29 - 06 - 2017
اصلاح «ارزشیابی توصیفی»
ایلنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش از آسیبشناسی و اصلاح ارزشیابی توصیفی خبر داد و گفت: ارزشیابی توصیفی به دلیل فراهم نشدن زیرساختهای لازم و عدم آگاهسازی و تغییر نگرشها متناسب با طرح، در زمان اجرا باعث بروز مشکلات متعددی شد.
رضوان حکیمزاده با اعلام بحران بازنشستگی معلمان مقطع ابتدایی در پنج سال آینده گفت: برای اینکه بتوانیم در مواجهه با این مشکل از آسیبهای قابل پیشبینی جلوگیری کنیم باید در راستای برنامهای هدفمند و بر پایه برآوردهای دقیق شرایط پنج سال آینده، عمل کنیم.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از معلمان ابتدایی از جمله بازنشستگان پنج سال آینده آموزشوپرورش هستند، گفت: ما برآوردهای لازم را درباره تعداد معلمان بازنشسته این مقطع تا پنج سال آینده، انجام داده و بر پایه آن به این نتیجه رسیدهایم که ظرفیت تربیت نیروی انسانی که آموزشوپرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان پیشبینی کرده، قطعا کفاف جایگزینی بازنشستگان را نخواهد داد. به همین دلیل، گزارشی تهیه و در آن ضمن مشخص کردن ابعاد مساله، پیشنهادات خود را ارائه دادهایم. بر این اساس معتقدیم باید از تمام ظرفیتهای رشتههای علوم تربیتی متناسب با شغل معلمی که بهترین جوانان ما در دانشگاههای مختلف کشور، مشغول تحصیل در آن رشتهها هستند برای جذب نیروی انسانی استفاده کنیم.
حکیمزاده اظهارکرد: از طرف دیگر دانشگاه فرهنگیان نیز در عین حال که تعدادی از نیروها را تربیت میکند باید نقش محوری دیگرش را با برگزاری دورههای آمادهسازی برای این عزیزان ایفا کند.
وی با اشاره به تکمیل این گزارش و برنامهریزیهایی که بتوان با اجرای آن به نسبت نیروهای خروجی، نیروهای کارآمد را جذب کرد، گفت: قطعا با توجه به نیازهای موجود تا حد امکان سعی داریم در مقطع ابتدایی نیروهای جوان، تازهنفس و باانگیزه را به کار بگیریم. با این وجود برنامهای هم داریم که در صورت تمایل خود همکاران باسابقه و بازنشسته از ظرفیت و تجارب بسیار ارزشمندشان برای هدایت و انتقال این تجربیات به معلمان جوان بهرمند شویم. ترجیح ما این است که به این شکل از این عزیزان استفاده شود تا اینکه پس از بازنشستگی صرفا در کلاسهای درس حاضر شوند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش همچنین از آسیبشناسی و اصلاح ارزشیابی توصیفی بهعنوان یکی دیگر از کارهایی که در برنامههای کلان این معاونت در حال پیگیری است، یاد کرد و ادامه داد: ارزشیابی توصیفی به دلیل فراهم نشدن زیرساختهای لازم و عدم آگاهسازی و تغییر نگرشهای متناسب با طرح در زمان اجرا باعث بروز مشکلات متعددی شد.
او عنوان کرد: ما بهجای اینکه از پذیرفتن این موضوع طفره رفته و آن را کتمان کنیم، صادقانه اعلام میکنیم این مشکلات و چالشها را به رسمیت میشناسیم؛ چالشهایی که بخشی از آن مطالبات خانوادهها و معلمان است بنابراین با اذعان به اینکه این طرح دستاوردهای مثبتی هم داشته است، تلاش میکنیم بر اساس تحلیلها و پژوهشهای علمی و در جهت پایش استاندارد سطح سواد دانشآموزان بهخصوص در پایههای سوم و ششم، عوامل بروز مشکل در ارزشیابی توصیفی را شناسایی و آن را اصلاح کنیم که از جمله این عوامل شاید بتوان به آشنا نبودن برخی معلمان بعد از گذشت چند سال با سازوکار آن اشاره کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد