آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را نداریم

گروه جامعه
کدخبر: 563409
معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی به افزایش آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل اشاره کرد و تأکید کرد که این معضل نیازمند پیگیری و نظارت جدی از سوی نهادهای مرتبط است.
آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را نداریم

جهان صنعت– معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی بیان کرد که در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب سال۱۳۹۹ آمده که ثبت‌احوال و آموزش‌وپرورش باید سه‌ماه قبل از آغاز مدرسه نشانی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را به بهزیستی بدهند تا پیگیری‌های لازم در این حوزه انجام شود.

سیدحسن موسوی‌چلک گفت: بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان از جمله معضلاتی است که همواره پرچالش بوده و جامعه‌شناسان و تحلیلگران اجتماعی به طور متفق‌القول بر این باور هستند که بازماندگی از مدرسه و محیط آموزشی هر کودک و نوجوانی که در سن آموزش قرار دارد عوارض جبران‌ناپذیری را در آینده او به جا می‌گذارد. با وجود تفاسیر فوق اما بسیاری از کودکان و نوجوانان در جامعه امروز ما از حق تحصیل محروم بوده و متاسفانه شمار آنها نیز هر روز در حال افزایش است. بیش از ‌هزاران کودک و نوجوان که در سن مدرسه و آموزش قرار داشته به دلایل مختلف شرایط حضور در مدرسه را ندارند.

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با تایید افزایش شمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل می‌گوید: «ما هیچ‌وقت از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل آمار دقیقی نداریم؛ عددی که آموزش‌وپرورش در این خصوص می‌گوید با آماری که تشکل‌ها از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل مطرح می‌کنند متفاوت است اما آنچه اهمیت دارد این است که بعد از بیماری کرونا گزارش‌هایی که ارائه می‌شوند نشان می‌دهد که بازماندگی از تحصیل در حال افزایش است.»

علت افزایش بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان کشور را چه می‌دانید؟

بخشی از آن مربوط به فقر است؛ شاید به همین خاطر است که در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب سال۱۳۹۹ آمده که ثبت‌احوال و آموزش‌وپرورش باید سه‌ماه قبل از آغاز مدرسه نشانی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را به بهزیستی بدهند تا پیگیری‌های لازم در این حوزه انجام شود.

بخشی از بازماندگی از تحصیل هم به دلیل انگیزه نداشتن کودک است. در برخی موارد خانواده به پول بچه احتیاج دارد و شرایط مدرسه فرستادن بچه خود را ندارد و همه موارد اخیر در مدرسه رفتن یا نرفتن بچه تعیین‌کننده هستند. مسائل اقتصادی عمده‌ترین علت بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان در ایران بوده و عمدتا اقتصاد در این مساله تعیین‌کننده است.

اقدامات دولت فعلی و وزارت آموزش‌وپرورش برای دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را چطور ارزیابی می‌کنید؟

با حضور رییس‌جمهور در اولین جلسه بعد از جنگ موضوعاتی در خصوص آموزش‌وپرورش و مدرسه مطرح و حتی دستوراتی صادر شد تا پیگیری لازم برای دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل انجام شود و همچنین آنقدر برای رییس‌جمهور مهم بود که دستور داده شد تا مسوولان خیلی از مسوولیت‌های حوزه اجتماعی را به سمت مدرسه‌سازی و آموزش سوق بدهند. این نشان‌دهنده اهمیت موضوع تحصیل دانش‌آموزان است.

چرا پیگیری بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان و کاهش این معضل اینقدر مهم است؟

اگر در مدارس به روی دانش‌آموزان و بچه‌های این کشور باز باشد آینده این کشور و پیشرفت روزافزون آن بیشتر تضمین می‌شود. ما دوست ‌داریم زنگ‌مدرسه همیشه به صدا دربیاید. این پویایی و نشاطی که با زنگ مدرسه ایجاد شده دانش‌آموزان را از آسیب‌های اجتماعی دور نگه می‌دارد.

مدرسه سالم‌ترین محیط اجتماعی بوده و وقتی بچه‌ای به هر دلیلی از سالم‌ترین محیط اجتماعی خارج شده و دور می‌ماند طبیعتا یکی از فرصت‌های بزرگ و مهم خود در زندگی را از دست می‌دهد.

از راهکارهای دیگر کشورها در رفع معضل بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان چیزی می‌دانید؟

بسیاری از کشورها برای دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل استراتژی‌هایی را انتخاب می‌کنند که آموزش‌ها را به زمان و مکانی برده که این افراد هم بتوانند درس بخوانند. یادم می‌آید که وقتی برای یک سفر مطالعاتی به هند رفته بودیم آنجا دقیقا همین کار فوق را انجام می‌دادند زیرا می‌دانستند آموزش و سوادآموزی از استراتژی‌های مهم در قدرت‌یابی بچه‌ها بوده و در آینده آنها و جامعه‌شان تاثیرگذار است.

عوارض بازماندگی از تحصیل برای خود بچه‌ها چیست؟

اینطور بچه‌ها یا مجبورند در خانه بنشینند و به اصطلاح خانه‌نشین شوند یا مجبورند سرکار بروند؛ درحالی که حق آموزش یک حق اساسی و مهم است. شاید به همین دلیل است که در اصل ۳۰قانون اساسی آموزش عمومی رایگان قلمداد شده اما خب واقعیت این است آموزش و مدرسه هزینه دارد. در اصطلاح گفته می‌شود «مدارس غیرانتفاعی» اما در اصل انتفاعی است. وقتی بچه‌ها را در این مدارس با دریافت سالانه چند ده‌میلیون تومان آموزش می‌دهند کجای این مدارس «غیرانتفاعی» است. حتی در «مدارس دولتی» هم در قالب مختلف مشارکت، کمک به مدرسه و… از خانواده‌ها به هر دلیلی پول‌هایی گرفته می‌شود. هزینه آموزش نباید آنقدر بالا برود که ترک‌تحصیل و در نتیجه آمار بازماندگی از تحصیل در کشور بالا برود.

اقدامات بهزیستی برای دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل چیست؟

پس از شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل کارهای ثبت‌نام آنها در مدرسه را انجام داده و وسایل مورد نیاز مثل لوازم‌تحریر، لباس و… را با کمک سازمان بهزیستی و خیرین در اختیار آنها گذاشته و برای بچه‌هایی که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند سرویس مدرسه تهیه می‌کنیم تا بتوانند به درس‌خواندن خود ادامه بدهند.

یکی از اولویت‌های ما در بهزیستی این است که بازماندگی از تحصیل اتفاق نیفتد یا اگر اتفاق افتاد تلاش کنیم که بچه‌هایی که چنین شرایطی دارند را به محیط سالم مدرسه برگردانیم.

 اهمیت نظارت بر خانواده‌ها و دستگاه‌هایی که در بازماندگی از تحصیل بچه‌های دانش‌آموز مسوولیت دارند چقدر است؟ آیا به درستی انجام می‌شود؟

آنقدر مساله بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان مهم است که در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان به عنوان وضعیت مخاطره‌آمیز قلمداد شده و این نشان از اهمیت موضوع دارد. آموزش‌وپرورش موظف است بچه‌های بازمانده از تحصیل را به طور رایگان ثبت‌نام کند.

موارد فوق نشان می‌دهد قانونگذار نسبت به اهمیت تحصیل و بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان شناخت دارد و اهمیت موضوع را می‌داند اما نظارت دقیق بر اجرای این قوانین به درستی اجرا نمی‌شود.

قانونگذار اهمیت موضوع را متوجه شده و دستگاه‌هایی را با وظایف مشخصی مثل شناسایی به موقع این بچه‌ها، ارسال اطلاعات آنها به بهزیستی و برنامه‌ریزی برای ثبت‌نام رایگان این دانش‌آموزان برای متولیان اجرای این قوانین تعیین کرده اما مثل برخی از قوانینی که خوب نوشته می‌شوند اما در اجرا آنگونه که باید اجرا نمی‌شوند، نیازمند مطالبه‌گری بیشتر مراجع مرتبط در این حوزه است.

منبع: خبرآنلاین

وب گردی