28 - 04 - 2022
اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان نیازمند تغییر
صندوق ذخیره فرهنگیان با وجود کارکردهای مثبت اقتصادی، امروز با چالشهایی روبهرو است که ناشی از ایرادهای متعدد در اساسنامه آن است. برای مثال در ماده یک اساسنامه صندوق آمده است که موسسه دارای شخصیت حقوقی مستقل با استقلال مالی است. اولا، نوع این شخصیت حقوقی مشخص نیست. شرکت است یا خیر؟ چه نوع شرکتی است؟ در حالی که در ادامه همین ماده آمده است که موسسه در چارچوب قانون تجارت، فعالیت خواهد کرد اما به صراحت بیان نشده که این موسسه از جنس کدام یک از شخصیتهای حقوقی تعریف شده در قانون تجارت است.
مطابق با قانون تجارت مورد استناد اساسنامه، همه فعالیتهای شخصیتهای حقوقی به اساسنامه محدود است اما در اساسنامه نقش صاحبان سرمایه (فرهنگیان) در اداره موسسه حتی بعد از گذشت حدود دو دهه از فعالیت، هنوز مشخص نیست و به عبارتی فرهنگیان نمیدانند که سهامدار هستند یا صاحب اوراق قرضه؟! به هر حال آنچه جای سوال و نگرانی دارد غیبت فرهنگیان در اداره و نظارت بر فعالیت موسسه است. فرهنگیان در هیچکدام از تصمیمات موسسه از زمان تاسیس تا به امروز نقشی نداشتهاند. این عدم حضور در اداره و نظارت به شدت فرهنگیان را رنجانده و شفافیت عملکرد صندوق را برایشان مخدوش کرده است. از این رو هرازگاهی که شایعاتی در مورد سوءاستفادههای مالی در کشور مطرح میشود، فرهنگیان به علت بیارتباطی با صندوق به شدت نگران سرمایههای خویش میشوند.
ابهام دیگر، بحث استقلال موسسه است. از آنجایی که مطابق ماده «۱۲» اساسنامه، رییس هیات امنای صندوق ذخیره یک شخصیت سیاسی- یعنی وزیر آموزشوپرورش- است، حضور یک شخصیت سیاسی در راس یک موسسه اقتصادی به هیچ عنوان در بحث استقلال مالی قابل دفاع نیست. در بند دوم همین ماده آمده است که ۷-۵ نفر از اعضای هیات امنا توسط وزیر انتخاب میشوند اما برای این افراد شرط فرهنگی بودن قائل نشده است. منحصر نبودن منتخبان وزیر به فرهنگیان باعث شده که در سنوات گذشته هیچ فردی از منتخبان تشکلهای صرفا صنفی معلمان یا منتخبان فرهنگیان، توسط وزیر به عنوان هیات امنا انتخاب نشود. وزیر، برگزیده دولت است بنابراین به هیچ عنوان از کسی پذیرفته نخواهد بود که وزیر را نماینده فرهنگیان بداند.
همچنین حضور چهره سیاسی و منتخبان ایشان بدون حضور صاحبان سرمایه- که فرهنگیان هستند- باعث شده از حقوق فرهنگیان به طور تمامقد دفاع نشود و سهم پنج درصدی دولت آنچنان که در اساسنامه آمده است،
وصول نشده باقی بماند. در کنار این، به خاطر عدم دفاع شایسته از سرمایههای فرهنگیان و نبود نمایندگان آنها در هیات امنا، شایعاتی منتشر میشود که افراد سیاسی حاضر در راس این موسسه انتفاعی، گاهی از جایگاه خویش برای مقاصد سیاسی استفاده میکنند. این شایعات باعث میشود که برخی از فرهنگیان به فکر چارههایی مانند انصراف دستهجمعی از عضویت در صندوق بیفتند. اگرچه این تصمیم در حد بحث و تبادلنظر میان فرهنگیان است اما مسوولان صندوق باید بررسی کنند که در صورت وقوع این تصمیم، ماهیت موسسه نشانه گرفته خواهد شد و این وضعیت بیشک ناشی از ایراد در اساسنامه و عملکرد غلط مسوولان آن است. بنابراین در این مقطع به نظر میرسد اساسنامه نیاز به اصلاح و بازنگری اساسی دارد اما بیگمان باید به گونهای اصلاح شود که فرهنگیان عضو و تشکلهای صنفی آنها در جریان فعالیتهای اقتصادی موسسه قرار گرفته و در تصمیمگیریها سهیم باشند. همچنین اساسنامه جدید باید به نوعی تدوین شود که موسسه مستقل باشد و تحت نظارت و رهبری شخصیتی سیاسی مانند وزیر آموزشوپرورش و دولت قرار نگیرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد