24 - 07 - 2023
اخذ مالیات پنهان از اصناف
ماجرای اخذ کارمزد از تراکنش کارتخوانهای صنفی این روزها موجبات نارضایتی و گلایهمندی اصناف را در پی داشته است، چراکه در شرایط کنونی که اصناف کشور با فشار اقتصادی و کاهش درآمد دستوپنجه نرم میکنند و در کنار آن، ناگزیر به پرداخت انواع هزینههای قانونی از جمله مالیات، عوارض شهرداری، تامین اجتماعی و… هستند، اخذ چنین کارمزدهایی، فشار مضاعفی را به جامعه صنفی وارد میکند.
از طرفی دریافت کارمزد در مدت زمان طولانی رقم بالایی میشود که تحمیل این مبالغ به واحدهای صنفی خرد در سراسر کشور بیانصافی است. در این راستا رییس اتاق اصناف ایران از چهار اشکال اساسی بر بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر دریافت کارمزد از تراکنش کارتخوانهای صنفی خبر داد و ضمن مخالفت با این بخشنامه، راهکار رفع گلایهمندی اصناف از این بخشنامه را در تاسیس بانک اصناف دانست.
میزان کارمزد خدمات بانکی ریالی و الکترونیک در پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ توسط هیات عامل بانک مرکزی تعدیل و برخی موارد نیز مشمول تعیین و تعریف کارمزد جدید شد. به این ترتیب (به موجب ردیف ۲۸ جدول پیوست شماره ۲ بخشنامه فوقالذکر) از چهارم تیر ماه ۱۴۰۲ از دارنده دستگاه کارتخوان (واحد صنفی) به ازای هر تراکنش تا سقف ۶ میلیون ریال از دستگاه کارتخوان در هنگام خرید، مبلغ ۱۲۰۰ ریال اخذ میشود و این مقدار برای تراکنشهای بالای ۶ میلیون ریال، دودههزارم (۰۰۰۲/۰) مبلغ تراکنش است، اما به باور رییس اتاق اصناف ایران، وضع این مصوبه دارای چند اشکال اساسی است که مبنای آن را زیر سوال میبرد. حسین طاهرمحمدی چهار اشکال برای این بخشنامه برشمرد و گفت: نخستین اشکال آن است که مطابق مواد (۲) و (۳) قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار مصوب ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۰، دستگاههای اجرایی مکلفند هنگام تدوین یا اصلاح مقررات، بخشنامهها و رویههای اجرایی، نظر تشکلهای اقتصادی ذیربط را استعلام کنند. حال آنکه بانک مرکزی برای اخذ کارمزد به طور یکجانبه و بدون اخذ نظر از اتاق اصناف ایران تصمیم گرفته و چنین اقدامی، آشکارا خلاف نص و روح قانون فوق است.
اخذ مالیات پنهان از اصناف
طاهرمحمدی افزود: اشکال دوم به اخذ مالیاتِ پنهان از اصناف برمیگردد. توضیح آنکه، شاید در نگاه اول مبالغ کارمزد تراکنشهای کارتخوان، فاقد اهمیت به نظر آید، اما مجموع مبلغی که در طول یکسال از برخی واحدهای صنفی با توجه به نوع کسبوکار آنها دریافت میشود، قابل توجه است و چنین مبالغی به اغلب خردهفروشیها که بخش عمدهای از واحدهای صنفی سراسر کشور را در بر میگیرد، تحمیل میشود.به گفته طاهرمحمدی، کافی است به این نکته توجه کنیم، در وضعیت فعلی که اصناف کشور با فشار اقتصادی و کاهش درآمد دستوپنجه نرم میکنند و در کنار آن، ناگزیر به پرداخت انواع هزینههای قانونی از جمله مالیات، عوارض شهرداری، تامین اجتماعی و… هستند، اخذ چنین کارمزدهایی، چه فشار مضاعفی را به جامعه صنفی وارد میکند.
فرمول تعدادمحور به جای مبلغمحور
حسین طاهرمحمدی ادامه داد: اشکال سوم آن است که فرمول مصوبه فوق غیرعادلانه است، چرا که عمده فشار بر دوش آن دسته از واحدهای صنفی قرار خواهد گرفت که تعداد فروشهای آنها زیاد ولی مبالغ فروشهایشان اندک است.
خدمات یکطرفه واحدهای صنفی به بانکها
طاهرمحمدی تصریح کرد: اشکال چهارم آن است که بانکها و شرکتهای PSP در مقابل هیچگونه خدمت یا امتیازی به واحدهای صنفی ارائه نمیدهند. واحدهای صنفی اما دو آورده مهم برای بانکها دارند: اولا حتی پیش از وضع کارمزد بر تراکنشهای کارتخوان، شرکتهای پشتیبان به دلیل استفاده از پولهای راکدِ کارتخوانها (حتی به مدت چند ساعت) سودهای سرشاری کسب میکردند؛ به همین دلیل بود که در صورتی که یک واحد صنفی تراکنشهای چندانی از طریق کارتخوان خود انجام نمیداد، شرکت تامینکننده اقدام به جمعآوری دستگاه کارتخوان میکرد.
وی افزود: ثانیا با مصوبه بانک مرکزی و اخذ کارمزد از تراکنش کارتخوان، شرکتهای PSP اکنون علاوه بر استفاده از رکود پول، از محل کارمزد نیز سود فراوانی میبرند. در مقابل، اما باید پرسید که بانکها و شرکتهای PSP چه امتیازات و آوردهای به واحدهای صنفی و کسبوکارها ارائه میکنند؟!
دو پیامد منفی و راهکارهای کاهش گلایهمندی اصناف
طاهرمحمدی در ادامه به پیامدهای ناشی از این تصمیم اشاره کرد و گفت: اخذ کارمزد از تراکنشهای کارتخوان و پرداخت آن به شرکتهای تامینکننده، دو نتیجه احتمالی را در پی خواهد داشت: در حالت اول، این امکان وجود دارد که اصناف مبالغ فوق را به قیمت کالا یا خدمات اضافه کنند که نهایتا چنین وجوهی بر دوش آحاد جامعه قرار خواهد گرفت. وی اضافه کرد: در حالت دوم، اصنافی که اقدام به افزایش قیمت نکنند، ناگزیرند از جیب خود مبالغ کارمزد را پرداخت کنند که این رقم به طور مثال (البته با در نظر گرفتن نوع کسبوکار) برای یک واحد صنفی که روزانه ۱۰۰ تراکنش کمتر از ۶ میلیون ریال انجام میدهد، سالانه حدود ۵ میلیون تومان خواهد بود. مثال بالا نشان میدهد متضرر اخذ کارمزد جامعه صنفی و برنده اصلی آن، شرکتهای تامینکننده دستگاههای کارتخوان هستند. بهعلاوه، با توجه به اینکه حجم انبوهی از این مبالغ نزد بانکها همیشه به صورت ثابت باقی میماند، سود قابلتوجهی عاید شبکه بانکی میشود. با لحاظ این توضیحات طاهرمحمدی به پرسشی مبنی بر راهکار حل مشکل و کاهش گلایهمندی اصناف اینچنین پاسخ داد: اگر قرار باشد کارمزد تراکنشهای کارتخوان توسط جامعه صنفی به حساب شرکتهای PSP و بانکها پرداخت شود، چرا منافع چنین کارمزدهایی به اصناف برنگردد؟ از این جهت است که اتاق اصناف ایران معتقد به تشکیل بانک اصناف بوده و از محل منابعی که اصناف تامینکننده آن هستند، اقدام به رفع نیازهای مالی و اقتصادی جامعه صنفی میکند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد