23 - 10 - 2016
اشتباه یا مشکل فنی
گروه فناوری- به دنبال گرانی و افزایش هزینههای ناآشنا در قبوض تلفن که مخابرات از علت آنها ابراز بی اطلاعی کرد بود، وزارت ارتباطات اعلام کرد که شرکت مخابرات در فهم مصوبه ۲۰۵ کمیسیون تنظیم مقررات دچار اشتباه شده و مبلغ صد هزار ریال که بابت بدهی ثبت نام اولیه از مردم گرفته شده، به مشترکین باز گردانده میشود. از سوی دیگر سخنگوی مخابرات در استانهای تهران و البرز علت این بستانکاری و بدهکاریها را دلایل فنی و مشکلات اعلام کرد!
وزارت ارتباطات، مخابرات را مکلف به بازگرداندن رقم ۱۰هزار تومان به مردم کرد. اضافه کردن مبالغ جدید و سوالبرانگیز در قبوض تلفن ثابت امر جدیدی نیست و همواره مشترکین برای رمزگشایی از ردیف هزینههای قبوض مجبور میشوند به لیست بدهی هزینه مخابرات رجوع کنند. اما این بار هزینههای جدید در این قبوض سوالهای متعددی را به مطرح کرد و به دنبال واکنش رسانهها از جمله گزارش «جهان صنعت» وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات واکنش نشان داد.
وزیر ارتباطات در واکنش به این موضوع اعلام کرد: دریافت ۱۰۰ هزار ریال در برخی قبوض تلفن ثابت اگر خلاف مقررات باشد، لازم است به مردم بازگردد.
محمود واعظی با اشاره به قبضهای مخابرات و دریافت هزینههای مربوط به دو سال گذشته بیان کرد: مخابرات اگر میخواست طلب خود را بگیرد باید از قبل اطلاع میداد زیرا همه مردم از نظر مالی شبیه هم نیستند به همین خاطر ما به آنها پیغام دادیم در رابطه با طلبهای گذشته با مردم مدارا کنند.
اشتباه برداشت از مصوبه ۲۰۵ کمیسیون تنظیم مقررات
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت ارتباطات نیز در مورد یکی از این هزینههای اضافی به اسم بدهی ثبت نام اولیه به اشتباه مخابرات اشاره کرد و گفت: با توجه به درج برخی مبالغ در قبض تلفن ثابت این دوره، مانند مبلغ ۱۰۰ هزار ریال با عنوان بدهی ثبت نام اولیه، این موضوع با دستور وزیر ارتباطات مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه این امر ناشی از اشتباه برداشت شرکت مخابرات ایران از مصوبه ۲۰۵ کمیسیون تنظیم مقررات بوده است، مقرر شد نسبت به برگشت مبلغ مذکور به مشترکین تلفن ثابت اقدام شود.
مبنای این هزینه مصوبه ۲۰۵ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در تاریخ ۷/۱۰/۱۳۹۳ بابت هزینه ثبتنام تلفن در دفاتر پیشخوان خدمات دولت، دفاتر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات و دفاتر خدمات پس از فروش اپراتورهاست که مخابرات مدعی بود از آن زمان تاکنون این هزینه را دریافت نکرده است. اینکه به چه دلیل مخابرات دریافت هزینهای را دو سال به تعویق انداخته و اینکه اشکال در زمان ابلاغ مصوبه کمیسیون بوده یا در راه اجرا اشکالی پیش آمده، سوال اساسی است.
محمدرضا فرنقیزاد با اشاره به رعایت دقیق قوانین و مقررات کمیسیون اظهار داشت: رگولاتوری اجرای دقیق مفاد کمیسیون تنظیم مقررات را رصد میکند و در صورتی که مواردی خلاف مقررات دیده شود برخورد قانونی با متخلفان صورت میگیرد.
با این حال وزارت ارتباطات ثابت بودن تعرفه تلفن ثابت را موجب اختلال در مخابرات میداند و معتقد است: با توجه به اینکه تعرفه تلفن ثابت سالهای زیادی است که افزایش پیدا نکرده و این امر در توسعه شرکت مخابرات اختلال ایجاد کرده است، کمیسیون تنظیم مقررات سیاستی در این خصوص اتخاذ کرد که همزمان با کاهش تعرفه اینترنت خانگی(ADSL) انجام شد تا سبد هزینههای ارتباطی خانوار افزایشی نداشته باشد.
اما یکی از ابهامات و اشتباهات مخابرات در قبوض تلفن ثابت آن بود که در قبض این دوره برخی مشترکین تحت عنوان «برگشت مبلغ کدهای خدماتی» مبلغی به مشترک بازگردانده شد. اپراتور پاسخگوی ۲۰۹۰ مخابرات درباره منشا این هزینه و اینکه چه زمانی از مشترک اضافه دریافت شده که اکنون بازگردانده شده ابراز بیاطلاعی کرده است.
این اپراتور موضوع را به بخش بالاتر مربوط به صورتحساب ارجاع داد و جالب است که این بخش بیاطلاع است و مشترک را به مرکز مخابراتی منطقه حواله کرد. اینکه مشترکین درباره موضوعی در قبوض با سوال مواجه شوند موضوع عجیب یا جدیدی نیست اما بیاطلاعی مخابرات از این موضوع عجیبتر بود.
مخابرات: مشکل فنی بود
سخنگوی مخابرات تهران و البرز در پاسخ به این ابهامات گفت: به دلایل فنی یک بدهکاری بابت ثبتنام تلفن ثابت و یک بستانکاری بابت دریافت اشتباه هزینه تماس با کدهای رایگان در قبوض تلفن ثابت ایجاد شده بود که با مشترکین تسویه شد.
محمدرضا بیدخامد درباره موارد ابهام در قبوض این دوره تلفن ثابت به فارس توضیح داد: در قبوض دوره اول مرداد تا مهر ۹۵ برای برخی مشترکین ۱۰ هزار تومان بدهی بابت هزینه ثبتنام تلفن ثابت درج شده که این مبلغ ناشی از مصوبه ۲۰۵ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است که به دلیل مشکل فنی این هزینه از تاریخ اول فروردین ۹۴ تا ۳۰ آبان ۹۴ وصول نشده است.
سخنگوی مخابرات منطقه تهران و البرز افزود: همچنین در قبوض برخی مشترکین بستانکاری بابت برگشت مبلغ کدهای خدماتی محاسبه شده که این مورد نیز به دلیل دریافت اشتباه هزینه بابت تماس با برخی کدهای خدماتی مانند ۱۱۰ و ۱۱۸ از مشترکین دریافت شده بود که نباید محاسبه میشد. به گفته وی این مورد نیز به دلیل اشکال فنی در سیستم محاسبه کارکرد ایجاد شده بوده است.
بیدخام اضافه کرد: طبق مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در برخی قبوض نیز هزینهای بابت حداقل کارکرد اخذ شده که مربوط به مشترکینی است که حداقل کارکرد تعیین شده با تلفن ثابت را نداشتهاند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد