اختلاف ۵۹ فروندی در آمار ناوگان هوایی کشور

گروه مسکن
کدخبر: 591769
اختلاف چشمگیر در آمارهای اعلام‌شده از تعداد هواپیماهای فعال کشور، ابهاماتی جدی درباره وضعیت واقعی ناوگان هوایی ایران ایجاد کرده است، به‌طوری‌که مقامات مختلف اعداد متفاوتی از 150 تا 236 فروند را اعلام کرده‌اند.
اختلاف ۵۹ فروندی در آمار ناوگان هوایی کشور

جهان صنعت – در حالی اوایل ماه جاری مقام مسوول سازمان هواپیمایی تعداد ناوگان هوایی مسافری فعال را ۲۰۹فروند اعلام کرده بود که به گفته سرپرست سازمان هواپیمایی ناوگان فعال کشور ۱۵۰فروند است. اعلام آمارهای متفاوت از تعداد هواپیماهای فعال کشور طی کمتر از یک ماه پرسش‌هایی جدی درباره وضعیت واقعی ناوگان هوایی ایران ایجاد کرده است؛ پرسش‌هایی که تاکنون پاسخ روشنی از سوی متولیان امر دریافت نکرده‌اند.

اول آذرماه امسال مجید اخلاقی، معاون سابق استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: تعداد هواپیماهای مسافری فعال کشور به ۲۰۹ فروند رسیده است؛ رقمی که به گفته وی نسبت به ابتدای فعالیت دولت چهاردهم رشد ۱۸‌درصدی داشته و حاصل افزایش تعداد هواپیماها از ۱۷۷فروند به ۲۰۹فروند با ورود ۳۲فروند هواپیمای جدید بوده است. او همچنین اعلام کرده بود که طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال‌جاری تعداد هواپیماهای افزوده‌ شده به ناوگان به ۴۰ فروند و تعداد هواپیماهای فعال به حدود ۲۲۰ فروند خواهد رسید اما تنها ۲۳روز بعد سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری آماری کاملا متفاوت ارائه داد. ابوذر شیرودی ۲۴آذرماه در جمع رسانه‌ها اعلام کرد که در حال حاضر حدود ۱۵۰فروند هواپیما در ناوگان عملیاتی کشور فعال هستند؛ آماری که فاصله‌ای معنادار با عدد اعلام‌ شده در ابتدای ماه دارد.

حال سوال اساسی این است که چگونه در فاصله کمتر از یک ماه تعداد هواپیماهای فعال کشور حدود ۵۹فروند کاهش یافته است؟ آیا تعریف «هواپیمای فعال» در این دو اظهارنظر متفاوت بوده یا بخش قابل‌توجهی از ناوگان در این مدت از چرخه عملیاتی خارج شده است؟ ابهام زمانی بیشتر می‌شود که جدیدترین گزارش وزارت راه‌وشهرسازی نشان می‌دهد طی هشت ماه امسال شرکت‌های هواپیمایی داخلی در مجموع ۲۳۶فروند هواپیمای فعال در ناوگان خود داشته‌اند؛ رقمی که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ فروند افزایش یافته است. در این شرایط این پرسش مطرح است که عدد واقعی هواپیماهای فعال کشور کدام است: ۱۵۰فروند، ۲۰۹فروند یا ۲۳۶فروند؟ سهم هواپیماهای زمینگیر، در حال تعمیر یا خارج از سرویس در این آمارها چگونه محاسبه شده است؟

انتظار می‌رود سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه‌وشهرسازی با ارائه یک تعریف شفاف و واحد از «هواپیمای فعال» به این تناقض آماری پاسخ داده و تصویر روشنی از وضعیت ناوگان هوایی کشور در اختیار افکار عمومی قرار دهند.

منبع: تسنیم

وب گردی