17 - 01 - 2018
آینده بوئینگ در گرو انتشار جزییات قرارداد
رییسجمهور آمریکا چند روز پیش تعلیق تحریمهای هستهای ایران را تمدید کرد اما اعلام کرده این آخرین بار است که تمدید میکند مگر اینکه مذاکرات درباره برنامه موشکی ایران آغاز شود و محدودیتهای هستهای ایران که قرار بوده ۱۰ سال باشد، دائمی شود. در صورت بازگشت تحریمها قراردادهای خرید هواپیما با خطر جدی مواجه میشود. عباس آخوندی، وزیر راهوشهرسازی در حالی که برای بررسی وضعیت توسعه بندر چابهار به هندوستان سفر کرده است در واکنش به احتمال بازگشت تحریمها گفته است: «تحریمهای احتمالی جدید، ایالات متحده آمریکا را منزوی خواهد کرد.» برخی از شایعات و گمانهزنیها حاکی از آن است که شاید ترامپ قصد داشته باشد در صورت باقی ماندن شرایط فعلی در برجام، از تمدید دوباره آن خودداری کند. علیرضا منظری نماینده سابق ایران در ایکائو درباره این موضوع به ایسنا گفت: قطعا برای اظهارنظر دقیق در این رابطه نیاز به داشتن اطلاعاتی است که برخی از آنها در اختیار ما قرار ندارند و برخی از آنها تا زمان اجرایی شدن امکان ارزیابی نخواهند داشت.
وی با بیان اینکه خروج یا عدم خروج آمریکا از برجام موضوع مهمی است که میتواند در چند محور مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد، تصریح کرد: همانطور که پیش از این نیز اعلام شده، در دل برجام قواعدی در نظر گرفته شده تا در زمان تخلف یکی از طرفین از متن قرارداد یا خروج از آن، کشورهای دیگر در این رابطه تصمیمگیری کنند. از این رو اگر تصمیم ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام باشد، پیش از صنعت هوایی باید در سطح کلان رویکرد ایران را در این زمینه مشخص کرد.
معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اقدامات احتمالی آمریکا حتی در صورت عدم خروج این کشور از برجام، توضیح داد: دولت ایالات متحده میتواند ایران را متهم به تخلف بر اجرای توافق هستهای کند یا حتی در اقداماتی پیشپرده مانند آنچه تاکنون اتفاق افتاده، مانع ورود بانکهای بزرگ به کشور و تبادل پولی شود. در این صورت احتمالا استراتژیهای دو طرف باید به شکل دیگری تغییر کند که البته با توجه به عدم تغییر قطعی آنها نمیتوان ارزیابیای نیز داشت.
منظری تغییر در شرایط قراردادهای خرید هواپیما از سوی ایران را نیز یکی دیگر از مسایل احتمالی به وجود آمدن جابهجایی در قراردادهای پس از برجام دانست و اظهار کرد: همانطور که پیش از این نیز اعلام شده، جزییات قرارداد ایرانایر با بوئینگ و ایرباس محرمانه است اما قاعده این است که در قراردادهای اینچنینی دو طرف فکری دقیق برای شرایط اضطراری کرده باشند. این شرایط میتواند از بلایای طبیعی آغاز شده و تا مسایل سیاسی مانند فشارهای دولتی و جنگ را دربر گیرد.
نماینده سابق ایران در ایکائو ادامه داد: در چنین شرایطی اگر فشارهای دولت آمریکا افزایش یابد، باید به متن قرارداد مراجعه کرد تا مشخص شود دو طرف چه تعهداتی در این زمینه به یکدیگر ارائه کردهاند. اگر محدودیتهایی مانند عدم امکان جابهجایی پول به وجود آید، میتوان گفت دو طرف قرارداد نقشی در آن نداشتهاند اما صرفا فشارهای سیاسیای که پیش از این نیز وجود داشته، نمیتواند این قراردادها را متوقف کند.
وی با بیان اینکه ایران برای آینده صنعت هوایی خود نیاز به یک رویکرد و راهبرد دقیق دارد، بیان کرد: در صورتی که بنا به هر دلیلی اجرای قراردادهای فعلی ممکن نشد، باز هم باید جایگاه کشور در زمان مورد بحث را رصد کرد. اگر صرفا این قراردادها متوقف شود، گزینههای دیگری روی میز خواهد بود ولی اگر بنا باشد تحریمها از حد آمریکا بالاتر رفته و به دیگر کشورها نیز سرایت کند، شرایط فرق خواهد کرد.
منظری خاطرنشان کرد: گزینههایی مانند خرید هواپیما از کشورهای شرقی مانند روسیه، چین و ژاپن همچنان روی میز قرار دارند و حتی هواپیماهای غربی که نیاز به مجوز اوفک ندارند نیز امکان ورود به ایران را خواهند داشت اما تمام این مسایل تنها در حد حدس و گمان باقی مانده و تا زمانی که آمریکا تغییری در روند حضور خود در برجام ایجاد نکند، بحث ورود هواپیماها به ایران نیز طبق مفاد قرارداد دنبال خواهد شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد