11 - 09 - 2021
استراتژی رقابتی توریسم
«جهانصنعت»- گردشگری به دلیل شیوع کرونا دچار رکود شده اما آیا بعد از کنترل کرونا از رکود بیرون میآید؟ بسیاری از کارشناسان بر این باورند که برونرفت گردشگری از رکود بسیار مشکلتر و زمان برتر از آن است که تصور میشود. به طور مثال در گردشگری داخلی هزینههای حملونقل، اقامت، رستوران و خوراک به شدت افزایش یافته است. از طرف دیگر هزینههای جاری زندگی به حدی بالا رفته که مردم به سختی میتوانند هزینههای اساسی زندگی را بپردازند. بنابراین مردم کشورمان توانایی مالی برای سفر کردن را ندارند. برخی از مسوولان کشورمان معتقدند اگر سفر گران شده، لزومی ندارد مردم سفر کنند. به طور مثال مقصود اسعدی سامانی،دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ماه گذشته گفته بود: باید این واقعیت را بپذیریم کسانی که ضرورت دارند باید از هواپیما استفاده کنند و لزومی ندارد همه اقشار از هواپیما استفاده کنند. در رابطه با گردشگری ورودی، سفر به ایران بسیار ارزان شده است اما آیا این امر به تنهایی کافی است؟ گردشگران اروپایی به دلایل بسیاری ایران را مقصدی ناامن میدانند، یک دلیل آن ایرانهراسی است. دلیل دیگر بیتوجهی مسوولان و متولیان گردشگری در ارائه تصویر مقصد سفر مناسب از ایران است. ایران به عنوان یک مقصد سفر، تصویری ناامن، مخدوش و غیرشفاف دارد. هیچگاه دغدغه متولیان گردشگری این نبوده که روی تبلیغات جهانی هزینه کنند و به دنیا تصویری مناسب از ایران ارائه کنند. با این همه گردشگران کشورهای همسایه را میتوان جذب کرد و به نظر میرسد متولیان گردشگری به همین توریستهای همسایه راضی هستند.
امنیت، شرط لازم رونق گردشگری
کارشناسان معتقدند مهمترین شرط رونق گردشگری، ایجاد امنیت روانی، بهداشتی و مالی است. با این وجود هزینهها به حدی افزایش یافته که سفر کردن برای مردم کشورمان بسیار مشکل شده است.
مهرداد فرشیدی کارشناس و مدرس گردشگری به «جهانصنعت» گفت: مهمترین معیار برای برونرفت از رکود گردشگری، امنیت است. باید واکسیناسیون همگانی صورت بگیرد و بهداشت همگانی رعایت شود تا گردشگری بتواند از رکود بیرون بیاید.
به عقیده او حتی اگر کرونا کنترل شود در گردشگری داخلی به دوران پیش از کرونا باز نمیگردیم. فرشیدی افزود: هزینههای سفر غیرقابل کنترل شده است. بیش از ۷۰ درصد از مردم جامعه توانایی مالی برای سفر کردن را ندارند. تمامی ارکان و حوزههای مرتبط به گردشگری به شدت گران شدهاند. هتلها نسبت به دوران پیش ار کرونا ۵۰ درصد افزایش قیمت داشتهاند. هتل سهستاره برای هر اتاق ۴۰۰ هزار تومان کرایه دریافت میکند. هزینههای پذیرایی، غذا و رستوران و حملونقل نیز به صورت نامعقولی افزایش قیمت داشته است.
این مدرس دانشگاه گفت: بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس بیش از دوبرابر افزایش داشتهاند. تنها راهی که برای سفر کردن برای مردم باقی میماند آن است که به جاذبههای اطراف محیط زندگی خود سفر کنند یا اینکه به منزل اقوام و آشنایان بروند.
موج سفر بعد از کرونا سریع فروکش میکند
به گفته فرشیدی، ممکن است بعد از کنترل کرونا با موج شدید سفرهای مردمی روبهرو شویم اما این موج به سرعت فروکش میکند.
او در رابطه با گردشگری ورودی گفت: هزینهها برای توریستهای خارجی بسیار ارزانتر شده است اما باید با ایران هراسی مقابله کرد و ایران را به عنوان مقصدی امن به توریستهای سراسر جهان معرفی کرد. با این وجود در جذب توریستهای اروپایی کاری بسیار مشکل در پیش داریم و تنها میتوانیم به توریستهای کشورهای همسایه اکتفا کنیم. به ویژه در حوزه گردشگری تفریحی برای جذب توریستهای خارجی کاری بسیار مشکل در پیش داریم.
راهکار برونرفت از رکود
آیت احمدی کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی برنامهریزی و توسعه در رابطه با راهکار برونرفت گردشگری از رکود کرونا گفت: صنعت گردشگری با توجه به گسترش فرآیند جهانیشدن در جهان کنونی به سومین صنعت جهان تبدیل شده است. کسب چنین جایگاهی برای این است که صنعت گردشگری سبب میشود هر کشوری بتواند نه تنها در پرتو فعالیتهای پویا و متنوع گردشگری نرخ رشد اقتصادی خود را افزایش دهد، بلکه به ضرورت دسترسی توسعه پایدار نیز پی برد. از همین رو است که موظفیم با توجه به الزامات توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به برنامهریزیهایی اقدام کنیم که جنبه اصولی یعنی راهبردی و استراتژیک داشته باشد. همچنین درصدد آن باشیم که این برنامهریزیهای مدونشده با استفاده از مدیریتهای علمی و حرفهای به اهداف خود نائل شود.
او افزود: تا میتوان باید از تصدیگری دولت در صنعت گردشگری ممانعت به عمل آورد و اجازه نداد که این صنعت تابع سیاستها و خط مشیهای آن شود و به جای آن بخش خصوصی پرچمدار رشد و توسعه این صنعت باشد، زیرا بخش خصوصی مجبور است نه تنها در راستای بهرهوری سرمایهگذاری خود به عنصر کارآمدی توجه کافی داشته باشد، بلکه شیوههای عملی را به کار گیرد که کمترین هزینه را دربر داشته باشد. به واقع با حداقل هزینه و حداکثر کیفیت، سودآوری سرمایهگذاری خود را تامین کند، وضعیتی که بخش دولتی در نائل شدن به آن ناتوان است.
احمدی در ادامه گفت: یکی از مهمترین موارد در رونق گردشگری، جذب سرمایهگذاری خارجی در صنعت گردشگری است که چنان چه با موفقیت صورت گیرد میتواند توسعه این صنعت را برای درازمدت و همهجانبه تضمین کند و سبب بینالمللی شدن آن شود. همچنین بهکارگیری مدیران متخصص و حرفهای گردشگری را ضروری میسازد. ضمنا باید با استفاده از ابزارهای فرهنگی و تبلیغی بر تعداد گردشگران افزود تا به این طریق در بازار گردشگری تقاضای موثر بهوجود آید که این نکته از عوامل اصلی در رونق صنعت گردشگری است. بر همین اساس، میتوان گفت توجه به صنعت گردشگری و رونق آن باید از اولویتهای سیاستهای اقتصادی و فرهنگی هر کشوری در سطح کلان باشد. او افزود: این شاخصها و مولفهها در هر کشوری با هر درجه و جایگاه جذابیت گردشگری، اگر مورد توجه قرار گیرد دستاوردهای چشمگیری به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مولفههای اقتصادی مانند اشتغال، توسعه تجارت و گسترش بازار و درآمد ناخالص ملی کمتر از یک دهه خواهد داشت، البته این موارد در سایر صنایع هم امکانپذیر است، اما هم به سرمایه بیشتر و هم به صبر و زمان بیشتر نیاز دارد، که به همین دلیل مدیران راهبردی تلاش میکنند گردشگری را در اولویتهای نخست در سبد برنامهریزیهای کلان سیاستگذاران، تصمیمسازان و تصمیمگیران کشور خود قرار دهند. احمدی گفت: منهای کرونا و با نگاه امیدوارانه به احیای گردشگری پس از واکسیناسیون عمومی در پساکرونا، رونق گردشگری میتواند شتابدهنده جبران رکود و خسارت تحمیلی به اقتصاد جهانی شود، این ذات صنعت گردشگری است که علاوه بر توسعه خود بر سایر صنایع و شاخصهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به صورت مستقیم تاثیر میگذارد، این خاصیت در کمتر صنعت پولسازی دیده میشود که بتواند همزمان در بخش اقتصاد- چه کلان و چه خرد- و در حوزه فرهنگ و حتی سیاست و دیپلماسی موثر و توسعه پایدار را در دسترس قرار دهد.
سفر کردن، کالای لوکس نیست
اگرچه بسیاری از مسوولان کشورمان سفر کردن را کالای لوکسی میدانند که ضروری نیست اما گردشگری یکی از ضروریات زندگی محسوب میشود. در دنیا سفر کردن یکی از نیازهای اساسی مردم عنوان شده است و با این نگرش، نهتنها نشاط و بهرهوری مردم کاهش مییابد بلکه گردش مالی در گردشگری نیز کاهش مییابد. دولت هیچ نظارت و کنترلی بر روی قیمتهای بلیت پرواز، کرایه اتاقهای هتلها و قیمت غذاهای رستورانها ندارد، اگر به راستی عزتالله ضرغامی وزیر کنونی گردشگری قصد دارد این صنعت را از رکود خارج کند، باید هزینهها و قیمتهای سفر را کنترل کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد