26 - 04 - 2023
آیا غذاهای محلی میتوانند در جذب گردشگران تاثیرگذار باشند؟
ایسنا- یک کارشناس گردشگری گفت: برای اینکه بتوانیم خوراکها و نوشیدنیهای خود را به جهانیان معرفی کنیم باید در ابتدا غذاهای گوناگون شهر و روستای خود را به خوبی بشناسیم و از تاریخچه و مواد اولیه آن آگاه باشیم تا بتوانیم گردشگران خارجی را نسبت به غذاهای ایرانی آگاه کنیم.
محمد رحیمیخوش با بیان اینکه یکی از مهمترین تفریحات بسیاری از مردم در سراسر جهان رفتن به رستوران، کافیشاپ و مراکز پذیرایی است که انواع خوراکیها و نوشیدنیها را سرو میکنند، تصریح کرد: یکی از مهمترین اهدافی که صنعت گردشگری در جاذبههای خود به کار میگیرد، رساندن گردشگر به درک و تجربه جدید با جاذبههایی است که در مقصد گردشگری وجود دارد.
این کارشناس گردشگری خاطرنشان کرد: براساس تعریف انجمن جهانی سفر و غذا، گردشگری غذا به معنای سفر و چشیدن غذاهایی است که معمولا با هدف برقراری ارتباط با گردشگران آن جاذبه را ایجاد میکند. در واقع گردشگری غذا به عنوان گردشگری آشپزی در بعضی از نقاط جهان هم شناسایی شده و هم اینکه گردشگران خارجی به دنبال دستورات طبخ غذا هستند تا آنها را بیاموزند.
وی با بیان اینکه ما در زمینه میراث فرهنگی و صنایعدستی رتبه اول تا سوم را در بین کشورها داریم، اظهار کرد: طبق آمار سازمان جهانی جهانگردی، کشور ما جزو ۵ کشور نخست جهان در زمینه جاذبههای طبیعی است که وجود اقلیم و آب و هوای متفاوت ایران باعث میشود تا در حوزه غذا و نوشیدنی تنوع داشته باشد و جزو ۲۰ کشور اول جهان باشیم.
رحیمیخوش عنوان کرد: مهمترین گنجینههای به جا مانده از نیاکان و اجداد ما دفینهها و زیرخاکیهایی است که جزئی از صنایعدستی و میراث فرهنگی ما به شمار میروند، همچنین تنوع غذایی که از بین رفته و ما هیچگونه اهمیتی به این موضوع نمیدهیم. قطعا توجه به این موضوع میتواند برای جهان بسیار اشتغالزا و شهرتآفرین باشد.
وی با اشاره به اینکه باید تبلیغ و ترویج در بحث گردشگری خوراک در بازارهای هدف توسط جامعه انجام شود، بیان کرد: مردم یک شهر باید نسبت به غذاها و نوشیدنیهایی که در شهرشان طبخ میشود آگاه و توانایی بیان دستورالعمل و تاریخچه آن غذا و نوشیدنی را داشته باشند. این استاد گردشگری و هتلداری خاطرنشان کرد: در بازدید گردشگران از خوراک چندین فاکتور حائز اهمیت است؛ ابتدا عطر، رنگ، رایحه، بو و طعم، ارگانیک بودن مواد اولیه و در نهایت فضاسازی که غذا در آن طبخ میشود. ممکن است گفته شود عطر، رایحه و بو یک معنا را میدهد اما طی تحقیقاتی که شخصا انجام دادهام به این موضوع دست پیدا کردهام که هر کدام از اینها در هر مرحله از طبخ غذا دارای اهمیت و متفاوت از هم هستند. همچنین گردشگری غذا در کشورهای بزرگ مانند فرانسه، ایتالیا، انگلستان و اسپانیا توسعه پیدا کرده که نشاندهنده رعایت فاکتورهای طبخ غذا نیز است.
وی با بیان اینکه تست و بررسی خوراک یکی از مسائل مهمی است که توسط گردشگری غذا رخ میدهد، گفت: متاسفانه ما در همه مراحلی که تاکنون مطرح کردم با مشکلاتی مانند تعریف، ترویج، تبلیغ خوراک، عطر، رایحه، بو و طعم، مواد اولیه و فضاسازی در هنگام سرو و طبخ غذا مواجه هستیم. زمانی که گردشگران به کشور ما میآیند در اکثر رستورانها طبخ غذا را نمیتوانند مشاهده کنند و زمانی که دستورالعمل و مواد تشکیلدهنده غذا را از سرآشپز سوال میکنند، پاسخ درستی دریافت نمیکنند و این اقدام باعث میشود که غذای ما بینالمللی نشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد