21 - 01 - 2018
از بازدید وزیر ارشاد تا اجراهای محیطی تئاتر شهر
تئاتر در سالهای گذشته پیشرفت قابل قبولی داشته است. عامل این اتفاق نیز اضافه شدن سالنهای خصوصی است. سالنهای خصوصی باعث شدند مخاطبان تئاتر انتخابهای بیشتری داشته باشند و سلیقههای مختلف بتوانند اجراهای مورد نظرشان را در بین نمایشهای روی صحنه انتخاب کنند. توجه مردم به تئاتر تاثیرش را در جشنواره تئاتر فجر نیز گذاشته و مخاطبان بیشتری نسبت به سالیان گذشته به این رویداد هنری توجه نشان دادهاند.
نخستین روز سیوششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با استقبال نسبتا خوب علاقهمندان به تئاتر، بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دبیرخانه فجر و توئیت آماریاش، اجراهای کمفروغ خیابانی و اعتراض یک کارگردان تئاتری همراه شد.
به گزارش ایسنا جشنواره تئاتر فجر با اجرای محیطی یک گروه فرانسوی در باغ کتاب تهران به طور رسمی آغاز شد و اگرچه تبلیغات و اطلاعرسانی قابل توجهی در این محوطه صورت نگرفته بود اما استقبال و همراهی مردم با این گروه فرانسوی در صبح اولین روز جشنواره خوب بود و در بعدازظهر که حضور کتابدوستان در باغ کتاب بیشتر هم میشود، همراهی بیشتری با گروه «منزل به منزل» انجام شد.
کارگردان این نمایش فرانسوی که شاید انتظار استقبال خوبی از سوی مردم نداشت، بیان کرد، «ششهزار جعبه با خودمان آوردیم ولی با این میزان همکاری و استقبال نمیدانم تا روز آخر جشنواره جعبه خواهیم داشت یا نه، به صورت کلی ساخت این سازهها پایانی ندارد و میتوان آن را بدون هیچ محدودیتی ادامه داد.»
این اجرای محیطی در باغ کتاب تهران در حالی با حضور خوب علاقهمندان مواجه شد که نمایشهای خیابانی محوطه تئاتر شهر به ویژه پس از ساعت ۱۸ چندان زیاد مورد استقبال قرار نگرفتند. اجرای این نمایشها که در ساعت اجرایشان بدون اطلاعرسانی، تغییر و جابهجایی صورت گرفت، در مواردی به گونهای بود که تماشاگران به زحمت صدای بازیگران را میشنیدند.
همچنین نمایش «دایره گچی قفقازی» نیز به کارگردانی محمودرضا رحیمی در اولین شب جشنواره به اجراهای عمومی خود پایان داد.
اما در کنار مجموعه نمایشها در لابی سالن اصلی تئاتر شهر جایگاه ویژهای برای برنامه رادیویی «صحنه ۳۶» که به صورت زنده از ساعت ۱۹ و از شبکه تهران پخش میشود درنظر گرفته شده که شروع این برنامه و همزمانیاش با حضور تماشاگران نمایش «دو دلقک و نصفی» در لابی، توجه مردم را به خود جلب کرد.
این برنامه که خودش کمحاشیه هم نبود در لحظاتی با برخورد نامناسب و قطع کردن پخش توسط یکی از اعضای گروه نمایش «دو دلقک و نصفی» و اعتراض به اینکه چه کسی اجازه حضور گروه رادیویی را در لابی داده است همراه شد. این مساله با حضور حراست و ادامه پخش برنامه خاتمه یافت.
در این برنامه رادیویی مهدی آشنا و امیر اسمی درباره بخش عکس، پوستر و هویت بصری صحبت کردند که با انتقاداتی همراه است. همچنین محمودرضا رحیمی در این برنامه از شیوه تهیه بلیت برای گروه نمایشی خود اعتراض و اعلام کرد که در جشنواره شرکت نخواهد کرد و برای تماشای نمایشها به هیچ سالنی نمیرود و حضورش در تئاتر شهر هم صرفا برای پایان نمایش «دایره گچی قفقازی» بوده است.
یکی دیگر از اتفاقات روز اول جشنواره، حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه معاون هنری و مدیر کل هنرهای نمایشی بود که در دبیرخانه حاضر شد و با مدیران جشنواره گفتوگو کرد.
سید عباس صالحی پس از آن توئیتی را منتشر و در آن اطلاعاتی آماری از برخی بخشهای جشنواره ارائه کرد و با همین آمار و این جمله «تئاتر، هنر زندگی و گفتوگوست، فرصت زندگی با تئاتر را از دست ندهیم» مردم را به تماشای تئاتر و حضور در جشنواره دعوت کرده است.
در کنار این نوع دعوتها و نیز پیامی که از سوی علی رفیعی برای جشنواره و مخاطبان آن منتشر شده است، در برخی نقاط شهر هم پوستر یا بنرهایی برای دعوت مردم به حضور در این رویداد نصب شده و با وجود اینکه فروش بلیتها در مجموعههایی همچون تئاتر شهر و ایرانشهر تقریبا به طور کامل بوده اما برای برخی تماشاخانههای خصوصی نیاز به تبلیغات بیشتری هست چون برخی از آنها با تماشاگران کمی جشنواره را آغاز کردند.
چاپ کاتالوگ جشنواره، قرارگیری غرفهای کوچک در محوطه تئاتر شهر برای یکی از شرکتهای تولیدکننده مواد خوراکی که به نظر میرسد به عنوان اسپانسر با جشنواره همراهی میکند، از دیگر نکات قابل اشاره روز نخست جشنواره تئاتر فجر هستند.
در بخش اجراهای به صحنه رفته هم نمایش «چند درجه سوءتفاهم در مقیاس اتللو» به نویسندگی محسن رهنما و کارگردانی حبیبالله دانش در خانه هنرمندان ایران به صحنه رفت و با استقابل هم روبهرو شد. این نمایش بازنویسی جدیدی از داستان اتللو شکسپیر است که به نوعی همان اتفاقات داستان اتللو شکسپیر برای بازیگر نقش اتللو و در زندگی شخصی افتاده و در این نمایش فرصتی پیدا کرده است و آن را برای مخاطب تعریف میکند.
همچنین نمایش «ماراساد» با مدت زمان طولانی ۱۳۰ دقیقه به کارگردانی ایمان اسکندری که در بخش مسابقه تئاتر ایران حضور دارد، در تالار حافظ به عنوان یکی از تولیدات تازه به صحنه رفت. در این نمایش پربازیگر با استفاده از جلوههای بصری و نیز استفاده متفاوت از مدیا، شاهد تجربهای چندبعدی هستیم. در حین اجرای این نمایش ۱۳۰ دقیقهای با وجود اینکه روشن کردن تلفن همراه در زمان اجرای نمایشها ممنوع است، تعدادی از تماشاچیان بعد از گذشت نیمی از نمایش، به سراغ گوشیهای خود رفتند.
در کنار این نمایشها و نیز آثار دیگری مثل «این یک پیپ نیست» محمد مساوات که با استقبال خوب مواجه شدند، «بلافیگورا» در حالی روی صحنه رفت که بسیاری از صندلیهای سالن در تماشاخانه تقریبا تازه افتتاح شده «شانو» خالی ماندند.
سروش طاهری، کارگردان «بلافیگورا» درباره اثر خود گفت: اجرای این نمایش تا روز یکشنبه (اول بهمن) ادامه دارد و در فرانسه نیز اجرا میشود.
این نمایش در بخش به اضافه فجر قرار دارد و متن آن اقتباسی از نمایشنامه اصلی نوشته یاسمینا رضاست. در این نمایش زندگی اجتماعی مردم فرانسه که درونمایهای از طنز هم دارد نشان داده میشود.
روز دوم
دیروز هم نمایش «منزل به منزل» در باغ کتاب دومین اجرای خود را پشت سر گذاشت و «ریموت تهران» محصول شرکت «ریمینی پروتکل» از کشور آلمان، به عنوان یک نمایش (پرفورمنسآرت) محیطی در مسیر پارک شفق به چهارراه ولیعصر ساعت ۱۰ صبح نخستین اجرای خود به روی صحنه رفت.. سالنهای دولتی در اختیار جشنواره تئاتر فجر با نمایشهای مختلفی میزبان مخاطبان است. نمایش «سندروم پای بیقرار» به کارگردانی عبدالله برجسته از مشهد ساعت ۱۸ در تالار چهارسوی مجموعه تئاترشهر اجرا شد. «تاریکی» به کارگردانی رامین اکبری ساعت ۱۶ در تالار سایه و «رولور» به کارگردانی پوریا کاکاوند ساعت ۱۶:۳۰ در تالار قشقایی این مجموعه تئاتری روی پرده رفت. «تنهایی پر هیاهو» تولید مشترک ایران و فرانسه به کارگردانی افشین غفاریان ساعت ۱۸ در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر و نمایش «اگه بمیری» به کارگردانی سمانه زندینژاد ساعت ۱۷ در سالن ناظرزاده کرمانی این تماشاخانه اجرا شدند. «مفیستو»ی مسعود دلخواه که روز گذشته نیز با استقبال مخاطبان جشنواره مواجه شد، امروز نیز رأس ساعت ۱۶ در تالار مولوی میزبان مخاطبان بود. «ماراساد» به کارگردانی ایمان اسکندری هم دومین اجرای خود را ساعت ۱۷ در تالار حافظ به انجام رساند.
رزیدنسی
پروژه رزیدنسی سیوششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، دیروز با سه گزارش اجرا پایان یافت. «رزیدنسی بینارشتهای» با موضوع بحران آب ساعت ۱۱ در تئاتر آفتاب اجرا شد. ادوارد سورس معمار و کارشناس آب از فرانسه، الیویر کلر کارگردان از سوییس، استوارت دنیسون دراماتورژ و کارشناس بینا فرهنگی از انگلیس، دیمین سروانتس کارگردان از مکزیک، لیدا بنکدار نمایشنامهنویس از ایران و بردیا دهقانی طراح صحنه از ایران گروه این رزیدنسی را تشکیل میدهند.
رزیدنسی «طراحی حرکت معاصر» با موضوع مرزهای نامرئی بین فضاهای عمومی و خصوصی ساعت ۱۵ در تئاتر آفتاب برگزار شد. دو گروه، اجرای این رزیدنسی را به عهده دارند؛ ساغر حسینیپور، یلدا پاکزاد، سحر مکتبی اجراگران از ایران، ماری اریکسون اجراگر از نروژ، امید سعیدی نوازنده نی انبان از ایران، گروه اول را شکل میدهند و اعضای گروه دوم میجوهانسن طراح حرکت از سوئد، گلنوش قهرمانی، نگین تبرا، مهان راد اجراگر از ایران هستند.
نمایشهای خارج از صحنه
نمایش محیطی «شهرهای نامرئی» تولید کمپانی ایتالیایی «پاتلچ» از دیروز تا دوم بهمن در باغ موزه قصر میزبان مخاطبان خواهد بود. این نمایش از سال ۱۹۹۱ در بسیاری از شهرهای جهان اجرا شده است.
«تندیسی برای شهر» مختار محمدی از مریوان، ساعت ۱۲:۳۰ در مترو میدان ولیعصر و ساعت ۱۶:۳۰ در محوطه تئاترشهر اجرا شد. «سلبریتیهای گمنام» از بوشهر به کارگردانی سپیده حجامی، از نمایشهای بخش کاربردی این دوره نیز دومین دو اجرا در محوطه تئاترشهر و محوطه خانه هنرمندان دارد. «یک سوءتفاهم کوچک» کاری از امیر رجب پور از رودسر، «سرنخ» محمدرضا دهقان، »آیینه زندگی» فاروق حسنپور از آثار برگزیده دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، در محوطههای منظورشده جشنواره اجرا میشوند. «نادیدنی یا هرطور شما دوست دارید» کاری از جعفر حجازی و «بعد از اتفاق» پویان باقرزاده در عمارت روبهرو اجرا میشوند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد