16 - 04 - 2020
از روایت ونگوگ تا معجزه شفابخشی هنر
پنجشنبه شب ۴ اثر درباره هنرمندان ایرانی و خارجی، در ادامه سلسلهبرنامههای بخش فیلم در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، نمایش داده شد. در چهارمین شب نمایش فیلمهای تجسمی فجر که این روزها هر شب در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود، فیلم «ونسان عاشق» درباره زندگی نقاش بزرگ ونسان ونگوگ و به کارگردانی دورتا کبیلا و هیو ولچمن، به مدت ۹۵ دقیقه نمایش داده شد.
در ادامه فیلم «میانه سایه و نور» که درباره زندگی استاد فرح اصولی است به کارگردانی خسرو سینایی و به مدت ۲۹ دقیقه نمایش داده شد. همچنین دیگر اثر خسرو سینایی با عنوان «شرح حال» که درباره استاد ژازه تباتبایی است نیز به مدت ۱۲ دقیقه پخش شد.
در قسمت پایانی بخش نمایش فیلم نیز، «سرشت سرنوشت» درباره زندگی استاد امیر سندوزیی و به کارگردانی اردلان عاشوری به مدت ۴۰ دقیقه نمایش داده شد.
آخرین بخش این ویژهبرنامه با حضور اردلان عاشوری کارگردان فیلم سرشت سرنوشت و سعید باباوند به نقد و بررسی اثر «سرشت سرنوشت» اختصاص یافت.
در این بخش سعید باباوند ضمن معرفی اثر، گفت: ما نمونههایی از مستندهای اینچنینی را شاهد هستیم که با استقبال مردمی روبهرو میشوند. سوال من این است که چه دلیل عمدهای برای عدم مواجه شدن این کار با اقبال عمومی وجود داشت؟
عاشوری در پاسخ، به مساله سلبریتیگرایی جامعه امروز اشاره کرد و گفت: رویکرد جامعه امروز ما به سلبریتیها بسیار عجیب است تا جایی که امروز دستاندرکاران و سرمایهگذاران درخواستشان از هنرمند این است که از سلبریتیها در بدنه کار خود استفاده کنند. بنابراین تلاش برای کشف چهرههای جدید وجود ندارد و شاید بتوان این مساله را مرتبط با همین رویکرد جامعه دانست.
سعید باباوند، منتقد هنری نیز به جنبه فرامادی اثر اشاره کرد و گفت: به نظر من فیلم علاوه بر اینکه درباره هنرهای تجسمی است، یک فیلم شاعرانه درباره معجزه هنر است زیرا ما در خلال آن میبینیم که یک پزشک موفق به دلیل بیماری، سبک زندگی خود را تغییر میدهد و با گرایش به هنر خود را درمان میکند. بنابراین فکر میکنم بخشی از جنبه فیلم نیز بر شفابخشی هنر تاکید داشت.
عاشوری نیز ضمن تایید صحبتهای باباوند، بیان کرد: تاکید بر موضوعی که بیان کردید، یکی از ایدههای من در طول کار بود اما من سعی کردم که به صورت مستقیم با آن برخورد نکنم و آن را به نحوی قرار دهم که مخاطب کشف کند.
او در پاسخ یکی از حاضران که به صدای استاد سندوزیی در اثر اشاره کرد، گفت: بسیاری از افراد به این بخش از کار انتقاد کردند زیرا معتقد بودند که به دلیل مشکل صدای استاد، من باید از نریتور استفاده میکردم، در حالی که من اینگونه نمیاندیشیدم. در واقع ایده من این بود که وقتی مخاطب روایت را با صدای خود استاد میشنود، درک بهتری از فضا خواهد داشت.
این کارگردان تصریح کرد: سلیقه من از آثار بیوگرافی این است که تصویری بیواسطه از شخصیت بروز دهیم، بنابراین صدای شخص ایشان برای روایت کار ضروری بود و نقش پررنگتری را نسبت به صدای یک نریتور در پیشبرد اثر داشت. سعی من بر این بود که مخاطب بتواند تداوم حس ایشان را درک کند.
در ادامه جمشید خوشدل از هنرمندان مستندساز که در میان حاضران بود، به نقد و بررسی فیلم پرداخت و گفت: خود من نیز نظیر شما با مشکل عدم اکران روبهرو شدهام و از نزدیک لمس کردم که چگونه گاهی افراد غیرمتخصص در جایگاه انتخاب آثار قرار میگیرند و رفتاری نامناسب با هنرمندان دارند اما فکر میکنم که ما به عنوان یک هنرمند موظف هستیم که منفعل عمل نکنیم.
او ادامه داد: «سرشت سرنوشت» از جمله کارهای خوبی بود که جای تحسین دارد اما چرا ما در اثر، تصویری از نقاشیهای استاد را نمیبینیم؟ این امر سبب میشود که مخاطبی چون من از کار شما سیراب نشود.
عاشوری با پذیرش این نقدها در پاسخ به سوال یکی دیگر از حاضران، مبنی بر اینکه چرا کتابهای ایشان در فیلم معرفی نمیشود، گفت: آن زمان که ما مشغول ساخت فیلم بودیم، کتابی از ایشان به چاپ نرسیده بود البته در سال ۹۴ اثری از خاطرات خودنوشته ایشان به چاپ رسید و بعدها نیز دختر استاد کتابی درباره ایشان نوشتند که منتشر شد.
او در پاسخ به سوال یکی دیگر از حاضران مبنی بر اینکه چقدر استاد سندوزیی در پیشبرد فیلم موثر بود؟، بیان کرد: قطعا استاد سندوزی در فیلم نقش بسیار مهمی داشتند و اگر نحوه روایت ایشان نبود، فیلم به سختی پیش میرفت البته این بدان معنا نیست که کار صرفا با خوشصحبتی مصاحبهشونده، پیش میرود، بلکه نحوه روایت و شکلی که بیان میشود، کاملا به کارگردان اثر مربوط است تا جایی که یک مصاحبه نادرست میتواند تمام جذابیت اثر را برای کشف از بین ببرد و مخاطب را نسبت به باقی فیلم بی حوصله کند.
او درباره شخصیت، سندوزی گفت: سندوزی از جمله شخصیتهای بسیار وارسته و خاص است که فروتنی عجیبی داشت. به نظر من تهذیب نفس و مراقبه مسائلی است که طی دهههای اخیر در اجتماع ما رو به فراموشی رفته و به جای آن، تجمل و فخرفروشی پررنگ شده است.
در ادامه بخش فیلم جشنواره هنرهای تجسمی فجر، جمعه ۱۲ بهمن ماه فیلم «پرتره نهایی» درباره زندگی آلبرتو جاکومتی به کارگردانی استنلی توچی، فیلم «غلامحسین نامی و گروه نقاشان آزاد» به کارگردانی امیرحسین بهبهانی و فیلم «زندگی در تصویر» درباره زندگی مرتضی ممیز به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی، نمایش داده خواهد شد.
شایان ذکر است، بخش فیلم یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا یکشنبه ۱۴ بهمن ماه همهروزه با نمایش فیلم و نقد و بررسی از ساعت ۱۶ تا ۲۰:۳۰ در خانه هنرمندان ایران ادامه دارد.
نمایش اعتماد دوسویه مدیران و گالریداران
مراسم افتتاحیه بخش چارسوی هنر ویژه نمایش آثار نگارخانههای منتخب ایران عصر روز پنجشنبه ۱۱ بهمنماه با حضور فاطمه ذوالقدر، طیبه سیاوشی، محمدعلی وکیلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، علیاصغر کاراندیش معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید اوحدی ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و همچنین هادی مظفری مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، سید امیر سقراطی دبیر هنری و محسن سلیمانی دبیر اجرایی جشنواره و جمع کثیری از هنرمندان و گالریداران در باغ موزه قصر برگزار شد.
در ابتدای این مراسم لیلی گلستان نماینده گالریدارها در شورای سیاستگذاری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: دلیل شرکت گالریداران تهران و شهرستانها در جشنواره فجر امسال به خاطر کسانی بود که الان در رأس هنرهای تجسمی کشور هستند و خیلی خوب این کار را انجام میدهند. من از سیدمجتبی حسینی و هادی مظفری که رفتار و کردار درستی دارند تشکر میکنم. از روز اول به آنها گفتم یک اعتبار ۳۰ ساله دارم که آن را در میان گذاشتهام و از آنها خواهش کردم از این اعتبار مراقبت کنند و خوشبختانه چنین کردند.
گلستان ادامه به حضور ۲۷۰ هنرمند با ۴۵۰ اثر در این بخش از جشنواره فجر، اشاره کرد که به انتخاب ۳۱ گالری شهرستانی و ۲۴ گالری تهرانی آثارشان به چهارسوی هنر راه پیدا کرده است.
وی ادامه داد: بزرگترین دستاورد این بخش آشنا شدن گالریداران تهران و شهرستانها با یکدیگر است. حدود یک ماه قبل پس از ۲۱ سال پیگیری سرانجام انجمن صنفی گالریداران به ثبت رسید و خوشحالم که این موضوع با حضور گالری داران در جشنواره هنرهای تجسمی فجر مقارن شده است. ما برای این نمایشگاه زحمت زیادی کشیدیم و از کاری که انجام دادیم خوشحال هستیم و امیدواریم مخاطبان هم از آن راضی باشند.
در ادامه ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: روز ۲۱ آبان نخستین جلسه با گالریداران را در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار کردیم. امروز دست همه گالریداران را میفشارم که نمایشگاه باشکوهی را ترتیب دادهاند و آثار قابل تامل و گاه درخشانی را از هنرمندان حرفهای به این نمایشگاه آوردهاند. بخش چارسوی هنرکاملکننده بخش طوبای زرین در موسسه صباست. نکته دیگر این است که در چرخه اقتصاد هنر حمایت از گالریها ضروری است.
هادی مظفری رییس یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز گفت: ما به یک خانواده فکر میکنیم که این خانواده شامل هفت انجمن هنرهای تجسمی و گالریهای ایران هم میشود. روی کاغذ ۵۰۰ گالری در ایران وجود دارد که تعداد زیادی از آنها فعال نیستند. در کشور ما حدود ۱۰۰ گالری فعال وجود دارد و افتخار میکنیم که امسال ۵۵ گالری از آن میان در این نمایشگاه حضور دارند.
مظفری ادامه داد: نمایشگاه چارسوی هنر از جهت گردآمدن کسانی که برای اقتصاد هنر تلاش میکنند و امروز کنار هم قرار گرفتند حائز اهمیت است و همچنین از این جهت که در این بخش شاهد حضور آثار اساتید نیز هستیم. طبیعتا اساتید هنر آثار خود را برای داوری به دبیرخانه جشنواره ارسال نمیکنند، زیرا تاریخ آثار آنها را داوری کرده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد