26 - 05 - 2017
اعتراض اصولگرایان به جایی نمی رسد
گروه سیاسی- تخلف در انتخابات این روزها به بحث اصلی مخالفان دولت بدل شده است تا در سایه آن دلایل شکست خود را پنهان کنند. مسوولان ستاد انتخاباتی ابراهیم رییسی، رقیب اصلی روحانی با ارسال شکایات خود به دادستان کل کشور و هیات نظارت بر انتخابات بر نظارت مدعی هستند که وزارت کشور تخلفاتی در نقاط مختلف کشور انجام داده و این تخلفات موجب کاهش میزان آرای آنها در انتخابات شده است. حتی حامیان این کاندیدای اصولگرا در کانالهای تلگرامی خود فضای مسمومی به راه انداختهاند و میگویند اگر کمبود تعرفه هنگام رایگیری اتفاق نمیافتاد چهبسا آرای ابراهیم رییسی بیش از این بود و انتخابات به مرحله دوم میرسید. به نظر میرسد حامیان رییسی و مخالفان دولت با اما و اگر به دنبال رسیدن به آرای بیشتری برای خود هستند. آنها هنوز هم به جای آنکه به دلایل شکست خود بیندیشند و به دنبال راهی برای تغییر گفتمان خود در جبهه اصولگرایی باشند، باز هم دست به تخریب دولت میزنند؛ کاری که در چهار ساله گذشته همواره برای آن تمام تلاش خود را به کار گرفتند. افزایش شکایات و اعتراضهای حامیان رییسی در این زمینه تا جایی پیش رفت که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اعتراضات گفت: اگرچه تخلفات جزیی صورت گرفته است ولی خوشبختانه تخلف مهمی نداشتیم که نیاز باشد روند انتخابات را متوقف کنیم و در حال حاضر هم در فرصت بررسی شکایتها هستیم. وی افزود: اعتراضاتی که این دوستان داشتند درخصوص کمبود تعرفه در برخی شعب بود یا اینکه برخی تعرفهها مهر نشده یا ساعات رایگیری در برخی شعب زود تمام شده است.
با این حال میزان شلوغ کاری حامیان رییسی، کدخدایی را مجبور کرد در یادداشتی اعلام کند که همه باید به نتیجه انتخابات تمکین کنند و با این کار حرف آخر را زد. او در یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت: انتظارمشروع این است که همه به نتیجه انتخابات تمکین کنند و اجازه دهند مراجع نظارتی رسیدگی کنند و قبل از رسیدگی آنها پیشداوری نکنند. انتخابات با همه شور و حال خود وقتی تمام میشود، تازه حرف و حدیثهای مختلف درباره اینکه چرا یکی برنده شد و دیگری بازنده شروع میشود و طرفین هم از انبوهی از علل و عوامل و دلایل برنده شدن و بازنده شدن سخن میگویند، الا آنچه باید گفته شود. علاوه بر این نکته، مرتب نهادهای دستاندرکار انتخابات را خطاب قرار داده که چرا غفلت کردید، چرا کوتاهی کردید، چرا به تخلفات رسیدگی نکردید و دیگر چراهایی که خیلی هم دقیق نیست. اکنون باید باور داشت که قانون حاکم است و هر آنچه قانون مقرر میدارد همان باید اجرا شود، فارغ از اینکه چه کسی برنده است و چه کسی بازنده!
روحانی هم ضرر کرد
با وجود فضاسازی مخالفان دولت، نمیتوان از ضعفهای برگزاری انتخابات گذشت. اگرچه اصولگرایان مشکلات پیش آمده در جریان رایگیری را تقلب در انتخابات به ضرر خود عنوان میکنند و معتقدند ابراهیم رییسی از عملکرد ضعیف وزارت کشور در برگزاری انتخابات آسیب جدی دیده اما به این مساله توجه نمیکنند که اگر کم و کاستی در برگزاری انتخابات بوده به ضرر روحانی هم تمام شده است و آرای روحانی نیز در این میان کاهش یافته است. چراکه معلوم نیست اگر افراد با کمبود تعرفه و اتمام زمان رایگیری روبهرو شدهاند آیا میخواستند به رییسی رای دهند یا روحانی. بنابراین اصولگرایان تخلف در رایگیری را پیراهن عثمان برای مخالفت با دولت قرار دادهاند. مشکل در اتمام زمان رایگیری صدای روحانی را هم که برنده میدان انتخابات بود، درآورد. روحانی در نخستین نشست خبری خود بعد از پیروزی گفت: همه آنهایی که در صف بودند اگر رایشان اخذ میشد انتخابات ما به ۴۵ میلیون رای میرسید. این مساله نشاندهنده آن است که فقط رییسی و دار و دسته اصولگرای او از پایان اتمام زمان رایگیری و کمبود تعرفهها آسیب ندیدهاند و روحانی نیز میتوانست آرای بیشتری را کسب کند. با این حال اما دو مساله مهم قابل بررسی است؛ یکی اینکه در هنگام رایگیری تعرفهها در برخی از شعب رایگیری تمام شده و تا رسیدن تعرفه زمان زیادی گذشته است و مردم در صفها منتظر رسیدن تعرفه بودند که این امر کمکاری وزارت رحمانی فضلی را در وزارتخانه نشانه میرود و نکته دوم اینکه در برخی شعب با وجود آنکه تعرفه کم نیامده اما به دلیل آنکه زمان رایگیری از ساعت ۲۴ گذشته شورای نگهبان اجازه رایگیری را نداده است. همین مسایل بهانه خوبی به دست مخالفان دولت داده است تا مشروعیت انتخابات را زیر سوال ببرند.
ضعف عملکرد وزارت کشور
امسال میزان مشارکت مردم در انتخابات بالای ۷۰ درصد بود و با میزان مشارکت مردم در سال ۹۲ چندان تفاوت فاحشی نداشت. اما اینکه چرا وزارت کشور نتوانست مدیریت درستی در توزیع تعرفه داشته باشد مسالهای است که این روزها حسابی دولت را زیر سوال برده است. با این حال وزیر کشور بر این اعتقاد نیست و آماری برخلاف گفته رییسجمهور در نشست خبری اعلام کرده است. عبدالرضا رحمانیفضلی گفت: بحثی که باعث تاثر ما شد و از مردم هم عذر خواستیم این بود که حدود یک میلیون نفر پشت صف مانده بودند اما ساعت از ۲۴ گذشته بود و دیگر نمیشد رایگیری کرد. اینکه گفته شده چهار میلیون نفر پشت صف ماندند یک تخمین است و تخمین بنده و وزارت ما به عنوان مسوول انتخابات یک میلیون نفر است. در تهران تقریبا هر ۴۸ ثانیه و در کشور هر یک دقیقه از مردم رای گرفتیم. بین ساعت ۱۲ تا ۱۳ و ۱۹ تا ۲۰ بیشترین حضور مردم برای رایدادن بود. در ساعات پایانی رایگیری هجوم و تراکم مردم به اندازه ساعات میانی نبود و بیشترین تراکم برای مناطق شمالی شهر بود. او درباره کمبود تعرفهها هم گفت: مبنای ارسال تعرفه برای هر شهر میزان مشارکت آنها در دورههای گذشته است اما ما این دوره به میزان تمام افرادی که میتوانستند رای بدهند تعرفه فرستادیم.
بیشترین شعبهای که معطل شدند یک ساعت و نیم بود. ما هیچگونه کسری و کمبود تعرفه نداشتیم و در هر صندوق بازرس حضور داشت. خیلی از شکایتها را همزمان به وزارت کشور هم فرستادند، گفتند چون میدانستید فلانی اینجا رای زیاد دارد تعرفه کم فرستادید، ما آمار جزیی تعرفهها را برایشان ارسال کردیم. تمام فیلمهایی که در فضای مجازی منتشرشده و نشان میدهد تعرفه جعل شده است را تکذیب میکنیم، تمام این فیلمها را حراست، ناجا و وزارت اطلاعات بررسی و اعلام کردند که ساختگی است.
تدوین قوانین انتخاباتی
با توافق شورای نگهبان و وزارت کشور برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تنها باید در یک روز و روز جمعه انجام شود. با استناد به همین توافق هم بود که در روز رایگیری وقتی ساعت از ۲۴ روز جمعه گذشت، شورای نگهبان اجازه ادامه رایگیری را نداد و بسیاری از افراد با آنکه چندین ساعت در صفهای طولانی مانده بودند نتوانستند رای دهند.
این درحالی بود که در دورههای گذشته چنانچه مردم بعد از ساعت ۲۴ روز جمعه در صف ایستاده بودند میتوانستند رای خود را در صندوق بریزند و تنها در شعب رایگیری بسته میشد و اجازه ورود افراد جدید را به شعبهها نمیداد اما در این دوره اجازه رایگیری بعد از ساعت ۲۴ داده نشد.
در حالی که این سوال مهم مطرح است که آیا امکان هیچگونه تجدیدنظری برای افزایش زمان رایگیری بعد از ساعت ۲۴ وجود نداشت؟ سخنگوی دولت با اشاره به اینکه شورای نگهبان هم در این زمینه کمکی نکرده و حتی قصد داشته آرا را باطل کند، گفت: رای نگرفتن از مردم از ساعت ۲۴ به بعد برای تامین نظر شورای نگهبان بود.
محمدباقر نوبخت در ادامه افزود: در انتخابات ۲۹ اردیبهشتماه نظر شورای نگهبان این بود که از ساعت ۲۴ به بعد هر رایی که اخذ شود مخدوش است و حتی نوعی نگرانی برای ابطال وجود داشت. بنابراین وزارت کشور برای تامین نظر شورای نگهبان نتوانست رای مردم را اخذ کند. نوبخت به این نکته اشاره کرد که در دورههای گذشته کسانی که در آخرین مرحله تا ساعت ۲۴ باقی میماندند، درهای شعبه بسته میشد و از افراد باقیمانده رایگیری میشد اما شورای نگهبان در این دوره بهگونهای دیگر عمل کرد.
نکته قابل تامل این ماجرا برگزاری همزمان انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا بود که زمان رایدهی را افزایش داد و بسیاری از مردم در هنگام رایدهی برای پیداکردن کد و نام نامزدهای خود در شورای شهر زمان زیادی را صرف کردند و این زمان رای را طولانی کرد.
به نظر میرسد با توجه به توافقات میان شورای نگهبان و وزارت کشور امکان افزایش ساعات رایگیری وجود داشته و شورای نگهبان میتوانست برای این منظور اقدامی انجام دهد. اما در این میان شورای نگهبان حاضر به تغییر و افزایش ساعات کاری نشد و در نتیجه میزان آرای مردم تغییر کرد. انتخابات امسال نشان داد که باید تغییرات جدی برای ایجاد یک سازوکار اساسی در برگزاری انتخابات ریاستجمهوری انجام شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد