3 - 06 - 2018
اتمام حجت دادستانی با شرکتهای هواپیمایی
دادستان تهران با بیان اینکه بخشی از مشکلات مربوط به تاخیر در پروازها راهکار کیفری ندارد، گفت: دادستانی تهران آمادگی خود را برای حمایت از برخی تصمیمات منطقی شرکتهای هواپیمایی اعلام میکند. به گزارش «جهان صنعت» به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، جعفری دولتآبادی با اشاره به فلسفه تشکیل جلسه و علت ورود دادستانی به این موضوع اظهارداشت: به موجب ماده ٢٢ قانون آیین دادرسی کیفری یکی از وظایف دادستان حفظ حقوق عمومی است و دادستان را مکلف کرده که برای حفظ حقوق عامه اقامه دعوی کند.
دادستان تهران یکی از مصادیق مهم حقوق عامه را وضعی دانست که امروزه در برخی فرودگاهها رخ میدهد و افزود: در اصل ۱۵۶ قانون اساسی بر دو وظیفه پیشگیری از وقوع جرم و احیای حقوق عامه تصریح شده است. وی با بیان اینکه یکی از مصادیق تضییع حقوق مردم سرگردانی ناشی از تاخیرهای بیمورد، فروش بلیت هواپیما با قیمتهای متفاوت، عدم پاسخگویی و رفتار نامناسب با مسافران برخی فرودگاههاست، به مفاد گزارشهای معاونان دادستان تهران در مورد تاخیر پروازها و به برخی علل آن استناد کرد.
جعفری دولتآبادی افزود: طی دو هفته گذشته روزانه دو نفر از معاونان دادستان تهران برای بررسی تاخیر پروازها در فرودگاه مهرآباد حضور یافتهاند که گزارشهای تهیه شده متضمن اطلاعات مناسب و مفیدی است.
برخی تاخیر پروازها غیرقابل قبول است
دادستان تهران اعلام کرد: به موجب این گزارشها، روزانه تاخیر پروازها وجود دارد که برخی تاخیرها غیرقابل قبول است و به مسافران نیز علت آن توضیح داده نمیشود و در برخی موارد نیز حقوق آنها رعایت نمیشود. البته برخی تاخیرها به دلیل نقص فنی هواپیما، بدی آب و هوا و نظایر آن رخ میدهد که این موضوع قابل دفاع است.
وی با اشاره به مفاد گزارشهای معاونان دادستان تهران در مورد تاخیر پروازها و نتایج آن گفت: معاونان در این بازدیدها با مردم، مدیران شرکتهای هواپیمایی و مسوولان فرودگاه گفتوگو کرده و ۲۰ علت برای تاخیرها احصا شده است.
دادستان تهران با تقسیمبندی تاخیر پروازها به درونسازمانی و برونسازمانی افزود: دسته اول تاخیراتی است که ناشی از نقص فنی و کمبود قطعات است که در این بخش نمیتوان به شرکتهای هواپیمایی ایراد وارد کرد چراکه در بیان دلایل تاخیر اعلام میکنند قطعه موجود نیست، نقص فنی واقعی است البته به شرطی که دلیل اصلی تاخیر پرواز این موضوع باشد.
جعفری دولتآبادی افزود: برخی از تاخیرها به خاطر وضعیت آب و هواست و شرکتهای هواپیمایی اعلام میکنند که آب و هوا در مقصد نامساعد است که مطابق برخی گزارشها خلاف این موضوع نیز ثابت شده و تعدادی از شرکتهای هواپیمایی برای نجات خود از اعتراض مسافران به این حربه متوسل شدهاند. وی تاکید کرد: بیان واقعیتها به مردم بهترین راه نجات است.
دادستان تهران با اشاره به اینکه برخی از تاخیرها به دلیل ساختارهای فرودگاهی است افزود: حسب اعلام مسوولان در فرودگاه مهر آباد یک باند پرواز بیشتر وجود ندارد و در نتیجه ترافیکهای پروازی رخ میدهد که این مشکلات به شرکتهای هواپیمایی مربوط نمیشود.
وی اعلام کرد: برخی تاخیرها به خاطر تاخیر ورود هواپیما در مقصد است و پس از این تاخیر، در سلسله پروازها، تاخیر رخ میدهد.
جعفری دولتآبادی با بیان اینکه برخی شرکتهای هواپیمایی اعلام کردهاند بخشی از تاخیرها به دلیل کمبود مسافر است، با رد این موضوع اظهار داشت: اگر مسافر وجود ندارد نباید بلیت فروخته شود و شرکت هواپیمایی نمیتواند بلیت بفروشد و سپس اعلام کند که تعداد مسافر کم است و پرواز را باطل کند.
دادستان تهران میزان اعتبار شرکتهای هواپیمایی را به حفظ و رعایت حقوق مسافران دانست و اظهار داشت: اگر برای یک شرکت هواپیمایی فعالیت تجاری مقرون به صرفه نباشد بهتر است فعالیتهای دیگری انجام دهد.
وی یکی از مشکلات مرتبط با تاخیرها را عدم اطلاعرسانی به موقع به مسافران دانست و اظهار داشت: اگرچه طبق گزارشها این موضوع مطلق نیست و در برخی موارد اطلاعرسانی مناسبی انجام شده اما در برخی موارد به مسافران اطلاعرسانی نشده است که در این رابطه ممکن است برخی مسافران بلیت را از طریق واسطهها خریده باشند یا شرکت هواپیمایی از اطلاعرسانی خودداری کرده است.
جعفریدولتآبادی اعلام کرد: تمام شرکتها باید به نصب منشور حقوق مسافران در فرودگاهها مکلف شوند چرا که مسافران باید بدانند چه حقوقی دارند و شرکتها درصورت تاخیر چه وظیفهای برعهده دارند.
دادستان تهران با اشاره به عدم پاسخگویی در فرودگاه در خصوص تاخیر پروازها خاطرنشان کرد: وقتی مسافران با تاخیر پرواز مواجه میشوند هیچ کس از مدیران شرکتهای هواپیمایی در فرودگاه حضور نمییابند که نسبت به آن شفافسازی کنند و در اکثر موارد فردی حضور دارد که اعلام میکند تا ساعاتی دیگر پرواز انجام میشود.
وی اظهارداشت: گاهی اوقات تاخیر پروازها طولانی میشود. به عنوان مثال در ماه گذشته یکی از پروازها حدود ۲۳ ساعت تاخیر داشته که این موضوع قابل دفاع نیست.
جعفری دولتآبادی تاکید کرد: امروزه به لحاظ افزایش مشکلات اجتماعی نباید زمینههای اعتراض مسافران را فراهم کرد و اجازه داد مسافران به لحاظ عدم پاسخگویی به آنها در فرودگاه تجمع کنند و در نهایت با دلخوری سوار هواپیما شده و دیگر پیاده نشوند که مجبور شویم از پلیس کمک بخواهیم تا از هواپیما پیاده شوند.
دادستان تهران با شرکتهای هواپیمایی اتمام حجت کرد که دادستانی در این بخش ورود جدیتر خواهد کرد و انتظار میرود سازمان هواپیمایی کشور نظارت خود را بر شرکتهایی که خود را با مقررات تطبیق نمیدهند افزایش دهد. وی با قدردانی از برخی شرکتها که اقدامات مناسبی انجام دادهاند، گفت: باید این شرکتها به مردم معرفی شوند.
ضرورت استقرار نماینده سازمان هواپیمایی کشوری در ترمینال فرودگاهها
جعفریدولتآبادی از عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری خواست که در دو زمینه اقداماتی را انجام دهد. وی استقرار نماینده سازمان هواپیمایی کشوری در ترمینال فرودگاهها را به عنوان اولین پیشنهاد مطرح کرد و گفت: نماینده سازمان هواپیمایی کشوری که مسوولیت نظارت بر وضعیت شرکتهای هواپیمایی و پروازها را برعهده دارد باید در ترمینالها حضور مستمر داشته باشد.
دادستان تهران با بیان اینکه برای محل استقرار معاونان دادستان در فرودگاهها نیز تدبیر لازم پیشبینی شود، تصریح کرد: دادستانی تهران از سالها قبل با تاسیس دادسرای فرودگاه به وظایف خود پرداخته است اما با حضور مداوم معاونان دادستان سعی داریم موضوع تاخیر پروازها به سامان برسد.
جعفریدولتآبادی با بیان اینکه بخشی از مشکلات مربوط به تاخیر در پروازها راهکار کیفری ندارد، تاکید کرد: دادستانی تهران آمادگی خود را برای حمایت از برخی تصمیمات منطقی شرکتهای هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشور اعلام میکند.
دادستان تهران با تاکید بر اینکه باید سازمان هواپیمایی کشوری در مورد شرکتهایی که خود را با شرایط جدید تطبیق نمیدهند با دادستانی همکاری بیشتری داشته باشد، توصیه کرد: این گونه شرکتها فعالیت خود را با برخی از شرکتها تجمیع کرده یا فعالیت آن را متوقف کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد