استقبال مخاطبان سینمای ایران از طرح سهشنبههای نیمبها

جهان صنعت– بررسی آماری تعداد مخاطبان و میزان فروش فیلمها در روزهای سهشنبه نشان میدهد که اجرای طرح فروش بلیت نیمبها در این روز، نقش مهمی در میزان استقبال تماشاگران سینمای ایران از فیلمهای حاضر در چرخه اکران داشته است. تازهترین آمارها از فروش و تعداد مخاطبان در سال جاری نشان میدهد که این طرح نهتنها توانسته خانوادههای بیشتری را به سالنهای سینما بکشاند، بلکه باعث رونق حداکثری سالنهای سینما در سراسر کشور شده است. به گونهای که مطابق با آمار احصا شده از مجموعهها و پردیسهای سینمایی در سراسر کشور، در مجموع ۲۰روز سهشنبه از ابتدای سال تاکنون، حدودا ۳میلیون و ۵۰۰هزار مخاطب به تماشای فیلمهای حاضر در سبد اکران نشستهاند.
«فروردین»؛ شروع پرقدرت سال جدید با استقبال مخاطبان
در فروردینماه، همزمان با نوروز و آغاز اکرانهای تازه، اجرای طرح فروش بلیت نیمبها در روز سهشنبه باعث شد تا در مجموع و در روزهای پنجم، دوازدهم، نوزدهم و بیستوششم فروردینماه، بیش از ۶۳۰هزار نفر به تماشای فیلمهای روز سینمای ایران بنشینند. اوج این استقبال در ۲۶ فروردینماه رقم خورد. روزی که ۱۹۱هزار و ۸۲۴نفر به سینما رفتند و گیشهها را گرم کردند.
«اردیبهشت»؛ عبور از مرز ۹۰۰ هزار مخاطب
در طول پنج روز سهشنبه حاضر در دومین ماه سال، سینماهای سراسر کشور پذیرای بیش از ۹۰۰هزار مخاطب بودند. آماری که نشان میدهد اجرای طرح فروش بلیت نیمبها در این روز، نقش مهمی در جذب مخاطبان به سالنهای سینما داشته است. بیشترین میزان استقبال مخاطبان در دومین ماه سال نیز در تاریخ دوم اردیبهشتماه و با ثبت ۱۹۵هزار و ۵۴۶نفر مخاطب رقم خورده است.
«خرداد»؛ حفظ روند استقبال مخاطبان
در خردادماه، همزمانی برخی روزها با مناسبتهای ملی و مذهبی و همچنین وقوع جنگ در نیمهدوم این ماه، باعث کاهش نسبی تعداد مخاطبان شد اما همچنان بیش از ۵۰۰هزار نفر در سومین ماه سال به سینما رفتند. در روز ۱۳خرداد آمار استقبال ۱۶۶هزار و ۷۷۰مخاطب به ثبت رسید و بدین ترتیب این روز به لحاظ تعداد تماشاگر، در صدر سهشنبههای نیمبهای خردادماه قرار گرفت.
«تیر»؛ نیاز به نشاط عمومی و استقبال بیش از ۵۰۰هزار مخاطب
تیرماه برای جامعه ایران ماهی پرتنش بود چرا که وقایع مربوط به جنگ تحمیلی ۱۲روزه فضای عمومی کشور را تحتتاثیر خود قرار داده بود. این شرایط باعث شد آمار مخاطبان سهشنبههای نیمبها در مقایسه با ماههای قبل با نوسان همراه باشد. با این حال در پایان ماه بار دیگر سینما توانست مخاطبان زیادی را به سالنها بکشاند؛ بهگونهای که در سهشنبههای این ماه نیز در مجموع بیش از ۵۰۰هزار نفر راهی پردیسها و مجموعههای سینمایی در سراسر کشور شدند و تنها در روز ۳۱تیرماه، ۲۰۳هزار و ۶۹۶مخاطب از فیلمها استقبال کردند.
«مرداد»؛ استقبال از سینمای اجتماعی و سیر صعودی مخاطبان سینما
با شروع مرداد و آغاز اکران فیلمهای تازهای همچون «زنوبچه» (سعید روستایی) و «مرد عینکی» (کریم امینی) و همچنین تداوم اکران فیلم پرمخاطب «پیرپسر» (اکتای براهینی)، بار دیگر میزان استقبال مخاطبان از آثار سینمای ایران سیر صعودی به خود گرفت. با وجود اینکه هنوز یک سهشنبه دیگر از این ماه باقی مانده اما تاکنون نزدیک به ۸۰۰هزار نفر در سهشنبههای مردادماه راهی سینماها شدهاند. آمارها نشان میدهد «سهشنبههای نیمبها» تنها یک طرح تخفیفی نیست؛ بلکه حالا به یک فرهنگ هفتگی برای سینما رفتن در ایران تبدیل شده است. بسیاری از خانوادهها، جوانان و حتی مخاطبانی که شاید در روزهای عادی کمتر به سینما میروند، حالا سهشنبهها را برای تماشای فیلمهای روز سینمای ایران انتخاب میکنند. کارشناسان سینما بر این باورند که ادامه این سیاست میتواند ضمن رونق چرخه اقتصادی سینما به رشد فرهنگ سینما رفتن در کشور نیز کمک شایانی کند.
منبع: ایرنا