30 - 05 - 2020
اروپاییها بدعهدی کنند، مشکلات قبل از برجام به بنادر بازمیگردد
آمریکا در تعاملات حملونقل دریایی بین ایران و اروپا نقشی ندارد. اگر اروپاییها بدعهدی کنند، مشکلات قبل از برجام به بنادر بازمیگردد. معاون سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه اگر اروپاییها به مواضع سیاسیای که اعلام کردهاند، پایبند باشند. در بخش دریایی، حداقل عوارض خروج آمریکا از برجام را خواهیم داشت، گفت: آمریکا به تنهایی در تردد و تعاملات خطوط کشتیرانی دنیا با بنادر و خطوط کشتیرانی کشورمان نقشی ندارد. هادی حقشناس در گفتوگو با ایلنا، درباره شرایط پیش روی صنعت حملونقل دریایی پس از خروج آمریکا از برجام، اظهار داشت: اگر اروپاییها به مواضع سیاسیای که اعلام کردهاند، پایبند باشند، در بخش دریایی حداقل عوارض خروج آمریکا از برجام را خواهیم داشت. اما اگر آنها هم رفتاری مشابه آمریکا داشته باشند، چالشهایی در حوزه حملونقل دریایی خواهیم داشت. معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به چالشهایی که در صورت بدعهدی اروپاییها پیش روی حملونقل دریایی خواهیم داشت، گفت: یکی از موضوعاتی که پس از برجام در حوزه حملونقل دریایی رفع شد، مشکل بیمه خطوط کشتیرانی بود همچنین مشکلات موجود در حوزه موسسات ردهبندی هم حل شد و امکان کلاسبندی کشتیها به وجود آمد. عضو هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به نقش آمریکا در تعاملات خطوط کشتیرانی دنیا با ایران اظهار داشت: آمریکا به تنهایی در تردد و تعاملات خطوط کشتیرانی دنیا با بنادر و خطوط کشتیرانی کشورمان نقشی نداشته و ندارد. تنها زمانی نقش آمریکا در این همکاریها و تعاملات پررنگ شد که قطعنامه شورای امنیت قطع شد. وی تاکید کرد: تفاوت شرایط پیش از برجام و پس از برجام در این است که ممنویت ورود و تردد کشتیها به بنادر ایران و ممنوعیت تردد کشتیهای ایرانی در برخی از بنادر، مصوبه شورای امنیت سازمان ملل بود و اگر کشوری اجرای این مصوبه را رعایت نمیکرد، مجرم شناخته میشد و باید جریمه پرداخت میکرد. اما این تحریمهای جدید مصوبه دولت آمریکاست و اگر کشوری تابع آن نباشد، مجرم نیست معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره ادامه حضور شرکتهای اروپایی در قراردادها و تفاهمنامههای پس از برجام در صنعت دریایی گفت: در نهایت این دولتهای اروپایی هستند که در این باره تصمیم میگیرند و اگر اراده سیاسی در کشورهای اروپایی برای ماندن در برجام وجود داشته باشد، حتما شرکتهای اروپایی هم تابع آن خواهند بود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد