21 - 04 - 2021
از خودتحریمی تا تحریم خارجی
گروه صنعت- شرکت صنایع تولیدی کروز یکی از بزرگترین مجموعههای قطعهسازی خودرو در ایران است که در طول ۴۰ سال گذشته توانسته نقش قابل توجهی در تولید و ارائه قطعات به خودروسازان کشور ایفا کند.
استراتژی این شرکت تامین قطعات و سیستمهای باکیفیت جهت برآورده کردن نیازهای صنایع کشور، همگام با استفاده از فرصتهای موجود جهت نفوذ به بازارهای صادراتی خارجی است و در همین راستا توانسته در سال گذشته با تولید ۵۵ میلیون قطعه و به کارگری ۱۲۸۰۰ پرسنل، در مرکز تحقیقات خود نیز حدود ۵۰ پروژه با دانشگاههای مختلف کشور داشته باشد.
رکورد تولید ۵۵ میلیون قطعه
در نشست خبری که روز گذشته با حضور نادر عبدالحسینیسخا مدیرعامل، علی یوسفی مدیر فروش و بازاریابی و محمدرضا دهقان مدیر مرکز تحقیقات و نوآوری این شرکت برگزار شد، اعلام شد در سال گذشته با وجود تمامی مشکلاتی که برای تولیدکنندگان وجود داشت، تولید شرکت کروز با هدف داخلیسازی و تامین خودکفایی ۳۰ درصد افزایش یافت و از نظر عددی به ۵۵ میلیون قطعه برای خودروسازان رسید؛ امری که با وجود تمامی محدودیتها نوعی رکورد در زمینه تولید قطعات خودرو محسوب میشود. مدیران این شرکت همچنین اعلام کردند که در سال جاری نیز برنامهای در جهت داخلیسازی ۳۵ قطعه وجود دارد.
طبق گفته محمدرضا دهقانی مدیر مرکز تحقیقات کروز در زمینه تولید قطعات الکترونیک از آنجایی که این موضوع نیاز به سرمایهگذاری و نیز تولید در تیراژ بالا دارد، هنوز برنامه خاصی وجود ندارد و در این زمینه لازم است با توجه به میزان سرمایهگذاری، متخصصان و مشتاقان این عرصه وارد میدان شوند.
مشکل اصلی موانع داخلی است
در ادامه این نشست علی یوسفی مدیر فروش و بازاریابی کروز با اعلام اینکه سهم قطعات تامینشده از سوی این شرکت برای خودروسازان به طور متوسط ۵۰ درصد است، اعلام کرد که طبعا تولیدکنندگان دیگر نیز در کنار کروز در حال فعالیت هستند و در نتیجه هیچ قطعه تولیدشدهای توسط این شرکت به صورت انحصاری و تکسورسی عرضه نمیشود.
همچنین در خصوص محدودیتهای داخلی و تحریمهای خارجی که پیش روی تولیدکنندگان وجود دارد، اعلام شد: هم تحریمهای خارجی و هم مشکلات داخلی برای ما محدودیت ایجاد کرده است. یعنی از منظر تحریمهای خارجی یافتن تامینکننده قطعه، جابهجایی پول و واردات قطعات دوکاربردی ایجاد مشکل میکند، کمااینکه دوستان با تمامی سختیها کار خود را از پیش میبرند.
اما مشکل اصلی این است که پس از فتح خاکریز تحریمهای خارجی، تازه به موانع داخلی برخورد میکنیم. تولیدکننده از لحظهای که تصمیم میگیرد قطعهای را وارد کنند، از مرحله ثبت سفارش تا تخصیص ارز گرفته تا بحث گمرک و بوروکراسیهای اداری با موانعی برخورد میکند که رساندن سریع جنس برای تولید را با مشکل مواجه میکند. به همین دلیل است که با وجود آسانتر شدن این موارد نسبت به اوایل تحریمها، همچنان انتظار بیشتری در خصوص حمایت از تولیدکننده در این زمینه وجود دارد.
مدیر مرکز تحقیقات کروز در این زمینه با ذکر مثالی عنوان کرد: تجارت همواره آسانتر از تولید است. به عنوان نمونه اگر بخواهید قطعهای مانند ECU را وارد کنید، این کار آسانتر از تولید آن در داخل است، زیرا وقتی بخواهید ECU بسازید، نیاز به ۳۰۰ قطعه وارداتی دارید که بالطبع واردات آن در شرایط کنونی کار چندان آسانی نخواهد بود.
خودروسازان ۴ هزار میلیارد تومان به کروز بدهکارند
در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار «جهان صنعت» مبنی بر اینکه بدهی خودروسازان تاکنون به شرکت کروز به چه میزان رسیده است؟ اعلام شد: قراردادهای ما بر اساس نرخ ارز با خودروسازان تعریف میشود.
در همین راستا، اکنون شرکت کروز در حدود چهار هزار میلیارد تومان از دو خودروساز بزرگ کشور طلبکار است که این رقم با در نظر گرفتن سایر موارد به پنج هزار میلیارد تومان نیز میرسد.
البته در اواخر سال گذشته اقداماتی برای پرداخت و خرید دین در این رابطه صورت گرفت اما طرح گام که در دستور کار بود کاربری لازم را ندارد، زیرا تامینکنندگان زیر بار دریافت یکسری اوراق بهادار نمیروند و در سیستم قطعهسازی نیز خیلیها نتوانستهاند گام را اجرایی کنند.
همچنین در ادامه خاطرنشان شد که شرکت کروز برای تولید خودروهای جدید سایپا مشارکت فعالی داشته اما در این زمینه با وجود اعلام آمادگی ایرانخودرو همکاری با کروز در زمینه تولید خودروهایی نظیر کروز را عملیاتی نکرده است.
شرکتهای خارجی حتی پاسخ ایمیل را هم نمیدهند
از سوی دیگر مدیرعامل این شرکت در خصوص تامین مواد اولیه و ترخیص آنها توضیح داد: برای تامین مواد اولیه یک قسمت آن به پیدا کردن سازنده و خرید آن بازمیگردد که با توجه به تحریمها مشکلات خاص خود را دارد. از سوی دیگر در داخل نیز تسویه حساب به موقع و موانع گمرکی از جمله موارد مهمی است که باید به آنها توجه داشت. به عنوان مثال در سال گذشته به کرات ثبت و سفارش داشتیم که بعد از مدت زمان طولانی انتظار وقتی نوبت به خرید ارز رسید، شاهد عدم منابع مالی لازم برای خرید آن بودیم. به همین دلیل است که معتقدم صرف پرداخت پول مشکلی را حل نمیکند، بلکه پرداخت به موقع و ترخیص کالا از گمرک است که اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل بخشی از مشکلات جزئی از کار بوده و بخشی دیگر به نگاه کلی مسوولان به این مشکلات بازمیگردد.
یعنی از زمان خرید قطعه تا زمان تحویل آن به تولیدکننده، هماهنگی لازم وجود ندارد و از این منظر است که تولیدکنندگان با مشکلات زیادی مواجه میشوند.
مدیرعامل کروز در ادامه یادآور شد: اکنون با شرکتهای خارجی که پیش از این همکاری کرده و در زمینه تکنولوژی تعامل داشتیم، به واسطه تحریمها این ارتباط قطع شده است؛ به طوری که امروز حتی پاسخ ایمیلها را نیز نمیدهند. این امر از یک جهت خوب است که توانستیم روی پای خود باستیم، اما از طرف دیگر قطع کامل ارتباط به این معنی نیست که قادر باشیم تمامی کارها را خودمان انجام دهیم.
باید مشکل نقدینگی بلاواسطه را رفع کرد
مدیرعامل کروز همچنین در پاسخ به سوال «جهان صنعت» مبنی بر اینکه اگر بخواهید یک پیشنهاد اصلی جهت رفع موانع تولید بدهید، این پیشنهاد چیست؟ گفت: البته با یک پیشنهاد نمیتوان این میزان از مشکلات را حل کرد. در ابتدا به نظر میرسد دوستانی که مدام به قطعهسازان گلایه میکنند، در یک بازه زمانی سه ماهه در کنار ما باشند تا تکتک مشکلات را از نزدیک مشاهده کرده و بعد قضاوت کنند. از سوی دیگر اگر واقعا بحث بهبود صنعت خودروسازی مطرح باشد، اکثر فعالان این بخش معتقدند باید مشکل کمبود نقدینگی بلاواسطه را حل کرد. نقدینگی که مستقیم و با بهره مناسب به خود قطعهسازان تزریق شود، که در این صورت بخش قابل ملاحظهای از مشکلات همکاران ما در این بخش حل خواهد شد.
مدیر عامل کروز همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص احتمال گشایشهای خارجی و تاثیر آن بر قطعهسازی توضیح داد: قبل از تحریمهای دور اول در اوایل دهه ۱۳۹۰، از واحد خرید پژو به ایران آمدند و قصد داشتند برای کل تولیداتشان از ایران قطعه خریداری کنند. این موضوع یکی از نقاط قوت ما در صادرات محسوب میشد. امروز هم اگر تحریمها برداشته شود، زمینههای فعالیت زیادی وجود دارد که با توجه به بالا رفتن نرخ ارز میتوان به صورت بسیار جدیتر به امر صادرات فکر کرد. کمااینکه این قبیل همکاریها در ارتقای کیفیت نیز بسیار موثر خواهد بود.
مدیرعامل کروز همچنین با بیان اینکه اگر تحریمها رفع شده و قرار به همکاری مجدد با فرانسویها باشد، مطمئنا نگرش ما با گذشته کاملا تفاوت خواهد داشت، در زمینه همکاری در تولیدخودروهای چینی تصریح کرد: در تولید قطعه بحث قیمت تمامشده بسیار مهم است. یعنی قطعه زمانی به مرحله تولید میرسد که خریدار مقایسه قیمت برایش جذابیت داشته باشد. این امر نیز ربط مستقیمی به میزان تیراژ دارد. بنابراین خودرویی که به میزان ۱۰ هزار دستگاه تولید میشود، مطمئنا واردات قطعات آن نسبت به سرمایهگذاری برای تولید قطعه بهصرفهتر خواهد بود.
نادر سخا در ادامه گفت: در شرکت کروز همزمان با تشدید شدن تحریمها، جذب نیروی انسانی زیاد بوده است، اما امروز در زمینه نیروی انسانی من یک خطر را احساس میکنم. این موضوع به کاهش نیروی انسانی ماهر بازمیگردد. اکنون وقتی فراخوان استخدام نیروی کارشناس میدهید، رزومههای زیاد و خوبی ارسال میشود، اما در بخش نیروی ماهر تعداد مراجعهکننده کم است. به همین دلیل خطر آن وجود دارد که جامعه از نیروی انسانی ماهر خالی شود؛ چرا که بدون نیروی ماهر، عملا تولیدی هم صورت نخواهد گرفت. به همین دلیل است که یکی از سیاستهای اصلی شرکت کروز جذب نیروی انسانی ماهر است.
تبعات زیانده بودن خودروسازان برای قطعهسازان
در بخش دیگری از این نشست علی یوسفی مدیر فروش و بازاریابی کروز در خصوص تبعاتی که زیانده بودن خودروسازان برای قطعهسازان در پی داشته، توضیح داد: در طول سالهای اخیر عملا آثار این زیاندهی به قطعهسازان منتقل شده است. زیرا افزایش مطالبات قطعهسازان خود بیانگر این موضوع است. یک زمان مطالبات ما ۴۵ روزه پرداخت میشد، اما رفته رفته به تعداد روزها افزوده شده و کمبود نقدینگی خودروسازان بارش روی قطعهسازان گذاشته شده است.
در این رابطه شرکت کروز سال گذشته تقریبا دو سوم مطالبات دریافتیاش به صورت خرید دین بود و از این رهگذر ۵۰۰ میلیارد تومان از سرمایه این شرکت در بانکها رسوب کرد. متاسفانه برای سایرین هم این مشکل وجود دارد و اگر قرار باشد در سال جاری نیز این اتفاق ادامه داشته باشد، همکاران مجبور به کاهش تولید و در نتیجه حذف شدن پیش خواهند رفت.
یوسفی همچنین در ادامه گفت: سال گذشته به خاطر مسائلی مانند کمبود مواد اولیه که به دلیل نبود نقدینگی و مشکلات گمرکی پیش آمد، متوسط راندمان تولید ما در شرکت
۶۷ درصد بوده است. یعنی عملا یک سوم ظرفیت خود را به خاطر این موانع از دست دادیم. حال آنکه اگر این مشکلات وجود نداشت میتوانستیم به جای تولید ۵۵ میلیون قطعه، ۷۰ میلیون قطعه تولید کنیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد