16 - 04 - 2024
اختلالهای گاه و بیگاه؛ دردسر جدید کاربران
«جهانصنعت»- رشد پیامرسانهای داخلی در ۲ سال گذشته سبب افزایش استقبال کاربران از آنها شده است اما این روزها اختلالهایی که هر چند وقت یک بار رخ میدهد، هشداری برای متولیان پیامرسانها بوده و ممکن است نتیجه معکوسی از جمله از دست دادن مخاطب را به همراه داشته باشد. پیامرسانهای داخلی ظرفیتهایی هستند که برای برطرف کردن نیازهای مردم، اطلاعرسانی، تبادل اطلاعات و موارد دیگر ایجاد شدهاند. در این راستا پیامرسانهای داخلی چند سالی است که در کشور فعالیت خود را آغاز کردهاند و با حمایتهای انجام شده از سوی دولت فعالیت میکنند اما بیشترین استفاده از آنها زمانی اتفاق افتاد که پیامرسانهای خارجی طی سالهای گذشته فیلتر شدند و شرایط رخ داده فرصتی مناسب برای فعالیت پیامرسانهای داخلی ایجاد کرد. در کنار شرایط رخ داده، حمایت دولتها از جمله دولت سیزدهم سبب توسعه و رشد سکوهای داخلی و به دنبال آن افزایش کاربران شده اما نکته قابل توجه این است که کاربران، پیامرسان باکیفیت میخواهند و در صورتی که سکوهای بومی از کیفیت لازم برخوردار نباشند، مردم به سراغ پیامرسانهای بومی نمیروند بنابراین این حق کاربران است که به پیامرسانهای خوب و باکیفیت متصل شوند و از خدمات آن استفاده کنند. با وجود همه تلاشها برای خدماترسانی هرچه بهتر پیامرسانهای داخلی، وقوع اختلالهای گاهوبیگاه میتواند موفقیتهای به دست آمده را کمرنگ کند. به طور مثال با شروع سال جدید یک پیامرسان داخلی به فاصله دو هفته دچار اختلال شد و امکان ارسال و دریافت پیام در آن وجود نداشت.
اولین اختلال در روزهای پایانی تعطیلات عید نوروز رخ داد که با گذشت ساعاتی اختلال رخ داده برطرف شد و روابط عمومی توضیح داد که به دلیل اشکال فنی در تجهیزات سختافزاری شبکه، ارتباطات کاربران با اختلال و قطعی مواجه شد. در شرایطی که انتظار میرفت کاربران چنین اتفاقی را تجربه نکنند، بار دیگر اوایل هفته جاری پیامرسان ایتا دچار اختلال شد و برای ساعتی دسترسی کاربرانش به این پیامرسان با مشکل مواجه شد و این بار با واکنش مسوولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مواجه شد. به طور مثال محمد خوانساری رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران ساعاتی پس از برطرف شدن اختلال گفت که به دلیل انجام یک اصلاح فنی توسط تیم ایتا، این پیامرسان برای دقایقی خارج از دسترس شد که این شکل کار به هیچوجه قابل قبول نیست. او تاکید کرد وزارت ارتباطات تمامقد حامی سکوهای داخلی است اما آنها نیز متعهدند که این پشتیبانی دولت و اعتماد کاربران را با تقویت تیم فنی و پایداری سرویس و ایجاد خدمات جدید پاسخ دهند.
محمداحسان خرامید مشاور وزیر و رییس سازمان مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اختلال رخ داده را غیرقابل قبول دانست و گفت: اینکه در اوج ساعت کاری دست به تغییری بزنند که میتوانند نصف شب هم انجام بدهند، قابل قبول نیست. به گفته وی تا الان چندین ماه است که قرار بوده این پیامرسان به زیرساخت ابری متصل شود که پایداری آن بیشتر است اما دائم به تعویق میاندازند که این اقدام هم قابل قبول نیست. بروز اختلال موضوعی است که فقط محدود به پیامرسانهای داخلی نمیشود، در واقع مسائلی که گاهی در حوزههای فنی پیش میآید، تنها منحصر به ایران نیست بلکه در پیامرسانهای بزرگتری که در دنیا وجود دارند هم ممکن است اختلالهای فنی مانند قطع سرویس رخ دهد. به طور مثال اواخر سال ۱۴۰۲ دسترسی هزاران کاربر به فیسبوک و اینستاگرام، دچار اختلال شد. حدود ۵۰هزار گزارش قطعی مربوط به اینستاگرام و ۱۰هزار مورد دیگر برای فیسبوک مسنجر ثبت شده بود، اما شمار گزارشها در عرض یک ساعت پس از شروع، کاهش یافته بود. برخی از کاربران مشاهده کردند از حسابهای فیسبوک خود خارج شدهاند؛ دیگران اعلانهایی در اینستاگرام دریافت کردند که «مشکلی پیش آمده است» و فیدهای آنها لود نمیشود.
پیامرسان واتساپ هم چندی پیش دچار اختلال گستردهای شده بود که پس از چند ساعت دسترسی به آن برای هزاران کاربر میسر شد و به وضعیت عادی برگشت. با این حال، کارشناسان بر این عقیدهاند در شرایطی که سکوهای داخلی بیش از پیش برای توسعه و ارتقای خود تلاش میکنند و اقبال کاربران نسبت به پیامرسانهای داخلی بیش از پیش شده است، وقوع اختلال حتی اگر کوتاهمدت هم باشد میتواند نتیجه معکوسی به وجود آورد و استفاده مردم از پیامرسانهای داخلی کم و به موازات استقبال از پیامرسانهای خارجی بیشتر شود، بنابراین انتظار میرود توجه بیشتری نسبت به زیرساختهای پیامرسانها شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد