11 - 10 - 2021
اثر تعرفه حمل بار بر هزینه شرکتها
یک کارشناس حملونقل اظهار کرد: در صورت آزادسازی تعرفهها و بحث لغو قیمتگذاری دستوری، بارها بهینهتر از وضع موجود توسط شرکتهای حملونقلی در کشور جابجا و حمل یک سر خالی هم به مرور کاهش خواهد یافت. سید میثم لاجوردی درباره قیمتگذاری دستوری و تاثیر آن بر کیفیت فعالیتهای حملونقلی به ویژه حملونقل ریلی به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: نحوه بهرهبرداریها و مدیریت سیر و حرکت از عمده چالشهای اصلی در حملونقل ریلی به شمار میآید، اما موضوع مهمتر از آن، بحث نرخگذاریهای دستوری است که موجب شده تا جریان جذب بار بهینه نباشد. وی ادامه داد: در چرخه اقتصاد، حملونقل عاملی است که تمامی ارکان اقتصادی از ابتـدای امر تولید تا رساندن کالا به بازارهای مصرف نهایی را تحت تاثیر قرار میدهد. به همین دلیل داشتن یک صنعت حملونقل فعال و کـارا شاید بیشترین تاثیر را در افزایش یا کاهش بهرهوری از دیگر عوامل تولید و مـصرف داشـته باشد.
این کارشناس حملونقل ریلی با اشاره به اینکه نرخگذاری در کیفیت کار و بازسازی ناوگان تاثیر بهسزایی دارد، عنوان کرد: تاکنون تحلیلهای تخصصی در خصوص آزادسازی تعرفهها در بخشهای مختلف حملونقلی انجام نشده است. به گفته لاجوردی در صورت آزادسازی تعرفهها و بحث لغو قیمتگذاریهای دستوری، بارها بهینهتر از وضع موجود توسط شرکتهای حملونقلی در کشور جابهجا و حمل یک سر خالی هم به مرور کاهش مییابد. وی ادامه داد: در حوزه مدیریت کنترل ترافیک و منابع باری چنانچه قیمتگذاریهای دستوری حذف شود، شاهد رقابت شرکتهای حملونقلی و افزایش عرضه و تقاضا خواهیم بود. لاجوردی گفت: به دنبال این موضوع، درآمد شرکتهای حمل بار افزایش مییابد و توسعه ناوگان حملونقلی و نوسازی بیشتر ناوگان فرسوده صورت میگیرد. این کارشناس حملونقل ریلی یادآور شد: بر این اساس پیشنهاد میشود مسوولان و سیاستگذاران حوزه حملونقلی با تمرکز بر موضوع بهرهوری قبل از انتخاب سادهترین و پرهزینهترین شیوه برای کنترل قیمتها به بررسی کارشناسی شبکه مسائل حملونقل پرداخته و با برنامهریزی مناسب نسبت به اتخاذ راهکارهای علمی جهت ارتقا بهرهوری شبکههای حملونقلی اقدام کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد