اتمام عملیات تکمیلی راهآهن خواف- هرات تا پایان شهریورماه

جهانصنعت– در دیدار معاون وزیر راهوشهرسازی با معاون وزیر، فواید عامه کشور افغانستان مقرر شد بازسازی خط ریلی خواف-هرات تا شهریورماه تکمیل و عملیات روسازی قطعه چهار تا هرات توسط کشور افغانستان سرعت گیرد.
صبح دیروز هیاتی از کشور افغانستان به ریاست صاحبزاده، معاون وزیر فواید عامه با معاون وزیر راهوشهرسازی بهمنظور بررسی آخرین وضعیت اجرایی راهآهن خواف- هرات و تسریع در عملیات روسازی قطعه ۴ پروژه دیدار کردند.
معاون وزیر راهوشهرسازی با اشاره به اهمیت این خط ریلی برای دو کشور اظهار داشت: با توجه به اهمیت بهرهبرداری راهآهن خواف- هرات برای دو کشور در تسهیل صادرات و واردات کالا و جابهجایی مسافر و همچنین دسترسی ریلی کشور افغانستان به آبهای آزاد و کشورهای همسایه باید روند عملیات تکمیلی سرعت گیرد.
بازوند با بیان اینکه خط ریلی خواف – هرات سال۱۳۹۹ به بهرهبرداری رسید، گفت: این طرح در ۴قطعه خواف تا هرات طراحی شده که دو قطعه آن در داخل خاک ایران و دو قطعه داخل خاک افغانستان است و احداث سه قطعه از این چهار قطعه بر عهده ایران است.
او ادامه داد: با تغییر و تحولات در افغانستان در سال۱۴۰۰ بهرهبرداری از این خط ریلی با مشکلاتی روبهرو شد که طی مذاکرات صورتگرفته، افغانستان مکلف شد وضعیت خط را به حالت قبل یعنی وضعیت سال۱۳۹۹برگرداند.
معاون وزیر راهوشهرسازی این نشست را مثبت ارزیابی کرد و اعلام داشت: طبق توافقات صورتگرفته مقرر شد عملیات تکمیلی و رفع نواقص خطریلی از سوی ایران و رفع آلودگی خط به نحوی که امکان انجام عملیات توسط ماشینآلات مکانیزه در خط فراهم شود از سوی کشور افغانستان تا پایان شهریورماه بهطور کامل انجام شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه همچنین از بازدید میدانی خط ریلی خواف-هرات در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این بازدید در راستای بررسی موانع و رفع نواقص بهمنظور اجرای تعهدات طبق برنامه زمانبندیشده صورت میگیرد.
او همچنین خط ریلی زاهدان- میلک را یکی دیگر محورهای استراتژیک برای دو کشور اعلام کرد و افزود: راهآهن چابهار- زاهدان یکی از اولویتهای اصلی کشور ایران است که با توجه به تاکید رییس جمهور و پیگیریهای وزیر راهوشهرسازی در صورت تامین اعتبار تا پایان سال۱۴۰۴ تکمیل و ساخت راهآهن زاهدان- میلک با جدیت پیگیری خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه ضمن تاکید بر توان مهندسان ایرانی در ساخت خطوط ریلی اظهار داشت: با توجه به پیشینه ۱۰۰ساله ایران در صنعت راهآهنسازی، کشور افغانستان میتواند از ظرفیت فنی و مهندسی پیمانکاران و مشاوران برای تکمیل عملیات قطعه چهار این خط ریلی اثربخش بهرهمند شود.