23 - 12 - 2019
ارتقای معیشت فرهنگیان با تشکیل تیم اقتصادی
سرپرست وزارت آموزشوپرورش اظهار کرد: قانون خاص مدیریت آموزشوپرورش تدوین خواهد شد که این قانون به ارتقای استانداردهای آموزشی کمک خواهد کرد. مدلهای تربیتی باید با نگاه اصلاحی مدیریت شود. وی با بیان اینکه ۶۰ درصد راهکارهای سند تحول بنیادین راهکارهای تاسیسی و ۳۰ درصد آن راهکارهای تربیتی و تقویتی است، اضافه کرد: نظام تعلیم و تربیت یک فرا وزارتخانه است و به قوانین خاص برای اداره خودش نیاز دارد.به گزارش ایلنا جواد حسینی با بیان اینکه آموزشوپرورش از بوروکراسی اداری رنج میبرد، خاطرنشان کرد: بیش از ۹۸ درصد بودجه آموزشوپرورش صرف حقوق و مزایا میشود. سرمایهگذاری در آموزشوپرورش پایدارترین نوع سرمایهگذاری است و آموزشوپرورش با قوانین عامی که سایر وزارتخانهها اداره میشوند، مدیریت میشود که بسیاری از فرصتهای خلق ثروت را از ما میگیرد لذا نظام تعلیم و تربیت به قوانین خاص خود برای اداره کردن نیاز دارد.وی با بیان اینکه نظام آموزش عالی با یک نظام خاص مدیریت میشود، ادامه داد: قانون خاص مدیریت آموزشوپرورش تدوین خواهد شد که این قانون به ارتقای استانداردهای آموزشی کمک خواهد کرد. صندوق ذخیره فرهنگیان ساختاری برای ارتقای سطح معیشت فرهنگیان است. این صندوق در ۱۵۰ شرکت و صندوق سهم دارد.وی با اشاره به اینکه میانگین دریافتی فرهنگیان در زمان بازنشستگی از صندوق ذخیره فرهنگیان ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است، اظهار کرد: ۶۲۰ میلیارد تومان سود بین فرهنگیان توزیع شده و این سود در چند سال آینده به پنج هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. در این صندوق نمیخواهیم مانند نظام بانکی عمل کنیم لذا صندوق ذخیره هرگاه شرکتی را خرید آن شرکت ارزش افزوده ایجاد میکند و این سود برای تمام فرهنگیان باید محاسبه شود. ظرفیتهای بالقوه آموزشوپرورش باید بالفعل شود، همچنین بودجه ۱۵ هزار میلیارد تومانی آموزشوپرورش در سال ۹۲ به ۵۰ هزار میلیارد تومان در سالجاری افزایش پیدا کرده است.حسینی با اشاره به اینکه بیش از ۹۸ درصد بودجه آموزشوپرورش به حقوق و مزایا اختصاص مییابد، ادامه داد: با ظرفیتسازی قوانین موجود و تشکیل تیم اقتصادی به ارتقای معیشت فرهنگیان کمک خواهیم کرد.وی با اشاره به اینکه یکی از مواردی که نظام تعلیم و تربیت را رنج میدهد، حجم زیاد برنامه درسی است، گفت: ۱۲۹۰۰ ساعت برنامه درسی از سال اول دبستان تا پایان دوره متوسطه داریم که نتیجه آن حافظهگرایی و غیرمهارتی شدن دانشآموزان است، در حالی که در دنیا هشت هزار ساعت آموزش داریم. مشکل جدی نظام تعلیم و تربیت وجود یک ساختار عمودی و بوروکراسی است. آموزشوپرورش از ستاد تا صف لایههای متعددی دارد لذا باید فاصله صف و ستاد را کاهش دهیم و قدرت اختیار را به صورت قانونی به مدارس واگذار کنیم و این طرح با رویکرد قدرتدهی به مدارس تصویب خواهد شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد