25 - 02 - 2018
اطلاعات چوپان محدوده سقوط را مشخص کرد
گروه حملونقل- پس از وقوع سانحه هواپیمای تهران- یاسوج سازمان هواپیمایی کشوری پرواز هواپیماهای ATR۷۲ شرکت آسمان را تا اطلاع ثانوی متوقف کرد. سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار اطلاعیهای اعلام کرد؛ به طور موقت و تا اطلاع ثانوی پروازهای ATR مدل ۲۰۰ و ۵۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان متوقف شد. به گزارش «جهان صنعت»، روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در اطلاعیهای اعلام کرد با عنایت به بررسی همه جانبه علل وقوع سانحه هوایی اخیر و به منظور اطمینان از ارتقای ایمنی پروازهای این نوع هواپیما لازم است به طور موقت و تا اطلاع ثانوی پروازهای ATR مدل ۲۰۰ و ۵۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان متوقف شود، تا سازمان هواپیمایی در فرصت مناسب بررسیهای لازم را انجام دهد و پس از حصول اطمینان از ابعاد ایمنی از سرگیری پروازهای مذکور اعلام گردد.
به دنبال انتقاداتی که از مدیریت شرکت آسمان مطرح شد، روابط عمومی این شرکت هواپیمایی آسمان توضیحات جدیدی را درباره سقوط هواپیمای تهران-یاسوج که هفته گذشته رخ داد ارائه کرده است که شامل نکات قابل توجهی است. در این توضیحات که به نظر میرسد در پاسخ به پیگیریهای یکی از اعضای شورای شهر تهران منتشر شده، چند نکته مهم آمده است؛ اول اینکه هواپیمایی آسمان ادعا کرده خلبان قبل از پرواز، گزارش هواشناسی را مشاهده کرده و آنرا امضا کرده بوده است؛ موضوعی که پاسخی به مسالهای است که در چند روز اخیر بسیار مورد انتقاد قرار گرفته بود که چرا آسمان باتوجه به شرایط آب و هوایی پرواز را لغو نکرده بود.
نکته دیگر اینکه براساس این توضیحات، ستادی که در روز حادثه در سازمان هواپیمایی تشکیل شده از مدیرعامل آسمان خواسته درباره سقوط اظهارنظر نکند.
ادعای عجیبی که در این توضیحات مطرح شده این است که مدیرعامل آسمان پس از ناامیدی از گشتزنی هلیکوپترهای سپاه و هلالاحمر، از اطلاعات چوپانی که سقوط هواپیما را مشاهده کرده بود و نیز کمک خلبانی که پروازهای متعدد با مرحوم فولادی به یاسوج داشت، مسیردقیق پرواز را برای خلبان هلیکوپتر سپاه مشخص کرد و او نیز با تبحر، به محل عزیمت و لاشه هواپیما را یافت.
اما از همه مهمتر توضیحاتی است که درباره دلایل احتمالی سقوط از سوی آسمان ارائه شده است. این هواپیمایی اعلام کرده دلایل احتمالی سقوط که البته گمانهزنیای بیش نیست و در روزهای آتی مشخص خواهد شد، «وضعیت آب و هوایی ناپایدار ارتفاعات دنا»، «شرایط فرودگاه» و «عقب ماندن صنعت هوایی کشور از امکانات روز هوانوردی دنیاست» که دو مورد آخر یعنی شرایط فرودگاه و عقب ماندن صنعت هوایی کشور از امکانات روز دنیا در تعارض با صحبتهای مدیران شرکت فرودگاهها و سازمان هواپیمایی کشور است که جای پیگیری بیشتری در گزارشهای آتی دارد.
توضیحات هواپیمایی آسمان در ۱۲ بند تنظیم شده که متن کامل آن به شرح زیر است:
۱- هواپیمای ATR که ازتهران به یاسوج پروازکرد هیچ مشکلی به لحاظ فنی نداشت و این امر مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری است.
۲- مرحوم خلبان فولادی ازخلبانان زبده هواپیمایی آسمان که بیش از۳۰۰۰ ساعت پرواز در رزومه خود داشت و چهارصد مرتبه به شهریاسوج پروازکرده بود.
۳- خلبان قبل از پرواز، گزارش هواشناسی را مشاهده کرده و آنرا امضا کرده بود.
۴- دکترعلایی مدیرعامل آسمان دارای دکترای مدیریت ازدانشگاه تهران، دانشیار و استاد دانشگاه با سابقه ۱۵سال مدیریت درصنعت هوانوردی کشوراعم از نظامی وسیویل هستند.
۵- درمدیریت آسمان، کمترین ریسک دیده نشده و علیرغم محدودیتها، اصرار بر رعایت قانون، آییننامه و دستورالعمل وجود دارد.
۶- صبح روزحادثه، ستادی درسازمان هواپیمایی کشوری تشکیل و از همه، از جمله مدیرعامل آسمان خواسته شد از هرگونه اظهارنظرخودداری نمایند و تنها از یک کانال اطلاعرسانی شود. دلیل سکوت و عدم اظهارنظر، همین است.
۷- آقای دکتر علایی و گروهی ازمدیران آسمان از روز یکشنبه تا روز چهارشنبه، دربخش بیده مستقر بوده و نهایتا با کمک فکری و اجرایی آقای علایی، محل هواپیما کشف میگردد.
۸- مدیرعامل آسمان پس از ناامیدی ازگشت زنی هلی کوپترهای سپاه و هلالاحمر، ازاطلاعات چوپانی که سقوط هواپیما را مشاهده کرده بود و نیزکمک خلبانی که پروازهای متعدد با مرحوم فولادی به یاسوج داشت، مسیردقیق پرواز را برای خلبان هلی کوپتر سپاه مشخص کرد و او نیز با تبحر، به محل عزیمت و لاشه هواپیما را یافت.
۹- از نظر قانون، فقط بازرسان هواپیمایی کشوری حق دارند اولین گروهی باشند که درمحل سانحه حاضر میشوند. بنابراین تیم آسمان مسوولیتی در امر جستوجو ندارد ولی از لحظات اولیه در کنار سایر عزیزان، در سطح مدیرعامل هواپیمایی، به موضوع جستوجو کمک کرده است.
۱۰- اشکالات تکنیکال هواپیما وفق قانون برعهده سازمان هواپیمایی کشوری است و آسمان باید به قانون عمل نماید که اینکار انجام شده است.
۱۱- اشکالات مدیریتی بیشترجنبه سیاسی و شخصی دارد. سردار علایی دست تعدادی ازمدیران را از بیتالمال کوتاه کرد و مواضع سیاسی ایشان مورد مخالفت گروهی از مسوولان صنعت هوانوردی است.
۱۲- دلایل احتمالی سقوط که البته گمانه زنی بیش نیست و در روزهای آتی مشخص خواهد شد، وضعیت آبوهوایی ناپایدار ارتفاعات دنا، شرایط فرودگاه و عقب ماندن صنعت هوایی کشور از امکانات روز هوانوردی دنیاست.
به غیر از این ادعای عجیب اظهارات رییس کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای تهران- یاسوج نیز به ابهامات حادثه افزوده است؛ حسن رضایی فر با بیان اینکه خلبان پس از خروج از رادار با برج مراقبت مکالمه داشته است، گفته است: تا قبل از باز شدن جعبه سیاه هواپیما نمی توان با قطعیت از علت سانحه حرف زد. حسن رضایی فر با اشاره به کاهش ارتفاع غیرمجاز هواپیما در محل وقوع سانحه گفت: اینکه هواپیما از ارتفاع مجاز کاهش ارتفاع داده است میتواند دلایل متعددی داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه ارتفاع مجاز در آن منطقه حداقل ۱۷ هزار پا است، اظهار داشت: خطای خلبان، قفل شدن سطوح کنترل، از دست رفتن موتور، یخ زدگی بال و ملخ، پدیدههای هوایی و… میتواند از دلایل کاهش ارتفاع خلبان باشد اما در حال حاضر تا قبل از بررسی اطلاعات FDRو CVRجعبه سیاه هیچ نظری نمی توان داد.
رییس کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای تهران- یاسوج در گفتوگو با ایلنا اظهار کرد: در ساعت ۹:۲۸ صبح امکان اینکه موبایل روشن یکی از مسافران بسته به قدرت ماهوارههای مخابراتی در محل سیگنالی داده باشد وجود دارد اما این امکان بعد ازساعت ۹:۳۰ به بعد وجود نداشته است.
رضایی فر با تاکید بر اینکه خلبان پس از اینکه از رادار محو شده با برج مراقبت مکالمه داشته است، گفت: ساعت ۹:۳۰ آخرین مکالمه خلبان با برج مراقبت بوده است و هواپیما ساعت ۹:۲۵ از رادار خارج شده است و بعد از اینکه از رادار خارج شده توانسته ۶ دقیقه پرواز و با برج مراقبت مکالمه داشته باشد.
وی افزود: از آنجا که منطقه کوهستانی است، سیگنالهای ارسالی از هواپیما به آنتنهای راداری نمیرسد به همین دلیل پوشش نقطه کور راداری محسوب میشود.
رضایی فر گفت: هواپیما در ارتفاع بیش از ۱۸ هزار و۶۰۰ پا از رادار خارج شده و به کوهی با ارتفاع ۱۳ هزار پا برخورد کرده است یعنی پنج هزار و ۶۰۰ پا کاهش ارتفاع بدون پوشش راداری داشته است. وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از اینکه هواپیما از رادار خارج شده است، در مکالمات خلبان با برج مراقبت اشارهای به علت خروج از رادار نشده است، تاکید کرد: اساسا آن منطقه فضای راداری ندارد و در اسناد هم آمده است در ارتفاعات بالای ۲۰ هزار پا سرویس راداری باید وجود داشته باشد و برای مرکز کنترل بالای ۲۰ هزار پا سرویس راداری ارائه میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد