29 - 05 - 2023
استانداردهای خودرویی بالاتر از استانداردهای سوختی
گروه صنعت- به تازگی علیرضا فخاری استاندار تهران مدعی شده است که «در واقع کیفیت بنزینمان خوب است، مشکلاتی که در آب و هوای تهران رخ میدهد و آلایندگی بالایی که در برخی از روزها شاهد آن هستیم ناشی از احتراق ناقص سوخت در موتور خودروهاست که ناشی از نوع تولید و کیفیت وسایل نقلیه و قطعات مصرفی در آنهاست.» این در حالی است که خودروسازان مدعی هستند به دلیل عدم توزیع یکنواخت سوخت در جایگاههای تهران، صدمات جدی به کاتالیست خودروها وارد میکند. هر زمان که بحث آلودگی هوای پایتخت مطرح میشود، متاسفانه برخی از مسوولان انگشت اتهام را به سمت خودروسازان اشاره میروند، این در حالی است که کارشناسان میگویند گزارشهای فصلی از استانداردهای خودرویی منتشر میشود، اما تاکنون گزارش مشابه در صنعت نفت برای متولیان انرژی منتشر نشده است.
احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در واکنش به اظهارنظر استاندار تهران در خصوص کیفیت وسایل نقلیه و آلودگی هوا گفت: استاندار تهران کملطفی کردند، چراکه خودروسازان حدود سه سال است خودروهای با استاندارد یورو۵ تولید میکنند. ولی در حال حاضر ۵۰ درصد سوخت کشور اعم از بنزین و گازوئیل استاندارد کمتر از یورو۴ دارد. مابقی سوخت توزیعی در کشور استاندارد یورو۴ دارد، از همینرو میتوان نتیجه گرفت استاندارد سوختی در کشور به یورو۵ نرسیده است.
دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به اینکه در تمام دنیا اگر بخواهند استاندارد آلایندگی خودرو را ارتقا دهند ابتدا زیرساخت آن را فراهم میکنند، توضیح داد: از دولت پنجم تا دولت دهم مصوبهای تصویب شده بود که در صورت ارتقای استاندارد سوختی، شش ماه قبل از اجرای ارتقای استاندارد باید سوخت جدید تهیه و تامین سراسری شود. زیرا خودروهای جدید که استاندارد آلایندگی بالاتری دارند در صورت مصرف سوخت با استاندارد پایینتر دچار افزایش ضریب آلایندگی میشوند.
نعمتبخش در خصوص مضرات استفاده از سوخت با استاندارد کمتر از استاندارد آلایندگی خودروها اظهار کرد: کاتالیست خودرو مشروط بر مصرف سوخت با استاندارد یورو۵ عمرمفید ۸۰ هزار کیلومتری دارد، اما با توجه به کیفیت سوخت یورو۴ و یورو۳ توزیعی در کشور این قطعه دچار تقلیل عمر مفید به ۳۰ هزار کیلومتر میشود. کاتالیست به عنوان قطعه گران در خودرو بوده که ۱۰ میلیون تومان و بیشتر براساس تکنولوژی خودروها قیمت دارد، متاسفانه به دلیل وضعیت اقتصادی فعلی و عدم فرهنگسازی مالکان پس از پایان عمر این قطعه حاضر به تعویض آن نبوده و در زمان دریافت معاینه فنی از «کاتالیست اجارهای» استفاده میکنند. آیا خودروسازان در این وضعیت مقصر هستند؟ یا سیاستهای اشتباه دولت منجربه ظهور قطعه اجارهای برای دریافت معاینه فنی شده است؟
صنعت خودرو مانع از سونامی اقتصادی
همچنین امیرحسن کاکایی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در واکنش به اظهارنظر استاندار تهران مبنی بر اینکه آلودگی هوای تهران ناشی از احتراق ناقص سوخت در موتور و کیفیت پایین خودروهاست، به بازار گفت: متاسفانه در روزهای اخیر شاهد هستیم بسیاری از مسوولان اقدام به تخریب صنعت خودرو میکنند، این رفتار مورد پسند فرهنگ صنعتی و پیشرفت خودروسازی نیست. بهینهسازی زنجیره حملونقل میتواند در کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار باشد. در مقاطع مختلف شاهد بودیم که عمده آلودگی تهران ابتدا ناشی از مازوتسوزی نیروگاه و در وهله دوم مربوط به خودروهای فرسوده بود. اینکه انگشت اتهام به آسانی به سمت خودروسازان اشاره میرود، راهحل نیست.
این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به بحث عدم پیشرفت حملونقل در شهر تهران توضیح داد: این سوالات را باید از استاندار محترم تهران پرسید که مسوول توسعه حملونقل عمومی در پایتخت کیست؟ چرا بدون حساب و کتاب برجسازی انجام و مانعی برای جریان هوای تهران ایجاد میشود؟ تمام کارشناسان میدانند که تنها راهحل بهبود آلودگی پایتخت توسعه ناوگان حملونقل عمومی آن هم با اولویت حملونقل ریلی برقی است. در این صورت معضل ترافیک و اتلاف وقت شهروندان در پشت چراغهای قرمز یا راهبندانهای شهری حل میشود.
کاکایی با اشاره به اینکه تکنولوژی معادن مربوط به ۵۰ سال گذشته و مازوتسوزی نیروگاهها ادامه دارد، بیان کرد: اگر بررسی منصفانه میان صنعت خودرو، حملونقل و تولید انرژی در تهران انجام دهیم، درمییابید که صنعت خودرو پیشرفتهای بسیار بیشتری داشته است. از همین رو نقدهایی که در خصوص صنعت خودرو از سوی استاندار محترم انجام میشود باید با هدف بهبود وضعیت و آرامش بازار باشد.
وی افزود: اخیرا به صنعت خودرو بابت تولید محصولات برقی فشار وارد میکنند، برای تولید این خودروها چه کسی باید سرمایه مورد نیاز تولید آن را پرداخت کند؟ تامین انرژی الکتریکی آن چگونه انجام میشود؟
کاکایی با اشاره به مشکلات عدیده صنعت خودرو که ادامه تولید یا افزایش تیراژ خودروها را سختتر کرده است، اظهار داشت: نقدهای پوپولیستی در خصوص صنعت خودرو اگر منجربه توقف تولید شود، سونامی اقتصادی در کشور ایجاد خواهد کرد. چرا که صنعت خودرو سهم ۴ درصدی در تولید ناخالص داخلی دارد.
هزینه ۵۰۰ یورویی ارتقای استانداردهای آلایندگی خودروها
در حال حاضر اکثر خودروهای وارداتی در بازار کشور، استاندارد آلایندگی یورو۶ را پاس میکنند. اگر کیفیت بنزین در کشور خوب است، چرا مواردی چون شکستن پیستون، یاتاقان زدن، مصرف زیاد، از بین رفتن سریع کیفیت روغن و غیره در این محصولات ایجاد میشود؟ کارشناسان معتقد هستند، عدم ارتقای استاندارد بنزین و استاندارد خودروها به صورت یکسان، عدم تطابق سوخت استاندارد خودرو با سوخت توزیعی کشور میشود. در این صورت سیستم و اجزای کنترل آلایندگی خودرو دچار ایرادات عدیده و هزینه نگهداری برای مالکان را افزایش میدهد.
باتوجه به اینکه ارتقای استاندارد آلایندگی یورو۴ به یورو۵ در خودروها به خودروسازان هزینه تولید ۵۰۰ یورویی تحمیل میکند، در صورت عدم تولید و تامین سوخت با استاندارد یورو۵ این هزینه بدون دستاورد زیستمحیطی تلقی میشود. با این حال شاید نیاز باشد برای کلانشهرهای کشور سوخت یورو۵ وارد شود تا ضریب آلودگی هوا به دلیل عقبماندگی صنعت نفت و متولیان انرژی کاهش یابد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد