22 - 04 - 2021
احتمال بحران دوباره در حملونقل کشور
پس از آنکه کمبود تایر سنگین در سال ۱۳۹۷ باعث اختلال در شبکه حملونقل باری و مسافری کشور شد و احتمال وقوع یک بحران ملی وجود داشت، وزارت صمت با همکاری سازمان راهداری پس از بررسی ابعاد مختلف موضوع از نحوه تایید ثبتسفارشها تا نظام توزیع معیوب، در نهایت یک نظام توزیع سیستمی برقرار کرد. با آغاز این شیوه توزیع، رصد کلیه تایرهای سنگین وارداتی و تولیدی از مبدا گمرک و کارخانه تا رسیدن به دست مصرفکننده بر اساس استحقاق ناوگان (با توجه به پیمایش) محقق شده و وزارت صمت از ابتدای سال ۱۳۹۸ موفق به مهار بحران کمبود و گرانی تایر سنگین شد.
با توجه به اینکه در نیمه اول سال ۱۳۹۹ قیمت بازار آزاد تایر سواری به دو برابر قیمت مصوب رسیده بود، تصمیم گرفته شد که طرح توزیع سیستمی تایر سنگین به تایرهای سواری نیز تعمیم یابد. بنابراین در نیمه دوم سال گذشته با ثبت بیش از ۰۰۰/۶۰۰/۲ سند خردهفروشی تایر در سامانه جامع تجارت، نزول قیمتها به زیر قیمت مصوب آغاز شده و بار دیگر بازار تایر با آرامش نسبی همراه شد.
وزارت صمت از تصمیم درست خود عقبنشینی نکند
به گزارش تسنیم، وحید خراسانی کارشناس صنعت لاستیک گفت: اخیرا وزارت صمت طی نامه شماره ۳۶۴۵۸/۶۰ برخلاف ضوابط اجرایی تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تصمیم گرفته است که بخشی از تایرهای سنگین را از شبکه توزیع سیستمی خارج کند. به نظر میرسد که با توجه به تجربههای پیشین باعث عدم اطمینان به دادههای سامانه توزیع تایر و متعاقب آن موجب بر هم خوردن آرامش نسبی موجود در بازار این کالای اساسی و استراتژیک خواهد شد. خراسانی با بیان اینکه حل مشکل رسوب تایر راهکارهای سیستمی دارد، گفت: در این زمینه به عنوان مثال میتوان میزان سهمیه رانندگان را افزایش داد؛ اما اتخاذ تصمیم غیرکارشناسی و خلاف قانون توزیع خارج از سامانه باعث برهمخوردن رویه سیستمی موجود و بازگشت به دوران ابلاغهای کاغذی و امضاهای طلایی میشود.
کاهش شفافیت بازار تایر در صورت توزیع غیرسیستمی این کالا
این کارشناس صنعت تایر ادامه داد: متاسفانه در بخش دیگری از نامه قائم مقام وزیر صمت در حوزه بازرگانی، الزام صدور کد رزرو و درج قیمت در سامانه برای خرید تایرهای سنگین برداشته شده که این اقدام که برخلاف مصوبات کمیته پایش حملونقل کشور مبنی بر توزیع تایر بر مبنای پیمایش ناوگان است.
به گفته خراسانی این مساله باعث عدم ثبت اسناد در آخرین و مهمترین حلقه زنجیره تامین و توزیع تایر یعنی فروش به مصرفکننده خواهد شد و عملا ثبت سیستمی اسناد در دیگر حلقههای زنجیره را بیارزش خواهد کرد.وی با انتقاد از اعمال معافیت برای خردهفروشان از ثبت قیمت فروش به مصرفکننده در سامانه توزیع تایر افزود: در صورتی که قیمت فروش به مصرفکننده در سامانه توزیع سیستمی تایر درج نشود دادههای سامانه کمکی به بازرسان جهت رصد بازار نخواهد کرد و به عبارت دیگر شفافیت بازار به طور کلی مخدوش میشود.
این کارشناس صنعت لاستیک در پایان اظهار کرد: پس از اقدام صحیح وزارت صمت در سیستمی کردن توزیع تایر سنگین در دو سال گذشته، این اقدام جدید نوعی عقبگرد در جهت نابودی زیرساخت ایجاد شده جهت شفافیت و رصد بازار تایر بوده و مشکلات عدیدهای را برای دولت بعد در حوزه عرضه تایر سنگین و سواری ایجاد خواهد کرد.
چرا توزیع سیستمی تایر سنگین ضروری است؟
به گزارش تسنیم، بنا بر دادههای سامانه جامع تجارت، از ابتدای توزیع سیستمی تایر سنگین، بالغ بر ۷۵ هزار میلیارد ریال یارانه به دست مصرفکنندگان رسیده و در نتیجه از حیف و میل ارز ترجیحی اختصاص یافته برای واردات و تولید تایر سنگین جلوگیری شده است.
گفتنی است که در سال ۱۳۹۷ با وجود آنکه واردات تایر سنگین و مواد اولیه لازم برای تولید داخلی این محصول، با استفاده از ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی انجام میگرفت، اما به علت عدم وجود شفافیت در توزیع تایر سنگین و ورود دلالان به این بازار، نارضایتی گستردهای در میان رانندگان ایجاد شد.
از همین رو، به منظور ساماندهی توزیع تایر سنگین در کشور، وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت، راهوشهرسازی و وزارت کشور، «طرح توزیع سیستمی تایرسنگین» را اجرایی کردند. بر اساس اظهارات بسیاری از فعالان بازار تایر، اجرای این طرح به مرور توانست با جلوگیری از توزیع نامناسب این کالای اساسی و همچنین مقابله با قاچاق صادراتی تایر سنگین، بازار این کالا را شفافیت بخشد و قدرت نهادهای نظارتی را برای کشف گرانفروشیها و احتکار کالا افزایش دهد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد