کنترل ساختمان بگیرند اما نتوانستند.
وی با یادآوری این مطلب که عدهای در آییننامه کنترل ساختمان فراوان کارشکنی کردند، گفت: ما برای اصلاح و انجام اصلاحات به دولت بازگشتیم و اگر غیر از این بود، در دانشگاه به تدریس خود ادامه میدادیم و حالا تا جایی که اصلاحات امکانپذیر باشند خواهیم ایستاد.
وزیر راهوشهرسازی خاطرنشان کرد: معتقدم اگر بخواهیم از حیثیت مهندسان دفاع کنیم نه فقط باید ماده ۱ تا ۵ نظامنامه اخلاق حرفهای مهندسی را اجرا کنیم که باید مهندسان را اصل قرار دهیم؛ کاری که سازمان نظام مهندسی ساختمان به آن کمتر توجه کرده است.
وی تعارض منافع را در تمامی دنیا عملی قبیح برشمرد و گفت: من اگر مسوولیت پذیرفتم و در سمت وزیر راهوشهرسازی حاضر شدم باید اصلاحات را انجام دهم و مسوولیت آن را نیز میپذیرم.
آخوندی تصریح کرد: تا زمانی که مسوولیت دارم تلاشام این است که بر اساس اصولی که به آن معتقدیم، قدم بردارم و حتما به دنبال آن نیز میروم تا شهرداریها را پاسخگو کنم، زیرا قانونا کنترل ساختمان برعهده شهرداریهاست. اینکه شهرداریها حیات خلوت استاندارهای هستند و از خلاف چشمپوشی میکنند حتما با آن مبارزه خواهم کرد زیرا معتقدم این اصول، اصول درستی است و پای آن میمانم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد