29 - 05 - 2018
استقبال مردم از فروشگاههای آنلاین
صبا رضایی- یکی از آسانترین شیوههای خرید، بازدید از فروشگاههای آنلاین است. با خرید از این فروشگاهها نه مجبور به تحمل ترافیک هستید و نه زمان طولانی را در بازدید از فروشگاههای مختلف از دست میدهید. شاید چند سال پیش که فروشگاههای مجازی همچون دیجیکالا آغاز به فعالیت کرد تصور نمیشد میزان فروشهای اینترنتی رونق گرفته و مردم از آن استقبال کنند. امروزه بسیاری از محصولات را میتوان به صورت اینترنتی خریداری کرد؛ از خواروبار گرفته تا خودرو و ملک شخصی. حتی فعالان سنتیترین کسبوکارها مانند صنایعدستی نیز محصولات خود را در فروشگاههای آنلاین عرضه میکنند و با این فروشگاهها میتوانند حتی در دورافتادهترین مناطق نیز بدون طی مسافت برای محصولات خود مشتری پیدا کنند. البته این امر موجب میشود فروش فروشگاههای حقیقی کاهش یابد یا کسبوکار بسیاری از شرکتها مانند دفاتر بیمه، دفاتر مسافرتی و آژانسهای هواپیمایی با چالش مواجه شود. با این همه کارشناسان معتقدند این تغییرات و مدرنیته شدن جریان خرید امری اجتنابناپذیر است و استقبال مردم عامل اصلی تغییرات بازارهای سنتی در کشور است. در دنیا نیز فروشگاههای آنلاین فروش روزانه چشمگیری دارند و بسیاری از کاربران اینترنتی ترجیح میدهند محصولات مورد نیاز خود را از فروشگاههای قابل اعتمادی مانند علی بابا و آمازون خریداری کنند.
افزایش تعداد کاربران اینترنتی
به اعتقاد کارشناسان، استقبال مردم و افزایش تعداد کاربران فضای مجازی موجب رونق گرفتن فروشگاههای آنلاین شده است. البته تسهیل امر خرید نیز یکی از عوامل بسیار موثر در این امر بوده است. حسین زینیوند، فعال تجارت الکترونیک درباره تغییر و تحولاتی که فروشگاههای آنلاین در بازار محصولات ایجاد کردهاند در گفتوگو با «جهان صنعت» اظهار کرد: «امروزه سبک خرید و فروش تغییر کرده و تعداد فعالان کسبوکارهای اینترنتی رو به افزایش است.»
او عامل رونق فروشگاههای آنلاین را افزایش تعداد کاربران اینترنتی عنوان کرد و گفت: «حدود ۵۶ میلیون کاربر اینترنتی در کشور وجود دارد و این امر موجب رونق و افزایش فروش فروشگاههای مجازی شده است. از سویی دیگر ایرانسل، همراه اول و رایتل در رقابت با یکدیگر همواره خدمات اینترنتی خود را به مشتریان ارتقا میدهند و همین امر موجب افزایش تعداد کاربران اینترنتی میشود.»
زینیوند با اشاره به افزایش تراکنشهای مالی اینترنتی بیان کرد: «این امر نیز با ارتقای خدمات اینترنتی و موبایلی بانکها ارتباط مستقیم دارد و تسهیل خرید و فروش و فعالیتهای مالی و بانکی از طریق اینترنت و تلفنهای هوشمند موجب افزایش خریدهای اینترنتی شده است.»
او افزود: «فروشگاههای اینترنتی باید نماد اعتماد الکترونیکی را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کنند و اکنون متقاضیان بسیاری برای دریافت چنین نمادی درخواست دادهاند. به نظر میرسد آمار فروشگاههای اینترنتی در کشور هر ماه در حال افزایش است.»
این فعال تجارت الکترونیک با اشاره به اینکه تمامی فعالان فروشگاههای مجازی و کسبوکارهای اینترنتی در فعالیت خود موفق نیستند اظهار کرد: «فروشگاههایی در این زمینه موفق هستند که ارزش ویژهای برای مشتریان خود ایجاد کنند. به عنوان نمونه فروشگاه اینترنتی مامانپز تاکنون بسیار موفق عمل کرده و خلاقیت ویژهای را در کسبوکار خود به کار گرفته است.»
روند تغییر بازارهای سنتی
او درباره تغییراتی که فروشگاههای آنلاین در کسبوکارها ایجاد میکنند و خطراتی که برای شیوه فروش و کسبوکارهای سنتی به همراه دارند بیان کرد: «فروشگاههای مجازی خطری برای کسبوکارهای سنتی ایجاد نمیکنند بلکه در بازار شاهد یک استحاله تدریجی هستیم و این تغییرات در اثر استقبال مردم از فروشگاههای آنلاین رخ میدهد.»
زینیوند گفت: «در گذشته باید مردم به چند فروشگاه مراجعه کنند تا محصول مورد نیاز خود را با قیمت مناسب پیدا کنند اما اکنون با مراجعه به چند سایت مجازی در کمترین زمان ممکن میتوانند محصول مورد نظر را پیدا کنند. در واقع کسبوکارهای مجازی خرید و فروش و فعالیتهای اداری را تسهیل کردهاند. این تغییرات مانند روند تبدیل گاری به اتومبیل باری است. زمانی که تغییر بنیادی باشد چارهای جز تغییر کسبوکار و همگام شدن با روند تغییر نیست.»او در رابطه با عرضه محصولات به قیمت بالاتر یا امکان افزایش قیمت محصولات در فروشگاههای مجازی اظهار کرد: «فروشگاههای مجازی به راحتی از سوی مراجع قضایی، پلیس و سازمانهای نظارتی کنترل میشوند و مردم نیز با توجه به قیمت محصولات و مقایسه آن در فروشگاههای مختلف خرید میکنند و اگر فروشگاهی گرانفروشی کند با استقبال مردم مواجه نمیشود.»
حراجهای روزانه فروشگاههای آنلاین
فروشگاههای مجازی شیوههای مختلفی را برای جذب مشتریان و افزایش فروش خود در پیش گرفتهاند. یکی از این شیوهها حراجهای روزانه محصولات است که طرفداران بسیاری پیدا کرده و از سویی دیگر موجب میشود مشتریان هر روز از این فروشگاهها بازدید کنند.
سحر افاضلی، مدیر روابط عمومی فروشگاه آنلاین بامیلو در گفت و گو با «جهان صنعت» اظهار کرد: «ما همواره از شیوههای مختلفی برای جذب مخاطبان استفاده میکنیم و یکی از شیوههای رونق فروش و جذب مشتری «آف باکس» است. در واقع همانگونه که فروشگاهها برخی از محصولات خود را در مقاطع مختلف سال به حراج میگذارند بامیلو نیز هر روز برای برخی محصولاتی که فروشنده درخواست میکند حراجهایی را در نظر میگیرد.»
او افزود: «در این شیوه انواع محصولات با تخفیفات مناسب به مشتریان عرضه میشوند و از طرفی فروشندگان میتوانند با عرضه محصولات خود در «آف باکس» محصولات خود را تبلیغ کرده و بازاریابی کنند. این شیوه یک روش برنده- برنده است که هم به رونق فروش کمک میکند و هم برای محصولات تبلیغ میکند. به طور کلی محصولات «آف باکس» بسیار متنوع هستند و از خواروبار تا گوشیهای هوشمند گرانقیمت را میتوان در آن مشاهده کرد.»
سخن آخر
امروزه فروشگاههای آنلاین در کشور رونق بسیاری یافتهاند و به ویژه در شهر پرترافیکی مانند تهران، شهروندان خرید آنلاین را به معطلی در ترافیک ترجیح میدهند. این امر روی میزان فروش فروشگاهها تاثیر میگذارد اما تغییرات اجتنابناپذیر است و فعالان اقتصادی باید خود را با آن تطبیق دهند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد