22 - 05 - 2022
آیا صنعت سیانجی آخرین راهکار است؟
«جهان صنعت»- بررسی روند تولید و مصرف بنزین و گازوییل در کشور نشان میدهد که تراز این دو سوخت در حال رسیدن به نقطه سربهسر و سپس منفی شدن هستند و در صورت تداوم این روند، کمتر از یک سال دیگر ایران ناچار به واردات خواهد شد. در چنین شرایطی گروهی بر این باورند که میتوان با توسعه صنعت سیانجی و گازسوز کردن خودروها هم در مصرف بنزین صرفهجویی کرد و هم صادرات را حفظ کرد، موضوعی که به نظر میرسد، اجرایی کردن آن اما و اگرهای بسیاری را به دنبال داشته باشد.
فرید خاصهباف عضو اتحادیه سوختهای جایگزین یک از مدافعان این طرح است. او در نشست خبری با بیان اینکه طبق مصوبه یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی عمومی طی ۲۰ سال دوگانهسوز شده، گفت: حاصل این اقدام صرفهجویی ۳۵۰ میلیون لیتر بنزین بوده است و اگر اجرا تداوم پیدا میکرد منافع اقتصادی زیادی را برای کشور به همراه داشت.
خاصهباف براین باور است که صنعت سیانجی چند سال است که به انزوا رفته و با وجود قراردادهایی که میان دولت و خودروسازان برای تبدیل خودروهای عمومی به دوگانهسوز منعقد شده، امابه دلیل کرونا و کمبود ارز در کشور حالا این قراردادها در نقطه روشنی قرار ندارند.
البته صنعت سیانجی فقط با مساله عدم استقبال ناشی از گازسوز کردن خودروها مواجه نیست، در حال حاضر جایگاههای سیانجی هم مثل جایگاههای بنزین مشکل کارمزد حقالعمل کاری با دولت دارند. جایگاهداران بیش از یک سال است که در حال اعتراض به وضعیت خود هستند و حالا موضوع عدم استقبال از خرید گاز هم اضافه شده است.
این عضو اتحادیه سوختهای جایگزین با بیان اینکه طبق مصوبه یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی عمومی طی ۲۰ سال دوگانهسوز شده، گفت: حاصل این اقدام صرفهجویی ۳۵۰ میلیون لیتر بنزین بوده است و اگر اجرا تداوم پیدا میکرد منافع اقتصادی زیادی را برای کشور به همراه داشت. اکنون به ازای هر ۲۳ میلیون مترمکعب در واقع ۲۳ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفهجویی میشود. ضمن اینکه با اجرای این مصوبه به سمت عدالت میرویم و به نفع مردم نیز خواهد بود چراکه با توزیع بنزین این اتفاق نمیافتد و عامه مردم از یارانه آن بیبهرهاند.
پیمانکاران زیانده
در ادامه این نشست محسن خانقلی با بیان اینکه کشور ما ۱۶ درصد ذخایر گاز جهان را دارد و دومین دارنده ذخایر گازی جهانیم اما بهره مفید را از این ذخایر نمیبریم، اظهار داشت: چین یک کشور واردکننده گاز است، با ۷ میلیون خودرو جمعا ۱۳۰ میلیون مترمکعب مصرف دارد اما ما فقط ۲۲ میلیون مترمکعب از گاز را به مصرف خودروها میرسانیم.
وی ادامه داد: مصوبه یادشده اگرچه شروع خوبی داشت اما اکنون پیمانکاران زیانده هستند و استقبال از اجرای آن بسیار کمرنگ شده و اگر روی همین ریل حرکت کنیم تقاضا از این میزان هم به شدت کمتر خواهد شد.
محمدرضا گلزار دیگر عضو این اتحادیه هم با انتقاد از برخی اظهارات مبنی بر غیراستاندارد بودن روند دوگانهسوز کردن در برخی مراکز میگوید: این انتقادات در حالی مطرح میشود که کلیه قطعات ما استاندارد هستند و این مباحث مغایر برنامههای حمایت از تولید داخلی است.
وی افزود: کلیه تولیدکنندگان از استاندارد لازم برخوردارند و به صورت دورهای و سالانه چند بار نمونهبرداری میشود. ما با جان مردم سر و کار داریم. قطعا تمام استانداردها را رعایت خواهیم کرد، در غیر این صورت مجوز استاندارد باطل میشود.این عضو اتحادیه سوختهای جایگزین تصریح کرد: اوایل اجرا کیتهای نسل اول استفاده میشد اما اکنون تکنولوژی وارد کشور شده و بیشتر تولیدکنندگان به فناوری کیت نسل چهارم دست پیدا کردهاند.
خلیل علیعسگری عضو دیگر اتحادیه سوختهای جایگزین با بیان اینکه یکی از بزرگترین اتفاقات حوزه سوخت جایگزین کردن سیانجی است، اظهار داشت: در حال حاضر ۹۵ درصد زیرساخت شبکه سیانجی در کشور وجود دارد اما هزینههایی که میشود زیرساختی ندارد که به پاشنه آشیل این صنعت تبدیل شده است.این فعال حوزه صنعت سیانجی گفت: در حال حاضر در کشور ما هفت کارخانه تولید مخزن داریم که به کشورهای دیگر هم صادرات دارند و همچنین کارخانجات زیادی در حوزه تولید کیت داریم.وی با بیان اینکه صنعت سیانجی هم اقتصادی و هم محیط زیستی و هم ملی است، گفت: امروز سیانجی ارزانترین سوخت است و در مقایسه با برق که ۳۰ درصد راندمان دارد و گازوییل که بعضا از بنزین هم گرانتر میشود، بهصرفهتر است.
علیعسگری تاکید کرد: این صنعت در کشور ما بومی است و ما باید برای استفاده از آن کشورهایی را الگو قرار دهیم که شرایط ما را دارند.وی بیان داشت: اکنون ۱۰۰۰ مرکز خدمات پروانهدار داریم که با استاندارد خودرو را تبدیل و تحویل میدهند، خودرو گواهی سلامت میگیرد و اداره استاندارد مهر تایید میزند.عضو اتحادیه سوختهای جایگزین خاطرنشان کرد: کشور چین با هفت میلیون خودرو ۱۳۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف کرده و به همین میزان نیز در مصرف بنزین صرفهجویی میکند اما ما با ۴ میلیون خودرو فقط ۲۳ میلیون مترمکعب مصرف داریم.
آیا سیانجی آخرین راهکار است؟
گزارشهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش بیانگر آن است که میانگین تولید بنزین در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۶ میلیون لیتر در روز بوده است. مقامات این شرکت پیشبینی کردهاند که افزایش میانگین مصرف در سال ۱۴۰۱ به روزانه ۹۵ میلیون لیتر خواهد رسید که نشاندهنده یک رشد ۸ درصدی نسبت به سال گذشته است. هر چند اعداد و ارقام قطعی درباره تولید و مصرف بنزین کمی نوسان دارد اما همه این آمار از سربهسر شدن تراز بنزین در سال جاری حکایت دارد.
از سویی سال گذشته با افزایش مصرف گازوییل در نیروگاهها در ماههای سرد، خبرهای ضد و نقیضی از واردات چندین محموله گازوییل به ایران در فضای رسانهای کشور مطرح شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد