6 - 01 - 2021
اسقاط خودروهای فرسوده ۱۰۰۰ سال طول میکشد!
رییس هیاتمدیره انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۴ تعداد خودروهای فرسوده در کشور به هشت میلیون دستگاه میرسد، تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال گذشته تنها هشت هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده، اگر همین روند ادامه پیدا کند، اسقاط این هشت میلیون خودروی فرسوده هزار سال طول میکشد!
محمود مشهدیشریف در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در تفاهمنامهای که سال گذشته در رابطه با اسقاط موتورسیکلت منعقد شد، مقرر شد در خرداد امسال به ازای شمارهگذاری هر موتورسیکلت یک موتورسیکلت فرسوده اسقاط شود، اما با توجه به اینکه اسقاط موتورسیکلت فراهم نیست طی این مدت هیچ موتورسیکلتی اسقاط نشده است. بخشی از مشکلات مربوط به زیرساختها هم به سامانه مربوطه برمیگردد. برای مثال در بدنه موتورسیکلت هم شماره و هم ستاره وجود دارد که این ستاره در سامانه ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور تعریف نشده و هنگام ثبت موتورسیکلت به دلیل وجود همین ستاره در سامانه ثبت نمیشود. در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد موتورسیکلتها هم دارای ستاره هستند.
وی افزود مشکل دوم این است که مراکز اسقاط جدید در سامانه تعریف نشده که تعداد آنها به حدود ۱۰۰ مرکز میرسد و این مساله هنگام ثبت اوراق اسقاط مشکل ایجاد میکند. مساله دیگر این است که بعد از پایان اسقاط موتورسیکلت، پلاک مجازی به آن اختصاص داده میشود که اصلا در سامانه تعریف نشده است. همچنین ۱۰۰ درصد اطلاعات موتورسیکلت در سامانه همپوشانی ندارد. برای مثال موتورسیکلتسازها تعریف نشدهاند؛ بنابراین از سال گذشته تا امروز حتی یک گواهی اسقاط موتورسیکلت صادر نشده که دلیل آن هم مشکلات زیرساختی مربوط به این حوزه است که ستاد مدیریت حملونقل و سوخت و همچنین معاونت فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا باید آنها را حل کنند. به گفته مشهدیشریف در آذر ماه سال گذشته حدود ۸۵ هزار گواهی اسقاط در صفحه مراکز اسقاط وجود داشت که با صفحه اسقاط واردکنندهها در مجموع به حدود ۱۰۰ هزار گواهی اسقاط میرسید که طی یکسال اخیر تا ۶۰ هزار گواهی از آنها مصرف شد و حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار گواهی موجود بود. از شهریور ماه هم دوباره صفحه شخصی مراکز اسقاط باز شد، اما تعداد تولید گواهی اسقاط در این مدت خیلی زیاد نیست و تعداد گواهی موجود در صفحات اسقاط مراکز در اوایل آذر ماه در نهایت ۴۵ هزار عدد بوده است. وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵ تا ۵۰ هزار گواهی اسقاط در صفحات مراکز موجود است، در پاسخ به سوالی درباره مشتریان گواهی اسقاط در این مدت، اظهار کرد: موتورسیکلتسازان از ۲۷ دیماه سال ١٣٩٧ موظف بودند از گواهی اسقاط استفاده کنند که یک سال به تاخیر افتاد و عملا از سال گذشته برای شمارهگذاری محصولات خود نیاز به گواهی اسقاط داشتند. همچنین دیزلیها برای شمارهگذاری سه محصول خود باید یک وسیله نقلیه دیزلی را اسقاط میکردند که این قانون هم با یک سال تاخیر از سال ١٣٩٨ آغاز شد. از طرف دیگر در این مدت تکلیف برخی از خودروهای وارداتی در گمرک روشن شد که آنها هم موظف به استفاده از گواهی اسقاط خودرو بودند.
رییس هیاتمدیره انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در ادامه از تردد ۳ میلیون خودروی فرسوده در کشور خبر داد و گفت: اگر تمام وسایل نقلیه را معادلسازی و شاخص را گواهی خودرو در نظر بگیریم، میتوان گفت در حال حاضر هفت میلیون و ۳۰۰ هزار گواهی اسقاط در کشور وجود دارد. معادلسازی به این معنی است که برای هر خودروی سواری فرسوده یک گواهی اسقاط، وانت نیسان سه، مینیبوس پنج، اتوبوس ۱۴ و تریلی ۱۶ گواهی اسقاط صادر میشود و هفت موتورسیکلت فرسوده نیز معادل یک خودروی فرسوده است.
اما به گفته وی تا سال ۱۴۰۴ تعداد خودروهای فرسوده در کشور به هشت میلیون دستگاه میرسد که با معادلسازی میتوان گفت چهار سال بعد ۲۰ میلیون گواهی اسقاط در کشور وجود خواهد داشت. با توجه به اینکه در سال گذشته تنها ۸۰۰۰ خودروی فرسوده اسقاط شده، اگر همین روند ادامه پیدا کند، اسقاط هشت میلیون خودروی فرسوده هزار سال طول میکشد.
رییس هیاتمدیره انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در ادامه مهمترین مشکل صنایع اسقاط را خودروسازان داخلی دانست که از سال ١٣٨٨ موظف بودند ۳۰ درصد گواهی اسقاط کشور را مصرف کنند، اما هیچوقت زیر بار آن نرفتند. وی با اشاره به تاثیر اسقاط خودروهای فرسوده بر هوای پاک، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت تصریح کرد: برآوردها نشان میدهد که طی پنج سال آینده، با افزایش تعداد خودروها، مصرف بنزین ۳۳ درصد افزایش خواهد داشت و به ۱۳۰ میلیون لیتر فعلی، ۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر اضافه خواهد شد. از طرف دیگر همانطور که قبلا اشاره شد تعداد خودروهای فرسوده تا سال ۱۴۰۴ به هشت میلیون دستگاه میرسد که مصرف هر کدام از آنها ۶۵/۶ لیتر بنزین بیشتر از مصرف خودروهای عادی است و این هشت میلیون خودروی فرسوده در سال ۱۴۰۴، ۴۵ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بنزین مصرف میکنند؛ بنابراین در صورت اسقاط این هشت میلیون خودروی فرسوده تا پنج سال آینده، نهتنها مصرف سوخت ۳۳ درصد بیشتر نمیشود بلکه دو درصد هم کاهش پیدا میکند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد