10 - 08 - 2022
استانداردهای تعلیقی ۸۵گانه به خودروسازیها بازگشت
۹ استاندارد از استانداردهای ۸۵گانه که تعلیق شده بودند، به صنعت خودرو بازگشته و خودروسازان مکلف به رعایت آن هستند. هرچند که خودروسازان نسبت به الزام اجرای این ۹ استاندارد مخالفت خود را اعلام کردند.
روز ۱۴ مرداد در جلسه کارگروه تخصصی شورای گفتوگو دولت و بخش خصوصی استان تهران، موضوع بازگشت ۹ استاندارد تعلیقی خودرو مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به دلیل جبر تحریمهای ظالمانه علیه کشور، صنعت خودرو با چالش در تامین قطعات برای دستیابی به استاندارد همراه شد. بازگشت ۹ استاندارد از استانداردهای ۸۵گانه به صنعت خودرو، همزمان با قطع همکاری مرکز تست تصادف خودروهای اسپانیا با تولیدکنندگان داخلی همراه شد. خودروسازان داخلی با فرض رعایت ۹ استاندارد مذکور در خودروهای داخلی، اکنون با چالش تست عملکرد آن مواجه هستند. ظاهرا سازمان ملی استاندارد سعی دارد با اعمال فشار خودروسازان را مکلف به رعایت استانداردهای ۸۵گانه کند.
افزایش قیمت خودرو با افزایش استانداردها
به گزارش تحلیل بازار، رعایت استانداردهای ۸۵گانه بینالمللی برای محصولات صنعت خودرو داخلی میتواند منجربه افزایش ایمنی شود. اما برخی از قطعهسازان و البته مدیران ارشد خودروسازیها، پیشتر بیان کردهاند: «رعایت و اجرای استانداردهای ۸۵گانه منجر به افزایش قیمت تمام شده خودروهای ساخت داخل خواهد شد.» در تایید همین موضوع میتوان به اظهارنظر مدیران گروه صنعتی ایران و گروه خودروسازی سایپا اشاره کرد. محسن رضاییمنش، رییس مرکز تحقیقات ایرانخودرو گفته است: «اجرای استانداردهای ۸۵گانه بینالمللی مانع از تولید ۷۵۰ هزار دستگاهی خودرو توسط گروه صنعتی ایرانخودرو میشود.» در همین راستا مهدی پازوکی، معاون مهندسی گروه خودروسازی سایپا گفته بود: «اجرای استانداردهای تعلیقی سبب کاهش قدرت خرید مشتریان و افزایش قیمت خودروها خواهد شد.» تا حدودی اظهارنظر مدیران ارشد دو واحد خودروسازی مذکور درست است، چون استفاده از سیستم انحراف از مسیر، سیستم ترمز اضطراری و کنترل پایداری که جزو ۹ استاندارد تعلیقی در سال ۱۳۹۸ بودند، اکنون به دلیل رشد نرخ قیمت ارز سبب رشد قیمت خودروهای داخلی میشود. زیرا بسیاری از فناوریهای ایمنی جدید که جزو استانداردهای ۸۵گانه شناخته میشود، در کشور داخلیسازی نشده است.
با این حال، سازمان ملی استاندارد با بازگشت استانداردهای تعلیقشده به صنعت خودرو، حقیقت عدم رعایت استانداردهای ۸۵گانه توسط خودروسازان را نمایان کرد. این بدان معناست که دیگر ادعای تولید خودرو با استانداردهای بینالمللی وجود نخواهد داشت.
عدم تست خودرو در اسپانیا
به تازگی مرکز تست تصادف اسپانیا اعلام کرده است که خودروهای داخلی را دیگر تست نمیکند. نگارنده این مطلب در سال ۱۳۹۹ مصاحبهای با میشل وان رانتینگن دبیرکل سازمان یوروانکپ (Euro NCAP) داشت، رانتینگن به صراحت اعلام کرد که هیچیک از خودروهای ساخت ایران توسط مراکز تست زیرمجموعه این سازمان، تست نشده است. بنابراین خودروسازان داخلی مجبور هستند که برای تست محصولات داخلی فقط به مراکز تست چین مراجعه کنند.
سازمان ملی استاندارد به این موضوع آگاهی دارد که اگر خودروهای داخلی برای دریافت استاندارد به اروپا ارسال شوند، توانایی دریافت هیچ تاییدیهای ندارند. منظور از اروپا مراکز معتبرتر از مرکز تست اسپانیا است. «بازار» پیشتر نیز به این موضوع اشاره داشته که خودروهای داخلی برای اخذ تاییدیه استاندارد محصولات را به چین میفرستند، گواهی دریافتشده از چین را معیار استاندارد خودروها تلقی میکنند. با وجود اینکه سازمان ملی استاندارد به بحث بازگشت استانداردهای تعلیقی فشار آورده است، ولی در صورت درخواست خودروسازان از وزارت صمت به عنوان متولی سازمان ملی استاندارد، این سازمان از مواضع خود احتمالا عقبنشینی خواهد کرد. زیرا این موضوع در رعایت استانداردهای ۸۵گانه مسبوق به سابقه است. هرچند که تاکنون مشخص نشده است دقیقا منابع تعریف استانداردها کجا هستند؟
گفتنی است که در کشور مرکز تست تصادف برای ارزیابی و بررسی ایمنی محصولات وجود ندارد و تاکنون زیرساختی برای این موضوع فراهم نشده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد