اجرای سازوکار تازه‌ برای شناسایی دستمزد واقعی شاغلان

گروه صنعت
کدخبر: 540340
مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تامین اجتماعی از اجرای سازوکار جدید برای شناسایی دستمزد واقعی شاغلان به منظور مقابله با فرار بیمه‌ای و حفاظت از حقوق بیمه‌شدگان خبر داد.
اجرای سازوکار تازه‌ برای شناسایی دستمزد واقعی شاغلان

جهان صنعت– مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تامین اجتماعی به دنبال اجرای قانون برنامه هفتم توسعه و در راستای مقابله با فرار بیمه‌ای و جلوگیری از تضییع حقوق بیمه‌شدگان، از اجرای سازوکار تازه‌ برای شناسایی دستمزد واقعی شاغلان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، ابراهیم کشاورز در گفت‌وگویی،‌ با اشاره به مصوبه هیات وزیران به دنبال ماده(۴) قانون برنامه هفتم توسعه و اصل ۱۳۸ قانون اساسی،‌ اظهار کرد: باتوجه به اینکه هرچه هزینه‌ها برای یک شرکت بیشتر باشد،‌ آن شرکت،‌ مالیات کمتری می‌پردازد اما در بعضی موارد فرار بیمه‌ای اتفاق می‌افتد؛ به گونه‌ای که نیرویی در یک کارگاه، ماهانه ۳۰‌میلیون تومان حقوق می‌گیرد و این حقوق هر ماهه به عنوان هزینه به اداره دارایی اعلام می‌شود اما وقتی نوبت به ارسال لیست بیمه می‌رسد، حقوق نیروی کارگر را بر حسب حداقل دستمزد مصوب سالانه، پرداخت می‌شود، به این ترتیب، بیمه کمتری پرداخت و این موضوع در آینده به ضرر نیروی کار است زیرا زمان بازنشستگی مستمری‌ براساس همین دستمزد حداقلی محاسبه می‌شود.

به گفته کشاورز، طبق برآوردهای ما در سال گذشته، میانگین فرار بیمه‌ای در کشور حدود ۳۰‌درصد بوده است؛ یعنی دستمزدی که کارفرمایان به ما اعلام کرده‌اند، به طور میانگین ۳۰‌درصد کمتر از دستمزد واقعی پرداختی به کارکنان بوده است.

وی افزود: در همین راستا،‌ براساس ماده(۷) آیین‌نامه اجرایی بند (ت) ماده (۴) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت، مصوب(۱۷) خرداد ۱۴۰۴، آیین‌نامه‌ای به تصویب رسید که به دنبال آن، باتوجه به لیست تلفیقی مالیات حقوق و حق بیمه پرسنل کارفرما، در صورت مغایرت مزد و حقوق واقعی کارکنان با مبلغ اعلامی کارفرما در لیست حق‌بیمه، سازمان تامین اجتماعی مکلف به محاسبه و وصول حق بیمه مابه‌التفاوت آن است. به عبارتی،‌ با اجرای آیین‌نامه اجرایی برنامه هفتم توسعه، یک لینک مشترک با اداره دارایی راه‌اندازی و این لینک به ما امکان می‌دهد به دستمزد واقعی افراد که در اظهارنامه مالیاتی شرکت‌های ثبت شده، دسترسی پیدا کنیم.

مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تامین اجتماعی با استناد به تبصره(۲) این آیین‌نامه افزود: براین اساس سازمان‌های بیمه‌گر و صندوق‌های فعال در قلمرو بیمه‌های اجتماعی قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی،‌ مکلفند ضمن ارسال اطلاعات بیمه‌شدگان توسط هر کارفرما در مرحله اول، تغییرات بیمه‌شدگان هر کارفرما را نیز به صورت برخط برای درگاه مشترک بیمه و مالیات ارسال کنند، به نحوی که کارفرما فقط با تکمیل اقلام متغیر ماه بتواند لیست حق ‌بیمه و مالیات کارکنان خود را مشاهده و پس از تایید، پرداخت کند و در صورت وجود ابهام در تشخیص مصادیق و اقلام اطلاعاتی، سازمان بیمه‌گر ذی‌ربط یا واحدهای کسب‌وکار، موضوع در کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت (رییس کارگروه) رفاه و سازمان برنامه و بودجه کشور بررسی و در چارچوب قوانین و مقررات اتخاذ تصمیم شود.

کشاورز با اشاره به ماده(۷) نیز تصریح کرد: چنانچه پس از بررسی سازمان و یا سازمان بیمه‌گر ذی‌ربط یا براساس احکام قطعی مراجع قضایی یا قانونی ذی‌صلاح، هر گونه مغایرتی در فهرست تلفیقی ارسالی توسط کارفرما یا میزان مزد و حقوق واقعی پرداخت‌ شده به کارکنان محرز شود، سازمان بیمه‌گر ذی‌ربط یا سازمان مکلفند اقدامات قانونی لازم را برای اعمال حساب یا وصول کسری حق‌ بیمه یا مالیات به عمل آورند.

وی افزود: طبق همان بند قانونی، در صورت کشف تخلف، سازمان تامین اجتماعی،‌ تفاوت دستمزد اعلام ‌شده به تامین اجتماعی و دستمزد واقعی را محاسبه و اعلام بدهی می‌کند. یعنی اگر حقوق واقعی فرد ۳۰‌میلیون تومان بوده و برای بیمه ۱۵‌میلیون تومان رد شده باشد، حق بیمه ۱۵‌میلیون تومان مابه‌التفاوت و متفرعات آن را محاسبه وصول و در سوابق بیمه ‌شده لحاظ می‌دارد. در نتیجه بیمه ‌شده در زمان بازنشستگی با مستمری واقعی مواجه می‌شود.

مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این سوال که از طرف بیمه‌شدگان چطور می‌توان این موضوع را پیگیری کرد؟ گفت: ما پیامک‌هایی را در همین زمینه ارسال می‌کنیم. البته متاسفانه خیلی از بیمه ‌شده‌ها به دلیل ترس از دست دادن شغل‌شان حاضر به اعتراض نیستند اما افراد می‌توانند از طریق سامانه تامین اجتماعی و استعلام دستمزد ماهانه‌شان، پیگیر باشند و در صورت مغایرت، آن را به سازمان گزارش دهند.

منبع: ایلنا

وب گردی