17 - 04 - 2020
استانداردسازی خودرو در خواب
«جهان صنعت»- از همان روز اول اعلام افزایش موارد استانداردهای خودرو از ۶۳ به ۸۵ مورد تاکنون بحثهای متعددی بر سر اجرای این استانداردها به گوش رسیده است. همان روزهای اولی که رییس سازمان ملی استاندارد از اجبار رعایت ۸۵ مورد برای خودروهای داخلی و وارداتی خبر داد تا کنون، بارها و بارها برسر نحوه و زمان اجرای این استانداردها بحث شده تا جایی که امروز در آستانه سال ۹۷ اختلافها بر سر تعدیل و عدم تعدیل این استانداردها اوج گرفته است. اواخر سال گذشته بود که فهرست کامل ۸۵ استاندارد خودرویی اعلام شد و قرار بر این بود که از ابتدای دیماه سال ۱۳۹۷ و در سه مقطع زمانی در دستور کار قرار گیرد. در همان زمان رییس سازمان ملی استاندارد، با بیان اینکه خودروسازان هنوز درخواستی برای تعویق در اجرای استانداردهای ۸۵گانه خودرویی نداشتهاند، چنین بیان داشت که در زمان اجرای این استانداردها تغییری نخواهیم داد. به گفته این مسوول، خودروسازان باید خود را برای اجرای این استانداردها آماده کنند؛ اگرچه ممکن است آنها مقداری مقاومت داشته باشند، ولی به هرحال این استانداردها باید اجرایی شود. البته تغییر همواره ممکن است سخت باشد، اما به عنوان سازمان ملی استاندارد و سیاستگذار در این زمینه، از هیچ کمکی برای اجرای هر چه بهتر و سریعتر این استانداردها دریغ نمیکنیم. حالا پس از گذشت یکسال از این وعده نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد، در نشستی خبری به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با تشریح عملکرد این سازمان گفت: سازمان ملی استاندارد هشت وظیفه اصلی دارد و در سال گذشته، موفق شده که قانون جدید خود به عنوان قانون ارتقا، تقویت و توسعه نظام استاندارد را به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام برساند که البته تصویب آن پس از فراز و فرودهای بسیار اتفاق افتاد.
در ادامه این نشست رییس سازمان ملی استاندارد از وضعیت استاندارد ۸۵گانه خودرو چنین گفت: هدف ما این نیست که استاندارد با مسائل سیاسی مخلوط شود، بلکه میخواهیم به صورت همهجانبه روی استانداردهای خودرو کار کنیم. پیروزبخت با بیان اینکه هنوز مشخص نیست که چه خودروهایی در سالجاری از رده خارج خواهند شد، گفت: به محض مشخص شدن تکلیف استانداردهای ۸۵گانه در این مورد تصمیم خواهیم گرفت.
وی گفت: از اول دیماه شروع به بررسی خودروسازان کردیم، به این معنا که تعدادی از آزمونها در داخل کشور و تعدادی دیگر در خارج از کشور انجام میشود، اما اکنون در شرایط تحریم هستیم و اکنون در حال چانهزنی هستیم که بتوانیم بخشی از این استانداردها را رعایت کرده و حتی آزمایشها و واحدهای بازرسی اروپایی را فعال کنیم، البته باید توجه داشت که اجرای بخشی از این استانداردهای ۸۵گانه مستلزم این است که برخی قطعات خودرو عوض شود که البته این قطعات بعضا کاربردهای دوگانه نظامی دارد، بنابراین ما برنامهها را به خودروسازان اعلام کرده و آنها نیز تلاش خود را برای اجرای آن خواهند داشت.
وی با بیان که واردات قطعات و آزمونهای مرتبط با آن در صنعت خودرو به دلیل تحریمها به مشکل برمیخوریم، گفت: هنوز به پاسخ مشخصی در این رابطه نرسیدهایم، اما حداقل این است که به مردم قول دادیم ایمنی و کیفیت خودروها را بالا ببریم که آن را عملیاتی خواهیم کرد. پس تلاش میکنیم تحریم جلوی فعالیت ایمنی و کیفیت را نگیرد. رییس سازمان ملی استاندارد گفت: اگر قرار روی برنامهریزی برای افزایش کیفیت بنزین باشد، سازمان محیطزیست مسوولیت اصلی را دارد و بنابراین ما به عنوان همکار در این موضوع حضور داریم، اما کماکان بنزین را آزمایش میکنیم. البته ما روی مصرف سوخت در خودروها نیز کار میکنیم که در این رابطه کنترلهای لازم صورت میگیرد. اگر استاندارد از سوی خودروسازان روی ادعایی که در مورد مصرف سوخت خودرو دارند، زیر پا گذاشته شود، حتما پیگیری میکنیم.
حال کیفیت بنزین خوب است
وی در خصوص کیفیت بنزین نیز با تاکید بر اینکه اکنون کیفیت بنزین در ایران خوب است و مشکلی مشاهده نشده گفت: در دوره سرد سال که به تازگی آغاز شده است، نمونهبرداری صورت گرفته که هنوز نتایج آن اعلام نشده است. این درحالی است که به محض مشخص شدن نتایج این استانداردهای کیفی بنزین در فصل سرد سال، اطلاعرسانی لازم انجام خواهد شد.
وی با ارائه گزارش عملکرد این سازمان از ابتدای تاسیس گفت: سازمان ملی استاندارد هشت وظیفه اصلی دارد و در سال گذشته، موفق به این شده که قانون جدید خود به عنوان قانون ارتقا، تقویت و توسعه نظام استاندارد را به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام برساند که البته پس از فراز و فرودهای بسیار این اتفاق رخ داد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد