22 - 08 - 2023
استانهای مرزی هنوز معترض هستند
گروه انرژی- سخنگوی اتحادیه جایگاهداران کشور میگوید: در استانهای مرزی طرحهای بومی در حال اجراست که توزیع را تحتالشعاع قرار میدهد، زیرا اقدامات خاصی برای نظارت و کنترل مصرف وجود دارد به همین دلیل استانهای مرزی بیشترین اعتراض را دارند.
رضا نواز با بیان اینکه مرحله بعد شهرها و استانهای بزرگ هستند که با بیشترین مشکل مواجه هستند، اظهار کرد: در مرحله بعد تهران و چند کلانشهر هستند که با این مشکلات مواجه هستند. بر اساس اطلاعاتی که دریافت کردهایم وضعیت رو به بهبود است.
او افزود: گازوئیل به صورت سهمیهای در استانها توزیع میشود و مشکلات در این حوزه بیشتر از بنزین است. جایگاههای سوخت هم به این موضوع معترض هستند، زیرا حقالعملی که برای توزیع گازوئیل میگیرند بسیار کمتر از بنزین است. در مساله بنزین به دلیل شدت مصرف بنزین امکان دارد که ارسال فرآورده به جایگاهها با تاخیر انجام شود، اما مردم بدانند که هیچ عمدی در این حوزه در کار نیست و هم و غم ما این است که جایگاههای سوخت در سراسر کشور فعال باشد و عرضه را برای تمام مردم ایران انجام دهند. نواز با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ را با افزایش حیرتانگیز مصرف بنزین شروع کردیم که این حجم از مصرف برای ما قابل درک نیست، گفت: مصرف ۱۴۲ میلیون لیتر بنزین را ما در سال جاری رکورد زدهایم که باعث بروز مشکلاتی برای جایگاههای سوخت شده است. از چندین ماه قبل در تولید بنزین سوپر هم به مشکل برخورد کردهایم. به دلیل شدت مصرف بنزین در کشور ظرفیت موجود در بحث تولید بنزین سوپر را به تولید بنزین معمولی تخصیص دادهایم.
او اضافه کرد: تولید بنزین سوپر از چندین ماه قبل کاهشی شده، به همین دلیل است که برخی از جایگاهها دیگر بنزین سوپر عرضه نمیکنند. اگر خطوط تولید بنزین سوپر را به همین تولید تخصیص دهیم در زمینه تولید بنزین معمولی و یورو ۴ با مشکل مواجه میشویم. در روزهای گذشته خبرهایی از صفهای شلوغ پمپ بنزینها منتشر شد که علت مختلفی داشت، ولی در حال حاضر در تهران و برخی از شهرستانها در جایگاههای سوخت وضعیت مناسبی را داریم.
وی با بیان اینکه ما یک ماه پیش نیز صفهای طولانی بنزین را داشتهایم افزود: ولی این موضوع رسانهای نشده بود. از نظر ما یک ماه پیش صفهای بنزین به دلیل افزایش مصرف شلوغتر بود. ما سال ۱۴۰۲ را با افزایش حیرتانگیز مصرف بنزین شروع کردیم. این حجم از مصرف برای ما قابل درک نیست. مصرف ۱۴۲ میلیون لیتر بنزین را در سال جاری رکورد زدهایم که بر اساس آمارهای جهانی در بین ۱۰ کشور اول جهان در زمینه مصرف بنزین قرار گرفتهایم و به میانگین مصرف ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز رسیدهایم. نواز در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تولید نیز در دو سال گذشته افزایش یافته است. نزدیک به ۱۰۸ تا ۱۰۹ میلیون لیتر افزایش تولید بنزین را داشتهایم، ولی باز هم نمیتوانیم مصرف را جبران کنیم.
سخنگوی اتحادیه جایگاهداران در ادامه بیان کرد: بیشترین علت افزایش مصرف بنزین پرمصرف بودن ماشینهای ما است. بر اساس آمارهای بینالمللی مصرف بنزین خودروهای ما خیلی زیاد است. افزایش استفاده از کولر خودرو نیز در افزایش مصرف بنزین تاثیرگذار است. وقتی گرما بیش از اندازه زیاد شود استفاده از کولر ۱۰ تا ۱۵ درصد بر مصرف بنزین خودرو میافزاید.
نواز با بیان اینکه ما در حال جابهجا کردن رکوردهای مصرف بنزین در کشور هستیم ادامه داد: بعد از ورود معاون اول رییسجمهوری به این موضوع مقداری کارها روانتر شد و در برخی از جایگاهها روال عادی عرضه بنزین را شاهد هستیم. سخنگوی اتحادیه جایگاهداران در ادامه توضیح داد: معتقدیم شلوغی پمپ بنزینها به دلیل شایعه گران شدن بنزین نبوده، بلکه به دلیل شایعه کمبود بنزین این صفها شکل گرفته است و مردم به دلیل نگرانی از کمبود بنزین مدام به پمپ بنزین مراجعه میکردند تا باکهای بنزین خود را پر نگه دارند. وی افزود: شاید ما مشکلاتی داشته باشیم، اما شرایط به حدی حاد نخواهد شد که برای تامین بنزین با مشکلات اساسی روبهرو شویم. در حال حاضر مشکلات کلانشهرها حل شده و درخواست داریم که اقداماتی انجام شود تا مشکلات استانهای مرزی هم حل شود. نواز ادامه داد: در حوزه خرابی نازلهای هوشمند سوخت در سالهای گذشته تلاش زیادی کردیم تا این مشکلات برطرف شود، با شرکت ملی نفت هم مکاتباتی انجام دادهایم که این خرابیها برطرف شود، وضعیت هم تا حدودی بهتر شده است، اما این قطعات و تجهیزات نیازمند نوسازی است. ۵۸ هزار نوع نازل سوخت داریم که باید از چرخه خارج شوند. البته میزان نازلهای سوختی که با مشکل روبهرو هستند بیشتر از سطح استاندارد جهانی است.
سخنگوی اتحادیه جایگاهداران در ادامه بیان کرد: تعمیرات روی بسیاری از این نازلهای سوخت پاسخگو نیست، ولی میتوان با استفاده از کارت بانکی توزیع هدفمند سوخت را بهتر انجام داد. در حال حاضر یارانه سوخت هدفمند توزیع نمیشود و برخی از افرادی که جزو دهکهای بالای درآمدی جامعه هستند از این یارانه خیلی بیشتر برخوردار میشوند.
وی درباره دلیل کم شدن تعداد کارتهای سوخت آزاد در جایگاههای سوخت بیان کرد: براساس مصوبه مجلس باید تا پایان شهریور سال جاری ۹۰ درصد سوختگیریها در جایگاهها با کارت سوخت شخصی باشد تا پایش توزیع بهتر شود و به همین دلیل از فروردین با یک شیب ملایم تعداد کارتهای سوخت کمتر شد و کارتهای سوخت جایگاهها تحت عنوان کارتهای اضطرار شناخته میشوند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد