21 - 04 - 2020
ازقاچاق مکالمه تا ترافیک نامتعارف
صبا رضایی – به تازگی صادق عباسیشاهکوه، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از شناسایی شماره تلفنهایی که دارای ترافیک نامتعارف ارتباطی هستند خبر داد و گفت: این شمارهها به صورت هفتگی در شبکه زیرساخت شناسایی و پیگیری حقوقی میشوند.
به گفته وی اکنون از مسیر ارتباطات بینالملل اقدامات غیرقانونی در برقراری ترافیک رخ میدهند که از جمله آن میتوان به ایجاد ترافیک نامتعارف، ترمینیشن و قاچاق ترافیک اشاره کرد. این در حالی است که آبانماه امسال نیز کاربران زیادی در ایران با تماسهای تلفنی از شمارههای خارجی با پیششمارههایی همچون ۰۶۷۸، ۰۹۶۰ و… که متعلق به کشورهایی مانند وانواتو، مالدیو، ماداگاسکار و… بود، مواجه شدند که اغلب نیز به صورت Missed Call و انتظار تماس روی گوشی فرد دیده میشد. در واقع خبری که مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرده بیانگر آن است که این تخلفات از آبانماه تاکنون ادامه داشته و شرکت مخابرات و شرکت ارتباطات زیرساخت موفق نشدهاند تا از این تخلفات جلوگیری کنند. به گفته کارشناسان زیرساختهای مخابراتی، اینترنتی و ارتباطی کشور به شدت ضعیف بوده و از سوی دیگر مرکز ماهر نیز در حفظ امنیت سایبری کشور به خوبی عمل نکرده است.
شناسایی ترافیک نامتعارف مکالمات بینالملل
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از شناسایی شماره تلفنهایی که دارای ترافیک نامتعارف ارتباطی هستند خبر داد و گفت: این شمارهها به صورت هفتگی در شبکه زیرساخت شناسایی و پیگیری حقوقی میشوند.
صادق عباسیشاهکوه در گفتوگو با مهر با اشاره به اینکه مکالمات بینالملل کاربران برای خروج از کشور و ورود به کشور باید از شبکه ارتباطات زیرساخت عبور کند، اظهار کرد: از نظر قانون هرگونه ترافیک ارتباطات بینالملل باید از شبکه ارتباطات زیرساخت عبور کند و زمانی که این ارتباطات از شبکه زیرساخت عبور نکند، غیرقانونی محسوب میشود. درست مانند کالایی که باید از گمرک کشور وارد شود و در غیر این صورت قاچاق به شمار میرود.
وی با بیان اینکه هماکنون از مسیر ارتباطات بینالملل اقدامات غیرقانونی در برقراری ترافیک رخ میدهند که از جمله آن میتوان به ایجاد ترافیک نامتعارف، ترمینیشن و قاچاق ترافیک اشاره کرد، افزود: سامانه شرکت ارتباطات زیرساخت، شمارههایی که ترافیکهای نامتعارف ایجاد میکنند را شناسایی کرده و ما نسبت به قطع این شمارهها اقدام میکنیم.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، با تاکید بر اینکه شناسایی اینگونه شمارهها به طور متداول اتفاق میافتد و سریعا قابل شناسایی بوده و طولانیمدت نیست، ادامه داد: معمولا سامانه شرکت زیرساخت به صورت هفتگی شمارههایی که از آنها به طور نامتعارف ارتباط برقرار شده باشد را شناسایی و قطع میکند. در مواردی نیز که اینگونه ارتباطات در شبکه ما شناسایی نشوند، از سوی اپراتورها گزارش داده میشوند و ما نسبت به قطع آنها اقدام کرده و پیگیری حقوقی انجام میدهیم.
عباسیشاهکوه با بیان اینکه ترافیک نامتعارف با ترمینیشن و قاچاق مکالمه تفاوت دارد، گفت: ترافیک نامتعارف اغلب از سمت کشورهای آفریقایی و بعضا کشورهایی که خیلی معروف نبوده و رفت و آمد کمی از سمت ایران به این کشورها میشود، اتفاق میافتد. اما در بحث قاچاق مکالمه، متخلفان به جای اینکه ارتباطات دیگر کشورها را به طور مستقیم به مقصد ارسال کنند، آن را به ایران ارسال کرده و از طریق مراکز بینالملل ما به کشور مقصد ارسال میکنند تا از فرصت مکالمه ارزان ایران و یارانه پرداختی ایران به مکالمات، استفاده کنند.
وی با بیان اینکه اما ترافیک نامتعارف با دلایل دیگر و بر مبنای تجارتهای دیگری صورت میگیرد، افزود: تماسهای نامتعارف با هدف درآمدزایی عدهای از تولید ترافیک صورت میگیرد. در این روش، فرد یا افراد تماسگیرنده با استفاده از تماسگیرندههای خودکار از شمارههای ویژه با کاربران در داخل ایران تماس ناموفق برقرار میکنند که برقراری مجدد تماس با این شمارهها، هزینه نسبتا بالایی در بر خواهد داشت و هرچه طول مکالمه بیشتر شود، هزینه نیز افزایش مییابد. البته این هزینه، هزینهای اضافه بر هزینه تماس بینالمللی است.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت توضیح داد: تولید ترافیک نامتعارف
اصطلاحی است که در صنعت ارتباطات به کار میرود و عدهای از خلأهای موجود در شبکه ارتباطی استفاده کرده و درآمد کسب میکنند. اما باید بدانیم که درآمدزایی از تولید ترافیک مکالمه و جمعآوری ترافیک ارتباطی، منبع درآمد غیرقانونی محسوب میشود و به همین دلیل عدهای از زمانهایی مانند اربعین که نرخها تغییر میکند و کاربران ممکن است در انتظار تماسهای خارجی باشند، استفاده کرده و با بالابردن ترافیک ارتباطی، درآمدزایی میکنند.
وی ادامه داد: این درحالی است که موضوع ترمینیشن (برقراری ارتباطات غیرمجاز از خارج به داخل کشور) با افزایش نرخ ارز پررنگتر میشود و در این برهه از زمان، برای قاچاقچیان، قاچاق بهصرفهتر خواهد بود. اما با اینحال ما در شرکت ارتباطات زیرساخت هم روشهای مختلف برای کنترل داریم و جلوی بسیاری از این گونه اقدامات را میگیریم و تلاش این است که این موضوع به حداقل برسد.
آبان ماه امسال، کاربران زیادی در ایران با تماسهای تلفنی از شمارههای خارجی با پیششمارههایی همچون ۰۶۷۸، ۰۹۶۰ و. . . که متعلق به کشورهایی مانند وانواتو، مالدیو، ماداگاسکار و. . . بود، مواجه شدند که اغلب نیز به صورت Missed Call و انتظار تماس روی گوشی فرد دیده میشد.
در این روش کلاهبرداری، تماس گیرنده به سرعت تماس مدنظر را قطع کرده و منتظر تماس مجدد از سمت ایران میشد. از آنجایی که برخی کاربران پس از مشاهده شماره روی تلفن خود و تماس ناموفق، عادت به برقراری مجدد ارتباط با تماسگیرنده دارند، نسبت به برقراری مجدد تماس با این شماره تلاش کرده و در نهایت با هزینه سنگینی در صورتحساب خود مواجه شدند.
ضعف عملکرد شرکت مخابرات
یک کارشناس امنیت سایبری معتقد است دلیل بروز چنین اتفاقاتی سیستم ضعیف امنیتی کشور، زیرساختهای ضعیف مخابراتی و ضعف عملکرد شرکت مخابرات است.
علیرضا آل داوود در گفتوگو با «جهانصنعت» اظهار کرد: مشکلات مشابه آنچه اکنون مدیرعامل شرکت زیرساخت عنوان کرده است در گذشته نیز وجود داشته اما این امر که چنین اتفاقاتی به کدام دلیل همچنان تداوم یافته، جای پرسش دارد.
او افزود: مشکلات قاچاق مکالمه از چند ماه پیش تداوم داشته و هنوز هیچ مقام مسوولی موفق نشده از آن جلوگیری کند. در صورتی که این مساله مهم باید پیگیری شود. در واقع بروز چنین مشکلاتی و ادامهدار بودن آن ضعف ارتباطات را نشان میدهد که به دلیل وجود همین ضعف از بسترهای مخابراتی سوءاستفاده شده و قاچاق مکالمات رخ میدهد.
آل داوود با انتقاد بر عملکرد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: بهتر است آقای آذریجهرمی به جای توئیتنویسی مشکل زیرساختهای ارتباطی را رفع کند و روی آنها نظارت بیشتری داشته باشد.
او با اشاره به مشکلات زیرساختی مخابرات کشور گفت: زمانی که زیرساختهای مخابراتی ضعیف باشند به راحتی قابل نفوذ بوده و هکرها و افراد سودجو به راحتی میتوانند تولید ترافیک نامتعارف کرده و به قاچاق مکالمات بپردازند. در اثر چنین حملاتی به سیستم ارتباطی کشور مردم متضرر میشوند. مشابه این اقدامات و سوءاستفادهها نیز در سیستمهای ارزشافزوده رخ داد.
آلداوود با اشاره به ضعف امنیت سایبری کشور اظهار کرد: متاسفانه مرکز ماهر در حد و اندازه کشور ظاهر نشده و مرکز امداد رایانهای کشور وظیفه خود را به درستی انجام نداده است. به همین روی هرازچندگاهی یا قاچاق مکالمات رخ میدهد یا شاهد حملات سایبری هستیم.
او راهکار این مشکلات را تقویت مرکز ماهر کشور دانسته و بیان کرد: بهتر است وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وظیفه خود را در حوزه ارتقای امنیت سایبری به درستی انجام دهد تا کشور از حملات سایبری و قاچاق مکالمات در امان بماند و مردم نیز از این حوزه آسیب نبینند.
صبر کنیم تا صحت خبر مشخص شود
برخی از کارشناسان معتقدند دولتمردان در بسیاری از مواقع خبرهایی که عنوان میکنند را تکذیب کرده و به همین روی نیز باید صبر کنیم و ببینیم خبر بیان شده از سوی صادق عباسی شاهکوه، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت صحیح بوده یا قرار است به زودی تکذیب شود.
مهدی واعظینژاد، کارشناس امنیت سایبری در گفتوگو با «جهانصنعت» اظهار کرد: اپراتورها باید کنترل شوند و کاربران گوشیهای همراه نیز باید مراقب باشند تا تلفنهای ناشناس بینالمللی را پاسخ نداده و از سوی دیگر هنگام تماس با شمارههای داخلی باید مراقب باشند تا ۰۰۹۸ را شمارهگیری نکنند چراکه در این صورت مکالمه صورت گرفته جزو رومینگ بینالملل محسوب میشود.
او افزود: اگرچه مدیران دولتی امروز خبری را بیان کرده و فردا تکذیب میکنند اما عنوان شدن چنین خبرهایی از جانب مدیرعامل شرکت زیرساخت به خودی خود پرسشبرانگیز بوده و به دلیل تکذیبهای متوالی از سوی دولتمردان هنوز صحت و سقم آن مشخص نیست.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد