20 - 06 - 2022
آمار تلفات ایران در ردیف بالاترینها
تازهترین گزارش در زمینه وضعیت ایمنی جادهای نشان میدهد که بالاترین ارقام تلفات سوانح جادهای متعلق به کشورهایی است که سطح درآمدها در آنها پایین است.بنا بر این گزارش، در ۳ سال گذشته در ۱۷ کشور دستکم یکی از قوانین با بهتر کردن وضعیت کمربند ایمنی، جلوگیری از رانندگی در حالت مستی، سرعت، کلاه ایمنی موتور یا محدودیتهای کودک همسو شده است.در حالی که گفته میشود برای بهبود قوانین ایمنی جادهای و ساخت خودروهای امنتر پیشرفتهایی حاصل شده، این گزارش نشان میدهد که روند تغییر بسیار آهسته است. کاهش آمار تلفات و مجروحان سوانح جادهای به نصف تا سال ۲۰۲۰ از اهداف توسعه پایدار ملل متحد است که رهبران جهان ماه گذشته به تصویب رساندند.به گزارش سازمان بهداشت جهانی، سوانح جادهای عامل اول مرگ افراد سنین ۱۵ تا ۲۹ سال برشمرده میشود. باوجود اینکه کشورهایی که سطح درآمد در آنها پایین یا متوسط است، تنها نیمی از خودروهای جهان را دارند اما همین کشورها ۹۰ درصد تلفات تردد جادهای جهان را تشکیل میدهند.۴۹ درصد تمام موارد مرگ و میر سوانح جادهای نیز متعلق به عابران پیاده، دوچرخهسواران و موتورسواران محاسبه شده ضمن اینکه گزارش شده است از هر چهار فردی که جان خود را بر اثر حوادث جادهای از دست میدهند، سه نفر مرد هستند.در گزارش سال ۲۰۱۵ وضعیت جهانی ایمنی جادهای، ایران با جمعیتی بیش از ۷۷ میلیون نفر و نزدیک به ۲۷ میلیون وسیله نقلیه ثبت شده، تلفات جادهای گزارششدهاش بین سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴، نزدیک به ۱۸ هزار تن قید شده است. سازمان بهداشت جهانی این رقم را نزدیک به ۲۵ هزار نفر برآورد کرده است.در گزارش سال ۲۰۰۹ ایران با جمعیتی بیش از ۷۱ میلیون نفر و ۱۷ میلیون وسیله نقلیه ثبتشده، تلفات جادهای گزارششدهاش بین سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸، نزدیک به ۲۳ هزار تن قید شده بود و در گزارش سال ۲۰۱۳ با جمعیتی نزدیک به ۷۴ میلیون تن و بیش از ۲۰ میلیون وسیله نقلیه ثبت شده، تلفات جادهای گزارششدهاش در سال ۲۰۱۰ بیش از ۲۳ هزار تن قید شده بود.گزارش سال ۲۰۱۵ وضعیت ایمنی جادهای، آمار تلفات سوانح جادهای ایران را در ردیف بالاترینها میداند و قوانین رانندگی در ایران را در چهار زمینه رانندگی در حالت مستی، سرعت، کلاه ایمنی و صندلی کودک مناسب نمیداند ضمن اینکه وسایل نقلیه در ایران را دارای هیچیک از معیارهای مهم ایمنی ندانسته است.گزارش سال ۲۰۱۵ وضعیت جهانی ایمنی جادهای، پس از سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳، سومین گزارش سازمان بهداشت جهانی وابسته به ملل متحد است که به وضعیت ایمنی ترافیکی و جادهای در کشورهای جهان میپردازد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد